Welk ticket moet/mag je kopen?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door overweg13 »

rdv schreef:Ik vrees dat een goed werkend kilometer-gebaseerd systeem gewoonweg onhaalbaar is, tenzij er bakken geld in gestoken worden.
Toen er nog geen computers waren, werkten NMBS en NMVB allebei met een kilometersysteem en dat werkte perfect. Loketbedienden van de NMBS haalden moeiteloos het correcte cliché uit de verzameling, en kenden de afstanden voor de meest gevraagde bestemmingen uit het hoofd. Idem voor buschauffeurs: die maakten zelden fouten en kenden dus de hele afstandentabel van de bereden lijnen uit het hoofd. Beeld je in: geen zonetarief, geen tijdstarief: gewoon weten aan welke kilometer twee halten lagen, het verschil berekenen en het correcte biljet afleveren. (Het was zelfs nog wat ingewikkelder, want in het Brusselse hanteerde men het kilometertarief voor abonnementen, en een sectietarief voor biljetten.)
Het lijkt er dus op dat de voortschrijdende informatisering vooral tot een verregaande vereenvoudiging van de tarieven heeft geleid, gewoon omdat men er niet in slaagt om langs elektronische weg te doen wat de mens vroeger wel kon. Naar het schijnt is dit de vooruitgang.
En mocht er nog een simpele ziel rondlopen dat men de tarieven vereenvoudigt om de klant ter wille te zijn: hij leve verder in vrede...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Portbou »

groentje schreef:Ik vind niet dat een ritje Zaventem-Haren goedkoper moet zijn dan Zaventem-Ukkel, maar zou er wel voor durven pleiten om Zaventem-Haren als basis te nemen om de prijs te bepalen...
We gaan het niet eens worden. Jij blijft bij je zones, ik blijf bij mijn kilometers. We kunnen de discussie beter afronden.

In bovenstaand voorbeeld begrijp ik nog steeds niet waarom de reiziger naar Ukkel zoveel kilometer cadeau krijgt en die naar Haren niets. Ik blijf bij het woord discriminatie.
groentje schreef:En de kost van een auto wordt maar voor een klein deel bepaald door de afstand die je ermee aflegt, de grootste kosten zijn ongeacht het gebruik: aankoop, verzekeringen, deels ook het onderhoud... De sokkel voor het autotarief is behoorlijk hoog.
De discussie over de werkelijke kost van een auto zullen we maar niet heropenen, is op dit forum al genoeg gebeurd.
Wil alleen maar benadrukken dat de kosten van een autorit wel km-afhankelijk zijn : een autorit van Zaventem naar Haren is vele malen goedkoper dan een autorit van Zaventem naar Ukkel.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:Het lijkt er dus op dat de voortschrijdende informatisering vooral tot een verregaande vereenvoudiging van de tarieven heeft geleid, gewoon omdat men er niet in slaagt om langs elektronische weg te doen wat de mens vroeger wel kon. Naar het schijnt is dit de vooruitgang.
Dank u !
Plaats reactie