Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
mr.fingers

Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door mr.fingers »

Long time lurker, first time poster.

Ik zit met een probleem. Ik moet morgen van Leuven naar Gentbrugge (Zone Gent). Dus ik zoek dat even op via de railtime app. Die zegt dat ik probleemloos van Leuven naar Gentbrugge geraak via deze treinen

Leuven -> Gent Sint Pieters (IC1530 -> Knokke)
Gent Sint Pieters -> Gent Dampoort (IC730 -> A'pen Centraal)
Gent Dampoort - > Gentbrugge (L780 -> Ronse)

Ik bekijk net even via de computer via de site belgianrail, en die stelt dezelfde route voor, met dezelfde treinen, met naarnaast een Afbeelding, zeggende "Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. (Meer info)". "Meer Info" leert me dat "de algemene voorwaarden zijn van toepassing", en that's it.

Dus de vraag is: kan ik überhaupt met een gewoon weekendticket van Leuven naar Gentbrugge via deze route? Daar zal dan opstaan dat mijn bestemming "Zone Gent" is. Of ben ik dan zware illegale dingen aan het doen met "voorbijrijden", aangezien IC730 wel voorbij Gentbrugge rijdt, maar er niet stopt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door trainlovertje »

Ook al vertelt de website dat de reisweg niet is toegelaten, is ze dat wel, omdat je met een biljet naar een zone dat biljet binnen die zone mag gebruiken als dagkaart. Je kan dus eindeloos vaak pendelen tussen de stations behorende tot die zone. (Art 52, §3 in de vervoersvoorwaarden). De NMBS zoekmachine is niet op de hoogte van de uitzonderingen op de regel waarbij je een station meermaals voorbijrijdt.
mr.fingers

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door mr.fingers »

Achzo. Nu nog hopen dat de TBG dat ook weet, maareh, ik schrijf het alvast allemaal op. Ontzettend bedankt! :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steve »

Voor dit traject is er inderdaad geen probleem, maar is het niet nogal een vrije interpretatie dat een biljet naar een zone dan meteen een dagkaart is? Ik interpreteer het meer als "je mag binnen de reizen reizen hoe je wil voor het begin/einde van je traject en hoeft je dus niets aan te trekken van specifieke regeltjes zoals het twee keer voorbij rijden van een station"...

De vervoersvoorwaarden zeggen het volgende:
Vervoerbewijzen van en/of naar een zone laten toe vrij te reizen binnen een zone.
Verplaatsingen tussen twee stations van de zone via een station gelegen buiten de zone zijn
niet toegelaten.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door trainlovertje »

Als je het mij vraagt is 'vrij reizen' hetzelfde als: reizen zoveel je zelf wil op welke manier dan ook :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steven »

dat is in tegenspraak met wat er dan wel verder op uw biljet staat, namelijk een HEEN en Terugrit. Je bent dus vrij om te reizen langs waar je wil in die zone maar wel met de beperking tot een HEEN en TERUGRIT.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steve »

Ik volg Steven. Al blinken de Voorwaarden op dit punt nu niet bepaald in duidelijkheid uit...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steven »

Steve schreef:Ik volg Steven. Al blinken de Voorwaarden op dit punt nu niet bepaald in duidelijkheid uit...
Daarin kan ik je volgen. Duidelijke taal is het niet altijd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door rdv »

Niet echt van toepassing op deze reiziger (wegens uitzondering voorzien voor de zones), maar volgens mij spreken §2 en §4 van art. 52 zichzelf tegen
Art. 52. Reisweg
§2. De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen aansluiting geven.
§4. Een reiziger mag zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, noch het station van bestemming voorbijrijden om er daarna terug te keren. Deze bepaling is niet van toepassing voor de stations binnen eenzelfde zone.
Een voorbeeld: Dendermonde - Schellebelle in het weekend kan enkel met een overstap in Wetteren. Je schendt hierbij §4, maar het mag wel van §2.

Volgens art. 76 § 1 zou je een via-biljet moeten kopen.
De reiziger mag, op dezelfde lijn, zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, of zijn bestemmingspunt voorbijrijden om er daarna terug te keren. Indien de reiziger dit traject effectief wil afleggen, dient hij een Via-biljet aan te kopen.
Maar voor Key Cards wordt er wel expliciet een uitzondering voorzien voor dergelijke gevallen
Art. 88 §4. In uitzonderlijke omstandigheden (minder frequente dienstregeling in de daluren of tijdens het weekend) is het toegelaten te reizen via een aansluitingsstation dat buiten het geldigheidsgebied ligt, op voorwaarde dat dit de enige mogelijkheid is om op zijn bestemming (station dat deel uitmaakt van het geldigheidsgebied van het vertrekstation van de Key Card) te raken
(deze uitzondering wordt trouwens niet vermeld op de link waar de routeplanner naar verwijst.is

(" Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs." wil volgens mij zeggen dat je nooit of te nimmer, met welk vervoersbewijs dan ook, deze reisweg mag nemen. Taalkundig correcter zou zijn: "Niet alle vervoerbewijzen zijn toegestaan voor deze reisweg"; of iets vlotter: "voor deze reisweg heb je een specifiek vervoerbewijs nodig").
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door dentheo »

Haha, als ik de "laatste omnibus" zou missen in Roosendaal, kan ik dus met de Benelux en Antwerpen naar Kalmthout ?
Dat lijkt mij nogal heftig, maar NMBS site suggereert het ook...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steve »

dentheo schreef:Haha, als ik de "laatste omnibus" zou missen in Roosendaal, kan ik dus met de Benelux en Antwerpen naar Kalmthout ?
Dat lijkt mij nogal heftig, maar NMBS site suggereert het ook...
Nee, omdat je dan je bestemmingsstation passeert om er later terug te komen. Dat is enkel met een "via"-biljet toegestaan. Zoals hierboven aangehaald kan het enkel in zeer specifieke omstandigheden met een Key Card, en dat is hier duidelijk niet van toepassing.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door dentheo »

Spijtig genoeg gaat keycard niet over de grens... :twisted:
Omgekeerd wel, want ik kan met mijn keycard perfect Antwerpen-Kalmthout.

Dus met de Benelux naar Roosendaal en terug naar Kalmthout zou mogen "tarieftechnisch", NA de laatste stoptrein uit Antwerpen ?
(Spijtig genoeg lukt het in praktijk niet gezien de dienstregeling)

Blijft wel eigenaardig dat men met een keycard dingen "mag" die je met een duur ticket dan weer NIET mag.
Wat steekt daar achter ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door dentheo »

Vraagje, zou dit dan wel kunnen ?

Ik neem e-ticket Roosendaal-Kalmthout en steek Keycard ook in mijn zak.

Ik mis laatste stoptrein in Roosendaal, gebruik mijn e-ticket + keycard voor de laatste benelux naar Antwerpen.(of mag dit ook niet ? trein stopt niet in Kalmthout)
Ik gebruik mijn keycard voor Antwerpen-Kalmthout.

Resultaat anderhalf uur later thuis, 4 euro weg op keycard, maar wel een stuk goedkoper dan taxi 40 euro.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steve »

Ik zie niet in hoe dat zou kunnen, want de uitzondering geldt enkel voor trajecten die doenbaar zijn met de Key Card en dat is niet het geval voor Roosendaal - Kalmthout. Dus aan de basisvoorwaarde is al niet voldaan.

In de praktijk kun je misschien op een begripvolle TBG stuiten, maar reglementair lijkt het me helemaal niet te kunnen. In de praktijk zou het er ook gewoon op neerkomen dat iedereen die een late verplaatsing wil maken van Roosendaal naar Antwerpen voldoende zou hebben aan een veel biljetje Roosendaal - Essen, onder het voorwendsel dat ze de stoptrein gemist hebben... en niemand die natuurlijk kan controleren of ze in Antwerpen dan daadwerkelijk nog de stoptrein nemen in de terugrichting.

(overigens valt een dergelijke situatie voor mij niet eens onder die uitzondering die gemaakt is voor de Key Card... het gaat dan eerder over situaties zoals rdv die beschreven heeft, zoals Dendermonde - Schellebelle in het weekend)
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door thejay »

Mag ik nog een voorbeeld geven:
De weekenddienstregeling tussen Beveren en Antwerpen 's morgens vroeg.

Eerste vertrek vanuit Beveren naar Antwerpen = 7:34
Eerste vertrek vanuit Beveren richting Oostende = 5:26 (en vervolgens 6:26)

Het is wel mogelijk om een half uur vroeger aan te komen in Antwerpen door eerst naar Sint-Niklaas te reizen en dan met de IC uit Poperinge/Lille naar Antwerpen te gaan.
Je rijdt dan uiteraard Beveren voorbij zonder te stoppen.

Uit klantvriendelijkheid zou je zeggen dat je hiervoor géén extra ticket nodig zou moeten hebben, het is immers de snelste (en eerstmogelijke) reisweg op dat moment.
Maar de algemene reisvoorwaarden spreken dit dus tegen.
Of is er hiervoor een uitzondering die ik nog niet gevonden heb?
Plaats reactie