Mooiste Belgische treinritten

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Hier onder elkaar even een lijstje met welke lijnen ik van plan ben te nemen:

(Vrijwel) zeker:
HSL 2, 37, 42, 43, 44, 139, 154, 162, 166

Minder zeker, afhankelijk van hoeveel tijd ik heb:
28, 54, 89, 122, 132/134, 130A, 161D

Zijn er nu nog lijnen die ik écht mis? Of gewoon lijnen die om een andere reden leuk zijn om te doen.
Lijn 28 lijkt mij bijvoorbeeld grappig om te rijden omdat je een soort 'ring' maakt met de trein die daar doorheen gaat.
Lijn 161D wil ik graag nemen omdat ik de stad Louvain-La-Neuve mij heel interessant lijkt. Ik moet bekennen dat ik tot een aantal dagen geleden nog helemaal nooit van 'deze' Leuven en haar verhaal had gehoord :oops:
Remco D.

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Remco D. »

Lijnen 37, 42, 43, 44, 154, 166: zeker doen.
Louvain-La-Neuve: saaie reis vanaf Ottignies; de geschiedenis van deze stad maakt het wel zeer waardevol.

Lijn 140: Charleroi-Ottignies: gaat bij Villers-la-Ville vlak langs de ruïnes van de voormalige abdij. Magnifiek.
Lijn 144: Gembloux-Jemeppe sur Sambre: alsof je midden in de Ardennen zit.

Off-topic: de Kusttram van Knokke naar De Panne.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door groentje »

Eens met Remco's voorstellen. En de 161D is kort genoeg, dus geen probleem om een klein zijstapje te maken.
En zoals gezegd, helemaal uit de weg, maar als je tijd hebt om de lijn 54 te doen, als je ook geïnteresseerd bent in techniek is dat ook een interessante lijn. enkelsporig met verschillende ophaalbruggen, door een vlak landschap.
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Bedankt! Ik denk dat ik nu wel een overzicht heb van wat de mooiste lijnen zijn :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Shrek »

Lijn 165 ! Door de bossen en het glooiende landschap rond Virton, één van de mooiere lijnen volgens mij.
Ik heb hier in de herfst enkele keren moeten op en af rijden, echt prachtig met de verschillende herfstkleuren :)
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Eric0641 »

nog even terug op de go unlimited en de ICE. zoals ik de voorwaarden lees staat er geldig tussen elk Belgisch station en niks over verplichte materieel. Iedereen zegt inderdaad dat het niet mag maar naar mijn mening staat het niet in de voorwaarden dus zou het moeten kunnen. Hieronder de link naar de voorwaarden.

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... mited.aspx

Maarja een mens moet niet teveel willen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Hm daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik ga het er maar niet op wagen ;)
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Eric0641 »

GetStreme schreef:Hm daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik ga het er maar niet op wagen ;)
ik ga het me eens vragen bij de ICE balie in brussel waarschijnlijk
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Oké, ik ben benieuwd naar hun antwoord!
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Eric0641 »

Eric0641 schreef:
GetStreme schreef:Hm daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik ga het er maar niet op wagen ;)
ik ga het me eens vragen bij de ICE balie in brussel waarschijnlijk
heb me zelfs de algemene voorwaarden door gespit en die zeggen er ook niks over
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Kon het niet laten om het ook even op Twitter te vragen :D
Hun antwoord tot nu toe is dat de Go Unlimited alleen op binnenlandse treinen te gebruiken is, en dus niet op de Thalys of ICE.
Ze hebben dit echter nog niet anders kunnen onderbouwen dan het sturen van de link van de Go Unlimited-voorwaarden. Heb dus nog maar even doorgevraagd ;)
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Eric0641 »

Eric0641 schreef:
Eric0641 schreef:
GetStreme schreef:Hm daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik ga het er maar niet op wagen ;)
ik ga het me eens vragen bij de ICE balie in brussel waarschijnlijk
heb me zelfs de algemene voorwaarden door gespit en die zeggen er ook niks over
geciteerd

§2. De reiziger moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs gedurende de volledige reis. De
reiziger dient steeds de gebruiksvoorwaarden van zijn vervoerbewijs na te leven. De reiziger
moet zijn vervoerbewijs, op verzoek, aan het bevoegd spoorwegpersoneel tonen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Eric0641 »

GetStreme schreef:Kon het niet laten om het ook even op Twitter te vragen :D
Hun antwoord tot nu toe is dat de Go Unlimited alleen op binnenlandse treinen te gebruiken is, en dus niet op de Thalys of ICE.
Ze hebben dit echter nog niet anders kunnen onderbouwen dan het sturen van de link van de Go Unlimited-voorwaarden. Heb dus nog maar even doorgevraagd ;)
tegen mij zeiden ze internationale reizen maar maastricht luik/hasselt mag ook gewoon die doe ik prakties iedere dag
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Eric0641 »

heb toch even gebeld met de NMBS. Ze zij even kort samengevat dat het niet mag. Waarop ik heb uitgelegd dat het niet in de voorwaarden te vinden in. Daarop had ze het antwoord het mag niet u probeert het zelf en de gevolgen zijn voor u.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Steve »

Toch wat bijdehand hoor, Eric.

In de Vervoersvoorwaarden staat, onder het kopje "gemeenschappelijke bepalingen van alle vervoerbewijzen" (en dus ook de Go Unlimited):
De vervoerbewijzen zijn geldig in treinen van het binnenlands verkeer (IC, IR, L, P, CR en ICT
zoals vermeld in het Binnenlandse Spoorboekje der Belgische Spoorwegen) en in de klassieke
internationale treinen. Ze zijn eveneens geldig voor een welbepaald binnenlands traject in de
hogesnelheidstreinen tegen marktprijzen ICE volgens de gebruiksbepalingen van het
vervoerbewijs, mits betaling van een supplement (vermeld in het Deel 5 “Tarieven” van de
Vervoersvoorwaarden) en onder specifieke voorwaarden die bepaald zijn door de vervoerder die
deze treinen beheert.
Ze zijn niet geldig in de andere internationale treinen tegen marktprijzen
(Thalys, Eurostar, HST-treinen, EN-(Euronight)) waarvoor reservering verplicht is.
Plaats reactie