Spotplaatsen Praag en omstreken

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Spotplaatsen Praag en omstreken

Bericht door loic1811 »

hallo allemaal ,

Binnenkort vertrek ik naar Praag en ik vroeg mij af welke treinen er interessant zijn om te fotograferen en eventueel een paar leuke plekjes in de buurt ? :)
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spotplaatsen Praag en omstreken

Bericht door groentje »

Het langeafstandsverkeer is geliberaliseerd, naast České dráhy rijden er ook treinen van RegioJet en LeoExpress. En voor de rest is het natuurlijk Centraal-Europa, waar ze nog veel meer dan hier klassieke treinen de grens laten overgaan, je kan er dus de MÁV, PKP, ZSSK en de ÖBB ook tegenkomen.
RegioJet en LeoExpress hebben een heel uniform materieelpark, de eerste rijdt met felgele rijtuigen rond, de andere met een zwart-met-gouden motorstel. Mooie treinen, daar niet van, maar ČD is flink gevarieerder, met de SC Pendolino, de RailJet, klassieke IC-rijtuigen met Taurussen of oudere locs, nachttreinen, de CityElephant-dubbeldekkers, en oudere rijtuigen voor Rychliks en andere sneltreinen.
Veel geschikte spotplaatsen ken ik niet, maar toch een tip: vlakbij hl.n., waar de sporen over de Seifertovastraat gaan, is er aan de oostkant van de sporen een voetgangersbrug over de weg, gelijk met de sporen, waar je een betrekkelijk goed zicht hebt op wat er binnen- en buitenrijdt in Praags hoofdstation.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Spotplaatsen Praag en omstreken

Bericht door loic1811 »

Bedankt voor de reactie !
Nu heb ik toch al een beter beeld wat er zoal te zien is , de Tsjechische spoorwegen zijn mij tot nu toe nog vrij onbekend .
Net de Seifertova eens opgezocht op google en dat ziet er inderdaad niet slecht uit !
Ik ga ook eens wat opzoekwerk doen over de grotere verbindingen . Vooral gesleept materieel interesseert me het meeste , is daar ook veel Cargo te zien of zit ik hiervoor helemaal verkeerd ? . Het voordeel is wel dat ik er over een wagen ga beschikken dus ik kan af en toe wel is afwijken van Praag :mrgreen:
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Spotplaatsen Praag en omstreken

Bericht door trainspotterstef »

Ik ben al een paar keer bij de CD geweest en heb in Praha hl. n. toch ook al wat antiek op plaat kunnen zwieren nog maar te zwijgen wat ik in Ostrava voor me camera kreeg
Niet enkel CD maar ook PKP Tauri net als een paar ÖBB Tauri
Bij de CD is het wel zo dat de treinen een 10 tal m voor vertrek omgeroepen wordt van welk spoor ze vertrekken
Ik ken een site waar je de volledige samenstelling van alle treinen terug kunt vinden :D
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spotplaatsen Praag en omstreken

Bericht door groentje »

Ik kan je niet echt helpen voor goederenverkeer, maar er zijn zeker mooie spotplaatsen in Tsjechië. Bijna clichématig mooi is de route langs de Elbe, tussen Dresden en Praag, of anders de lijn naar České Budějovice, maar onthoud wel dat Praag groot is, het duurt even vooraleer je uit de stad bent. En de buitenwijken zijn toch wel een pak minder interessant, tenzij je van appartementsblokken houdt.
Hou ook nog wat plaats op je memorycard voor wat leuke tramfoto's, ook die zijn er in overvloed te maken. :mrgreen:
Plaats reactie