Welk ticket moet/mag je kopen?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Tom

Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Tom »

Hallo iedereen!

Ik heb een klein vraag(stuk)je voor de treinbegeleiders. Gisteren deed ik met een vriend het traject Brussel-Zuid - Moensberg. Vermits beide stations in Brussel liggen hadden we tickets "Zone Brussel" naar "Zone Brussel".

Er iets vreemds aan de hand:
Om het gewenste traject te doen moeten we uit de zone Brussel gaan richting Halle (via de lijn 96 als ik me niet vergis), om daarna weer de zone Brussel binnen te rijden (via lijn 26). Er is wel een alternatieve route, die wel binnen de zone Brussel blijft. Deze is echter een stuk langer en is veel minder frequent. Ik heb alles samengevat in een afbeelding (zie bijlage).

De treinbegeleider op onze trein keek nogal raar op wanneer hij de tickets knipte. Ik begrijp de verontwaardiging van de treinbegeleider wel vermits:
Verplaatsingen tussen twee stations van de zone via een station gelegen buiten de zone zijn niet toegelaten.

Maar wat moet iemand doen die vlakbij Moensberg station moet werken en hiervoor een abonnement Gent-Moensberg (wat dan Gent-Zone Brussel wordt) neemt, om er vervolgens niet mee te mogen reizen?

Ik kijk al uit naar jullie antwoord!
Tom
Bijlagen
uitleg treinen.jpg
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door fets »

Een gelijkaardige situatie is er voor mensen met die naar bv Bordet or Haren willen. Daar is rondrijden via Vilvoorde vaak de enige interessante optie, zeker als ja vanaf L50/L50a komt maar ik heb de TBGs er nog niet ambetant horen over doen :-)

Het zoneticket Brussel echter, zou volgens stricte interpretatie niet toelaten om je je buiten de zone te verplaatsen. Misschien best eens vragen aan @nmbs op twitter - ze smullen van dit soort vragen :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Steve »

Er lijkt me weinig te vragen: met het zonebiljet mag het niet, de voorwaarden zijn glashelder. En ergens kan ik het wel begrijpen, want anders kun je met een goedkoop zonebiljet Brussel gewoon naar pakweg Vilvoorde of Halle zonder daar eigenlijk ooit op gepakt te kunnen worden.
Het is een van de nadelen van de zone, waar er verder toch vooral voordelen zijn (kijk bijvoorbeeld maar eens naar de geldigheid van de Key Card).

Voor een traject tussen de zone en elders, zoals het voorbeeld Moensberg - Gent dat de topicstarter aanhaalt, lijkt er me dan weer geen enkel probleem te zijn. De bepaling gaat echter over verplaatsingen tussen twee stations van dezelfde zone, wat daar niet het geval is.

Laten we ook wel wezen: vrijwel alle verplaatsingen tussen de Brusselse spoorlijnen onderling zijn prima mogelijk met andere vervoersmodi. Vanuit Brussel-Noord sta je met tram of bus binnen de 20 minuten aan Bordet, naar Merode raak je vanaf Brussel-Centraal op nog geen 10 minuten met de metro, en ook vanuit Moensberg raak je met de tram op een goede 20 minuten in Brussel-Zuid (het ligt vlakbij eindpunt Van Haelen van tram 51).
Tom

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Tom »

Dus als ik het goed begrijp met een ticket Gent-Brussel is het wel mogelijk om via Halle te gaan, maar met een ticket Brussel-Brussel niet?

Ik begrijp dat deze regel ingevoerd is, anders zouden er uiteraard geen tickets Brussel-Halle of Brussel-Vilvoorde verkocht worden. Ik ga ook helemaal akkoord met het feit dat je beter de tram/metro/bus gebruikt om je te verplaatsen binnen Brussel. Maar ik kan me (weliswaar uitzonderlijke) trajecten indenken waar de trein toch het snelste vervoermiddel is (bijvoorbeeld Vorst-Zuid - Moensberg).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door K V B »

Steve schreef: Laten we ook wel wezen: vrijwel alle verplaatsingen tussen de Brusselse spoorlijnen onderling zijn prima mogelijk met andere vervoersmodi. Vanuit Brussel-Noord sta je met tram of bus binnen de 20 minuten aan Bordet, naar Merode raak je vanaf Brussel-Centraal op nog geen 10 minuten met de metro, en ook vanuit Moensberg raak je met de tram op een goede 20 minuten in Brussel-Zuid (het ligt vlakbij eindpunt Van Haelen van tram 51).
Men zou dus eigenlijk beter geen "zone Brussel naar zone Brussel" tickets verkopen, maar enkel Jump tickets.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Steve »

Tom schreef:Dus als ik het goed begrijp met een ticket Gent-Brussel is het wel mogelijk om via Halle te gaan, maar met een ticket Brussel-Brussel niet?

Ik begrijp dat deze regel ingevoerd is, anders zouden er uiteraard geen tickets Brussel-Halle of Brussel-Vilvoorde verkocht worden. Ik ga ook helemaal akkoord met het feit dat je beter de tram/metro/bus gebruikt om je te verplaatsen binnen Brussel. Maar ik kan me (weliswaar uitzonderlijke) trajecten indenken waar de trein toch het snelste vervoermiddel is (bijvoorbeeld Vorst-Zuid - Moensberg).
Ik zie alvast niets wat je zou beletten om van Moensberg naar Gent via Halle te gaan. Aangezien het niet om een verplaatsing gaat tussen twee stations van dezelfde zone, zijn de algemene regels van toepassing: je neemt de kortste reisweg, óf je neemt een andere reisweg die sneller is dan de kortste.

Aan de eerste regel zou je zeer nipt niet voldoen (via Halle lijkt ongeveer een kilometertje langer dan via Brussel-Luxemburg - al kun jij dat als gewone reiziger niet weten...), maar zeker aan die tweede regel zul je toch voldoen.

Er is nog een derde regel die stelt dat je nog een andere reisweg kunt nemen als je daarmee een overstap kunt vermijden en voor zover dat de rit met niet meer dan 30 minuten verlengt, maar tussen Moensberg en Gent rijden vooralsnog geen rechtstreekse treinen... :wink:

In de marge nog: zelfs op Vorst-Zuid - Moensberg (wie in vredesnaam gaat dat traject überhaupt al doen :mrgreen: ) zijn er snellere alternatieven. Nota bene bus 155 van De Lijn die vlakbij Vorst-Zuid op de Humaniteitslaan stopt, en een kwartiertje verder vlak aan... jawel, station Moensberg is. Ook kun je tram 82 nemen tot eindhalte Drogenbos Kasteel en vervolgens een goed kilometer te voet, of eventueel nog bus 153/154 voor 1 à 2 haltes.

K V B schreef:
Steve schreef: Laten we ook wel wezen: vrijwel alle verplaatsingen tussen de Brusselse spoorlijnen onderling zijn prima mogelijk met andere vervoersmodi. Vanuit Brussel-Noord sta je met tram of bus binnen de 20 minuten aan Bordet, naar Merode raak je vanaf Brussel-Centraal op nog geen 10 minuten met de metro, en ook vanuit Moensberg raak je met de tram op een goede 20 minuten in Brussel-Zuid (het ligt vlakbij eindpunt Van Haelen van tram 51).
Men zou dus eigenlijk beter geen "zone Brussel naar zone Brussel" tickets verkopen, maar enkel Jump tickets.
Daar heb je volledig gelijk in, en zo was het vroeger ook. Alleen hebben ze bij de NMBS het NMBS-only-zoneticket gecreëerd door alle nieuwigheden zoals de overgang naar MOBIB waar ze aanvankelijk nog niet klaar mee waren (het voormalige papieren JUMP-biljetje zoals afgeleverd door bv. een treinbegeleider was immers niet bruikbaar aan de toegangspoortjes in de metro). Geen idee wat de geplande toekomst is van het zonebiljet nu ze bij de NMBS weer ongeveer op dezelfde lijn zitten als de MIVB...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Portbou »

Steve schreef: Laten we ook wel wezen: vrijwel alle verplaatsingen tussen de Brusselse spoorlijnen onderling zijn prima mogelijk met andere vervoersmodi. Vanuit Brussel-Noord sta je met tram of bus binnen de 20 minuten aan Bordet, naar Merode raak je vanaf Brussel-Centraal op nog geen 10 minuten met de metro, en ook vanuit Moensberg raak je met de tram op een goede 20 minuten in Brussel-Zuid (het ligt vlakbij eindpunt Van Haelen van tram 51).
Behalve dat jouw tramtijden zeer optimistisch zijn (zeker op het spitsuur) en dat een tramrit door Brussel een stuk minder comfortabel is dan de trein (op om het even welk uur van de dag) is het probleem ook wel dat die andere vervoersmodi extra geld kosten.

Eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van die zones. Het voordeel voor reizigers die een lange afstand in de zone afleggen is buiten proportie en het nadeel voor reizigers die een korte afstand in de zone afleggen ook.

Een kilometer per trein zou overal even duur moeten zijn (bij gebruik van hetzelfde type trein).

Er is in mijn ogen geen redelijke verklaring voor onderstaande :
* Jette - Zellik / 5,4 km / 2,70€
* Heizijde - Dendermonde / 5,8 km / 2,00€

en al zeker niet voor onderstaande :
* Groot Bijgaarden - Sint Agatha Berchem / 1,3 km / 2,70€
* Groot Bijgaarden - Sint Job / 17,9 km / 2,70€

Met de informatica-middelen waarover we tegenwoordig beschikken zie ik geen enkele reden voor dit gesimplifieerde zone-systeem.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Steve »

Portbou schreef: Eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van die zones. Het voordeel voor reizigers die een lange afstand in de zone afleggen is buiten proportie en het nadeel voor reizigers die een korte afstand in de zone afleggen ook.

Een kilometer per trein zou overal even duur moeten zijn (bij gebruik van hetzelfde type trein).

Er is in mijn ogen geen redelijke verklaring voor onderstaande :
* Jette - Zellik / 5,4 km / 2,70€
* Heizijde - Dendermonde / 5,8 km / 2,00€

en al zeker niet voor onderstaande :
* Groot Bijgaarden - Sint Agatha Berchem / 1,3 km / 2,70€
* Groot Bijgaarden - Sint Job / 17,9 km / 2,70€

Met de informatica-middelen waarover we tegenwoordig beschikken zie ik geen enkele reden voor dit gesimplifieerde zone-systeem.
De zone heeft inderdaad z'n voor- en nadelen - al vind ik dat de voordelen toch net iets groter zijn. Het is misschien onlogisch dat sommige korte ritjes net buiten de zone proportieel duur zijn, maar daar staat dan weer tegenover dat je met een Key Card interessante afstanden kan afleggen, en daar zul je weinigen over horen klagen. :wink:
Portbou schreef: Behalve dat jouw tramtijden zeer optimistisch zijn (zeker op het spitsuur) en dat een tramrit door Brussel een stuk minder comfortabel is dan de trein (op om het even welk uur van de dag) is het probleem ook wel dat die andere vervoersmodi extra geld kosten.
Natuurlijk is de trein comfortabeler, maar het ging over trajecten binnen de zone die bijna niet doenbaar zijn met de trein. Vorst-Zuid - Moensberg via de trein is nu niet echt comfortabel te noemen (overstap in Halle en vrij lange totale rittijd), en hetzelfde geldt voor pakweg Brussel-Noord - Bordet, al zal die laatste ietsje makkelijker doenbaar worden zodra de Schuman-Josaphattunnel open is (Noord - Schuman en Schuman - Bordet).

Noord - Bordet duurt met tram 55/32 tussen de 17 minuten ('s avonds) en 23 minuten (in volle spits). De 20 minuten zijn dus niet per se een overschatting. Ook Centraal - Merode is goed op 10 minuten te doen met de metro. Voor Zuidstation - Moensberg heb je gelijk dat de schatting wat optimistisch is, afhankelijk van je precieze bestemming en route is het veeleer minstens 30 minuten. Maar met de trein dus nog een pak meer.

Met een geïntegreerd tarief binnen de zone - wat historisch het geval was met de JUMP-kaart en dat normaal gezien opnieuw zou moeten worden met alle MOBIB-evoluties - zou dat van dat extra geld normaal gesproken ook niet mogen opgaan.
Tom

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Tom »

Puur informatief: Kan iemand mij het voordeel van een zone uitleggen voor de gebruiker?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door kika »

Portbou schreef:Met de informatica-middelen waarover we tegenwoordig beschikken zie ik geen enkele reden voor dit gesimplifieerde zone-systeem.
Als het informaticasysteem zowel in ontwikkeling als in jaarlijkse kosten miljoenen duurder is dan het huidige en het ook nog met de klantvriendelijkheid van de NMBS en de gebreken van de OV-chipkaart komt, heb ik wel verschillende prima redenen genoemd. Weegt het wegwerken van een paar 'corner cases' voldoende op tegen de nadelen? Begrijp me niet verkeerd: een handiger ticketformaat en een vaste km-prijs, met voordelen voor veelvuldige reizigers of langere afstanden, dat zie ik ook als een goede basis.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door kika »

Tom schreef:Puur informatief: Kan iemand mij het voordeel van een zone uitleggen voor de gebruiker?
Ik vind het handig om alsnog een station (vroeger of) later uit te stappen. Bijvoorbeeld als een bus in Brussel Noord al weg is, omwille van een vertraging, kan ik er voor kiezen om door te sporen naar Bockstael. Je hoeft ook niet moeilijk te doen bij de spelling van Guillemins, maar schrijft gewoon Luik. Vooral in de zone Brussel heb ik er veel gebruik van gemaakt, last-minute wijzigingen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Portbou »

Steve schreef:De zone heeft inderdaad z'n voor- en nadelen - al vind ik dat de voordelen toch net iets groter zijn. Het is misschien onlogisch dat sommige korte ritjes net buiten de zone proportieel duur zijn, maar daar staat dan weer tegenover dat je met een Key Card interessante afstanden kan afleggen, en daar zul je weinigen over horen klagen. :wink:
...toch wel. Die reizigers die de trein enkel nodig hebben tussen Groot-Bijgaarden en Sint-Agatha Berchem, tussen Diegem en Haren,... voelen zich iedere dag benadeeld. Is dat eigenlijk geen discriminatie gezien NMBS nog steeds het monopoly heeft op het spoor ?
Steve schreef:Noord - Bordet duurt met tram 55/32 tussen de 17 minuten ('s avonds) en 23 minuten (in volle spits). De 20 minuten zijn dus niet per se een overschatting.
Met alle respect maar iedere regelmatige gebruiker van deze tram tijdens het spitsuur weet dat deze 23 minuten louter theoretisch zijn. Bovendien negeer je de tijd die iemand nodig heeft om van de perronsporen naar het pre-metro station te wandelen.
Steve schreef:Met een geïntegreerd tarief binnen de zone - wat historisch het geval was met de JUMP-kaart en dat normaal gezien opnieuw zou moeten worden met alle MOBIB-evoluties - zou dat van dat extra geld normaal gesproken ook niet mogen opgaan.
Naar mijn mening is de MOBIB-technologie nu net perfect in staat om iedere reiziger gewoon per kilometer (of zelfs per meter !) te laten betalen en zijn die gesimplifieerde zones niet meer nodig.

Ik vind het bvb. ook een zeer onrechtvaardig systeem dat een metro-rit van de Heizel naar Hermann-Debroux evenveel kost als van Jacques Brel naar Beekkant. Met de huidige technologie kunnen dit soort scheefgetrokken prijzen vermeden worden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door Portbou »

kika schreef:Bijvoorbeeld als een bus in Brussel Noord al weg is, omwille van een vertraging, kan ik er voor kiezen om door te sporen naar Bockstael.
Kan je dat voorbeeld iets concreter maken ? Ik begrijp niet waarom je dan niet altijd in Bockstael overstapt op de bus.
kika schreef:Je hoeft ook niet moeilijk te doen bij de spelling van Guillemins, maar schrijft gewoon Luik.
Is er echt een treinbegeleider die iemand een boete gaat geven omdat hij "Luik-Guimin" of "Luik-Giemijn" of... geschreven heeft ? Zolang er geen dubbelzinnigheid mogelijk is met een ander station is er toch geen probleem ?
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door groentje »

Van kilometertarifering zoals in Nederland, bespaar ons, heer. Dat systeem is echt niet logischer dan een zonesysteem, waar je logische vervoersgebieden afbakent. Wat wél navolging verdient in mijn ogen, is het Duitse systeem, waar het hele grondgebied van een vervoersgebied is onderverdeeld in zones, met tariefintegratie tussen de verschillende modi, én waar vaak de haltes op de zonegrens deel uitmaken van beide zones. Je hebt er ook kaartjes voor zeer korte trajecten, doorgaans voor een bushalte of 5 of een metro/S-Bahnhalte of 2-3, die zich weinig van zonegrenzen aantrekken. Voor mij is dit nog steeds veruit het meest aantrekkelijke tariefsysteem dat er is, ondanks bepaalde gebreken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Welk ticket moet/mag je kopen?

Bericht door kika »

Portbou schreef:
kika schreef:Bijvoorbeeld als een bus in Brussel Noord al weg is, omwille van een vertraging, kan ik er voor kiezen om door te sporen naar Bockstael.
Kan je dat voorbeeld iets concreter maken ? Ik begrijp niet waarom je dan niet altijd in Bockstael overstapt op de bus.
Het was puur theoretisch, er zullen vast betere verbindingen als voorbeeld te noemen zijn. Omdat de bus dan al overvol zit en er meer bussen dan treinen tussen Noord en Bockstael rijden. Voor de theoretische reiziger die met een vertraagde Leuven-Brussel zit, onderweg naar pakweg de Nationale Plantentuin in Meise.
Plaats reactie