Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steve »

Dat is een andere situatie, want Beveren - Antwerpen is mogelijk met de Key Card.

Bij gebruik van een Key Card zou je je dus eventueel kunnen beroepen op die uitzondering van lage frequentie / beperkte bediening, al bevindt het zich natuurlijk op het randje van waar die uitzondering hoofdzakelijk voor bedoeld is...

Daarbuiten zie ik geen mogelijkheid om dit te kunnen rechtvaardigen uit het oogpunt van de voorwaarden. Het eeuwige spanningsveld tussen klantvriendelijkheid en het vermijden van misbruik...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door thejay »

In mijn geval reis ik niet met een Key Card, maar met een abonnement. Dus normaal betaal ik niets voor Beveren-Antwerpen - mijn baas doet dat voor mij :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door Steve »

In dat geval zou je baas misschien zo vriendelijk willen zijn om een abonnement Sint-Niklaas - Antwerpen te betalen - dat geeft je alvast een pak meer vrijheid, en je mag natuurlijk nog steeds in Beveren in- en uitstappen omdat dat op de aangerekende reisweg ligt.

In de huidige situatie lijkt de omweg via Sint-Niklaas me reglementair niet mogelijk... heeft er onder meer mee te maken dat je dat abonnement Beveren - Antwerpen in principe zo zou kunnen "misbruiken" om naar Sint-Niklaas te gaan.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door dentheo »

Ik heb twee vragen achter elkaar gezet, niet slim.

Daarom: ik heb nu al kaartje Roosendaal-Kalmthout, ik neem voor de veiligheid mijn keycard ook maar mee.

Mis ik de stoptrein in R'daal, kan ik dan met mijn kaartje + het gebruik van één lijntje keycard met de Benelux naar Antwerpen ?
Ik combineer twee kaartjes op een station waar de trein NIET stopt, ik dacht dat het ondertussen mag ?
Dan met nog één lijntje weer terug naar Kalmthout ... kost : twee lijntjes ipv taxi 40 euro..
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door rdv »

dentheo schreef:Vraagje, zou dit dan wel kunnen ?

Ik neem e-ticket Roosendaal-Kalmthout en steek Keycard ook in mijn zak.

Ik mis laatste stoptrein in Roosendaal, gebruik mijn e-ticket + keycard voor de laatste benelux naar Antwerpen.(of mag dit ook niet ? trein stopt niet in Kalmthout)
Ik gebruik mijn keycard voor Antwerpen-Kalmthout.

Resultaat anderhalf uur later thuis, 4 euro weg op keycard, maar wel een stuk goedkoper dan taxi 40 euro.
In tegenstelling tot de Rail Pass, moet de trein stoppen in de stations die je ingevuld hebt op je Key Card om geldig te kunnen rijden (behalve in de vermelde uitzondering).

Een voorbeeld waar een Key Card wel mag, is bvb Wetteren-Dendermonde 's avonds laat. De laatste rechtstreekse verbinding is om 22u12. Om 22u24 kan je wel nog via Brussel, en met een KeyCard zou dat dus toegelaten zijn (werd me bevestigd door het Twitter-team van de NMBS).
mr.fingers

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door mr.fingers »

Oei, ik heb hier precies een knuppel het hoenderhok in gegooid :mrgreen: .

Anyway, zaterdag dus probleemloos naar Gentbrugge kunnen rijden via St-Pieters -> Dampoort. Probleemloos, omdat ik voor de volledige rit Leuven-Gentbrugge niet een TBG gezien heb. En op de terugweg (controle tussen Brussel-Noord & Leuven) was ik het vergeten te vragen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door trainlovertje »

mr.fingers schreef:Oei, ik heb hier precies een knuppel het hoenderhok in gegooid :mrgreen: .
Nee hoor, de meesten zijn hier gewoon ijverig 8)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
dentheo schreef:Haha, als ik de "laatste omnibus" zou missen in Roosendaal, kan ik dus met de Benelux en Antwerpen naar Kalmthout ?
Dat lijkt mij nogal heftig, maar NMBS site suggereert het ook...
Nee, omdat je dan je bestemmingsstation passeert om er later terug te komen. Dat is enkel met een "via"-biljet toegestaan. Zoals hierboven aangehaald kan het enkel in zeer specifieke omstandigheden met een Key Card, en dat is hier duidelijk niet van toepassing.
Voor Kalmthout zie ik nu geen reizen via Antwerpen maar voor Roosendaal - Kapellen wel en je kunt er ook een kaartje voor kopen via die website. Als die route niet is toegestaan, dan moet de NMBS er ook geen kaartjes voor verkopen. Als je een kaartje koopt, komt er immers een overeenkomst tot stand en de dienstregeling/route op basis waarvan dat kaartje is gekocht, is dan *automatisch* toegestaan.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties

Bericht door kika »

Steve schreef:In dat geval zou je baas misschien zo vriendelijk willen zijn om een abonnement Sint-Niklaas - Antwerpen te betalen - dat geeft je alvast een pak meer vrijheid, en je mag natuurlijk nog steeds in Beveren in- en uitstappen omdat dat op de aangerekende reisweg ligt.
Het gaat hier om 1 specifieke verbinding, en hoewel er aardige bazen bestaan, met wat pech moet die zich bij belastingdienst e.d. verantwoorden voor zulke grapjes. Het staat je natuurlijk vrij om dat abo ook buiten je werkverplaatsing te gebruiken, en dat is dan een gevalletje van mooi meegenomen.
In de huidige situatie lijkt de omweg via Sint-Niklaas me reglementair niet mogelijk... heeft er onder meer mee te maken dat je dat abonnement Beveren - Antwerpen in principe zo zou kunnen "misbruiken" om naar Sint-Niklaas te gaan.
Er zijn nog zulke gevallen waar je in theorie je abonnement kan 'misbruiken:' denk maar aan Leuven-Gent: je kan zowel in Brussel als Mechelen in- of uitstappen zonder dat een tbg er wat van zal kunnen zeggen. Hoe kan een reiziger weten wat 'de aangerekende reisweg' is? ('De reiziger mag afzien van een gedeelte van het traject waarvoor zijn vervoerbewijs geldig is in een station gelegen op de aangerekende reisweg.') Als je pas om 7u vertrekt, is het duidelijk dat het niet werkt. Die enkele persoon die op die vroege trein naar Sint-Niklaas spoort, tsjah, die zou stiekem kunnen afzien van de rit naar Antwerpen. En hoewel die zich niet volledig aan de regeltjes houdt, zie ik het probleem niet. Slechte regeltjes en gebrekkige voorlichting zijn het probleem van de NMBS. Je mag iets van gezond verstand verwachten van de reizigers, maar bij een abo van x naar y, en je zoekt op in de dienstregeling welke treinen je daarvoor nodig hebt, moet je die gewoon kunnen gebruiken. Zo'n uitroepteken mogen ze voor zichzelf houden.
Plaats reactie