Naar de luchthaven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Naar de luchthaven

Bericht door reiziger123 »

Over enkele weken reis ik van Maastricht naar de luchthaven in Brussel.
Het liefst wil ik geen Diabolotoeslag betalen.

Wat kan ik het beste doen? Trein naar Brussel Noord en vanaf daar met de bus? Of is dit een erg lange rit?

Of reizen naar station Zaventem en dan lopen naar de luchthaven? Is dit goed te doen? Ik heb geen zware bagage.

Ik heb gelezen dat er toegangspoortjes op de luchthaven zijn. Zijn deze al in gebruik?
Weten jullie nog andere manieren om goedkoop op de luchthaven te komen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Portbou »

reiziger123 schreef:Over enkele weken reis ik van Maastricht naar de luchthaven in Brussel.
Het liefst wil ik geen Diabolotoeslag betalen.

Wat kan ik het beste doen? Trein naar Brussel Noord en vanaf daar met de bus? Of is dit een erg lange rit?

Of reizen naar station Zaventem en dan lopen naar de luchthaven? Is dit goed te doen? Ik heb geen zware bagage.

Ik heb gelezen dat er toegangspoortjes op de luchthaven zijn. Zijn deze al in gebruik?
Weten jullie nog andere manieren om goedkoop op de luchthaven te komen?
Het zou helpen als je even aangaf wanneer je precies wil reizen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Robin »

Wat kost de toeslag tegenwoordig? 5€?
Daar kom je uw eigen gemak ook mee he :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Steve »

Vanaf Brussel-Noord zul je veel tijd verliezen. Er is een rechtstreekse bus van De Lijn (272 en 471), maar die doen er toch minstens 45 minuten over... en je zult er ook nog eens een ticket voor nodig hebben, tenzij je onverhoopt een abonnement voor De Lijn zou hebben.

Stappen vanuit station Zaventem kan, maar reken toch op een goede 2 kilometer. Je kunt wat tijd winnen met de bus (halte Watertorenlaan), maar dan zit je opnieuw met dat kaartje. Via station Zaventem reizen heeft ook als nadeel dat je vanaf Leuven een stoptrein tot daar zult moeten nemen, met opnieuw het nodige tijdverlies.

Samengevat: het is mogelijk, maar je boet wel erg veel in op comfort en reistijd om hooguit een paar euro te besparen.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Horatio »

reiziger123 schreef:Over enkele weken reis ik van Maastricht naar de luchthaven in Brussel.
Het liefst wil ik geen Diabolotoeslag betalen.
....
Weten jullie nog andere manieren om goedkoop op de luchthaven te komen?
Zo kennen we de Hollanders! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Steve »

Maar toch verbazend voor een Maastrichtenaar... 't ligt verdorie twee keer zo ver onder rivieren dan pakweg Antwerpen. :mrgreen:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Naar de luchthaven

Bericht door rvdborgt »

Horatio schreef:
reiziger123 schreef:Over enkele weken reis ik van Maastricht naar de luchthaven in Brussel.
Het liefst wil ik geen Diabolotoeslag betalen.
....
Weten jullie nog andere manieren om goedkoop op de luchthaven te komen?
Zo kennen we de Hollanders! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Voor een Maastrichtenaar is er bijna geen grotere belediging dan het H-woord...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Steven »

je wil de toeslag ontwijken maar gaat datzelfde bedrag dan wel uitgeven aan bus of taxi?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Shrek »

reiziger123 schreef: Ik heb gelezen dat er toegangspoortjes op de luchthaven zijn. Zijn deze al in gebruik?
Weten jullie nog andere manieren om goedkoop op de luchthaven te komen?
Ja de toegangspoortjes zijn in gebruik en dikwijls staat er nog personeel bij ook. Dus zonder de toeslag geraak je daar het station niet uit.

Je zou altijd naar Vilvoorde kunnen gaan en daar één van de bussen naar de luchthaven nemen. Maar is dat nu echt die 3€ winst waard? :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Steve »

Shrek schreef: Je zou altijd naar Vilvoorde kunnen gaan en daar één van de bussen naar de luchthaven nemen. Maar is dat nu echt die 3€ winst waard? :roll:
Dan is het, komende vanuit het oosten, toch beter om gewoon in station Zaventem uit te stappen zoals eerder geschreven. Vilvoorde zou hooguit nog een optie zijn als je via Antwerpen/Mechelen komt. Dit louter in theorie natuurlijk, want in de praktijk is het sop de kool inderdaad niet waard.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Naar de luchthaven

Bericht door Steven »

De moeite en de inspanning om inderdaad een paar euro te winnen zal je dan verliezen in tijd. Is dat dan zoveel beter? Dan raad ik aan om zelf te rijden of u te laten brengen door vrienden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Naar de luchthaven

Bericht door kika »

Een dikke 20 minuten lopen via de Heidestraat. Hou er rekening mee, dat niemand rekening houdt met voetgangers bij luchthavens, als er ergens wegenwerken zijn, laten ze je zonder pardon 3km omrijden. De bus uit Leuven duurt ongeveer een uur (trein 20 minuten), vanuit Zaventem een dikke 10 minuten. Lijnkaart kost 1,40€, bij de chauffeur 3€. Zelfde busprijs als je vanuit Brussel Noord, Leuven of Zaventem vertrekt. Lijn 12/21 van de MIVB kost 4,50 per rit, maar in pakweg Schuman kom je niet, dus voor die 50 cent + extra moeite lijkt me wat overdreven. Tenzij je iets als een Rail Pass hebt, maken de treinkilometers ook uit, en zal via Leuven + bus denk ik goedkoper zijn. Moet je zelf even de treinprijzen erbij zoeken.

Als je enkel treinen neemt, incl. diabolotoeslag, is er ook al een gigantisch verschil in reistijd: 1x overstappen voor 2:52 of 2x overstappen voor een reistijd van 1:35.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar de luchthaven

Bericht door groentje »

Kortom, neem gewoon de trein, met Diabolotoeslag. Ja, die toeslag is schandalig, maar hoeveel percent van je reiskosten zal ze uitmaken? Een treinticket, een vliegticket, de meeste kosten heb je dan al gemaakt, dan maar geen biertje op de luchthaven (ja, een pintje kost daar zoveel, ja, of het scheelt toch niet veel).
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Naar de luchthaven

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor jullie reactie :)
Limburgers willen inderdaad liever geen Hollanders genoemd worden.

Reizen is mijn grootste hobby en om elke maand te kunnen reizen verzin ik allemaal manieren om het maximale uit mijn reisbudget te halen. Het gaat me niet zo erg om € 5 maar ik ben tegen het principe van de Diabolotoeslag. Deze toeslag wordt gebruikt om de aanleg van de dure spoorverbinding naar de luchthaven te financieren. De bouw van het station in Luik heeft ook veel geld gekost en reizigers hoeven hiervoor niet extra te betalen.

Het pintje op de luchthaven zal ik toch kunnen drinken, hahaha, ik heb gratis toegang tot de luchthavenlounges met snacks en drinken (gratis voordeel bij mijn creditcard), hahaha :)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Naar de luchthaven

Bericht door dekooiker »

Dat u (maar ik niet :D ) die toeslag moeten betalen komt alleen maar doordat het een publiek-privaat gedrocht is.
De privé wil uw centen, meer niet.
Moest het volledig overheid zijn betaalde u geen cent extra.
Ik begrijp best dat u het maximale uit uw geld wil halen en dat zorgt dikwijls voor onverwachte reizen, weg van het alledaagse.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie