Mooiste Belgische treinritten

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
GetStreme

Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Beste forumleden,

Deze zomer ga ik een 'Go Unlimited'-pas aanschaffen. Nu staan er al een aantal te bezoeken steden op het programma, maar ik ben benieuwd wat jullie de mooiste treinritten in België vinden? Ik heb gehoord dat Luik - Luxemburg erg mooi moet zijn, maar voor de rest weet ik nog niet echt waar ik het moet zoeken.

Allicht heeft er iemand suggesties?

Alvast bedankt!
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Terminus »

Luik-Luxemburg is inderdaad de moeite. Natuurlijk kan je met je Go unlimited enkel tot Gouvy (maar dat hoeft je niet tegen te houden).

Tussen Namen en Aarlen/Arlon vind je ook zeer mooie landschappen. Zelf reis ik voor het uitzicht ook graag op de lijn Leuven-Ottignies (en in Ottignies kan je dan eventueel inpikken op de lijn richting Namen en Luxemburg)
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Bedankt voor de suggesties! Ik merk dat ik het dus vooral in Wallonië moet zoeken ;)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door groentje »

Inderdaad, al zijn lijnen als St-Niklaas-Mechelen, met haar bruggen, of Denderleeuw-Kortrijk, dwars door de Vlaamse Ardennen, ook niet mis, maar niets haalt het bij de Ardennen qua landschap.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door trainlovertje »

Dinant-Betrix vind ik bijvoorbeeld ook niet mis, maar je kan ook anders mooi vinden: bijvoorbeeld als je van snelheid houdt, kan je de hogesnelheidslijn langs de E40 tussen Leuven en Luik doen. en dan heb je nog 1 NMBS-bus: Libramont-Bastogne, iets anders dan een trein (heb deze zelf nog nooit genomen).
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Mooie tips, dank!
Al vertelt Wikipedia mij dat de bus Libramont - Bastogne inmiddels helaas niet meer door de NMBS wordt uitgevoerd, maar door TEC...

Edit: even een klein vraagje tussendoor. Ik zie dat de ICE tussen Brussel en Luik rijdt, als ik het goed heb over de HSL? Klopt het dat deze trein binnen België met de Go Unlimited pas te gebruiken is, zonder toeslag of plaatsreservering? Ik kan het niet helemaal duidelijk vinden namelijk.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door trainlovertje »

GetStreme schreef:Mooie tips, dank!
Al vertelt Wikipedia mij dat de bus Libramont - Bastogne inmiddels helaas niet meer door de NMBS wordt uitgevoerd, maar door TEC...

Edit: even een klein vraagje tussendoor. Ik zie dat de ICE tussen Brussel en Luik rijdt, als ik het goed heb over de HSL? Klopt het dat deze trein binnen België met de Go Unlimited pas te gebruiken is, zonder toeslag of plaatsreservering? Ik kan het niet helemaal duidelijk vinden namelijk.
Het klopt dat er TEC-bussen rijden, maar deze rijden in opdracht van NMBS en NMBS vervoerbewijzen zijn er dus geldig.

De ICE mag je niet gebruiken met een Go Unlimited, maar de IC-treinen Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt wel. De IC's halen er trouwens een snelheid van 200 km/h (tegenover 250 door ICE en 300 door Thalys).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Dieselfreak »

Laten we ook de lijnen Luik - Aken en Pepinster - Spa niet vergeten. Gaan door de noordelijke Ardennen, waar de hoogteverschillen en uitzichten vaak groot zijn. Bijzonder is het uitzicht over het landschap wanneer de trein op lijn 37 over de Hammerbrücke nabij Hergenrath rijdt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door KB »

Nog tips: Charleroi - Couvin en Charleroi - Erquelinnes.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Dieselfreak »

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt. Maar als het vooral om landschappen gaat, zijn alle lijnen ten zuiden van de Samber en de Maas aan te bevelen. En in Vlaanderen lijn 122 (Melle - Geraardsbergen).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

trainlovertje schreef:
GetStreme schreef:Mooie tips, dank!
Al vertelt Wikipedia mij dat de bus Libramont - Bastogne inmiddels helaas niet meer door de NMBS wordt uitgevoerd, maar door TEC...

Edit: even een klein vraagje tussendoor. Ik zie dat de ICE tussen Brussel en Luik rijdt, als ik het goed heb over de HSL? Klopt het dat deze trein binnen België met de Go Unlimited pas te gebruiken is, zonder toeslag of plaatsreservering? Ik kan het niet helemaal duidelijk vinden namelijk.
Het klopt dat er TEC-bussen rijden, maar deze rijden in opdracht van NMBS en NMBS vervoerbewijzen zijn er dus geldig.

De ICE mag je niet gebruiken met een Go Unlimited, maar de IC-treinen Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt wel. De IC's halen er trouwens een snelheid van 200 km/h (tegenover 250 door ICE en 300 door Thalys).
Oké, duidelijk!
Jammer dat de ICE niet binnenlands te gebruiken is, in Nederland mag dat namelijk wel.

Gelukkig is 200 km/h sneller dan welke andere IC in Nederland dan ook, dus ik ben al lang blij ;)

___

De overige aanbevelingen ga ik ook eens verder bekijken! Heb een cabinerit gevonden op YouTube van Pepinster - Spa, ziet eruit als een leuk lijntje!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door Steven »

De ICE mag gebruikt worden maar niet met elk willekeurig ticket ;-)
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Sorry, had wat duidelijker moeten zijn:
Jammer dat de ICE niet met elk willekeurig ticket binnenlands te gebruiken is, dat is in Nederland wel het geval :D
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door kika »

GetStreme schreef:Sorry, had wat duidelijker moeten zijn:
Jammer dat de ICE niet met elk willekeurig ticket binnenlands te gebruiken is, dat is in Nederland wel het geval :D
Niet correct, 2,30€ toeslag als je geen abbo hebt. Daarnaast zijn er ook grapjes als de toeslag ICD, niet alles is beter bij de buren :mrgreen:
GetStreme

Re: Mooiste Belgische treinritten

Bericht door GetStreme »

Oeps... :oops:
Ik geloof dat ik maar even niets meer over de ICE moet zeggen haha ;)

Heb in ieder geval genoeg tips gehad om een paar mooie trips te plannen!
Plaats reactie