Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abonnement

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Tom

Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abonnement

Bericht door Tom »

Gisteren keek ik met open mond naar onderstaande reportage. Hierin geven treinbegeleiders en loketbedienden foute informatie. Ik vind het verbazend dat dit personeel (zwaar) faalt in één van zijn kerntaken... De regels zijn volgens mij toch niet oeverloos complex!

Reportage van koppen volledig te bekijken op deze link:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2436679
Laatst gewijzigd door Steve op 22 sep 2015, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelling (abonnement ipv abbonement)
sippycarlito

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door sippycarlito »

Tom schreef:Gisteren keek ik met open mond naar onderstaande reportage. Hierin geven treinbegeleiders en loketbedienden foute informatie. Ik vind het verbazend dat dit personeel (zwaar) faalt in één van zijn kerntaken... De regels zijn volgens mij toch niet oeverloos complex!

Reportage van koppen volledig te bekijken op deze link:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2436679
Dat de regelgeving niet complex is, is grotendeels juist.

MAAR

Er zijn twee zaken die het heel logisch maken dat er fouten gemaakt worden door verschillende partijen:
1) er wordt veel te veel veranderd in het veel te uitgebreide gamma aan producten (zijn er eigenlijk op zich alweer 2)
2) over wat er nu juist veranderd is, is het intern altijd heel stil. Het personeel moet het maar zelf uitzoeken, voor het volledige gamma van de producten.

Natuurlijk doen de interieursautomaten -die buitenstaan- er ook niet veel goeds aan.


En heel persoonlijk even? Moet deze discussie eigenlijk wel gevoerd worden?
Als je je abonnement vergeten bent, dan betaal je een treinticket.
Je gaat toch ook niet binnen in de gym zonder dat je je abo mee hebt?
Als je in de winkel staat en je bankkaart vergeten bent, laten ze je toch ook niet met je kar eerst naar huis gaan.
ZELFS bij de lijn geldt: abo vergeten -> ticketje kopen
Tom

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door Tom »

sippycarlito schreef: En heel persoonlijk even? Moet deze discussie eigenlijk wel gevoerd worden?
Als je je abonnement vergeten bent, dan betaal je een treinticket.
Je gaat toch ook niet binnen in de gym zonder dat je je abo mee hebt?
Als je in de winkel staat en je bankkaart vergeten bent, laten ze je toch ook niet met je kar eerst naar huis gaan.
ZELFS bij de lijn geldt: abo vergeten -> ticketje kopen
Daar gaat de reportage ook niet over, maar ben ik het wel eens met jouw redenering. Maar ik vind wel dat de regels gekend moeten zijn en dienen uitgevoerd te worden door het personeel, ook al zijn kunnen de personeelsleden er zich niet in vinden.
sippycarlito schreef: 2) over wat er nu juist veranderd is, is het intern altijd heel stil. Het personeel moet het maar zelf uitzoeken, voor het volledige gamma van de producten
Worden er geen infosessies gegeven of cursussen uitgedeeld betreffende de nieuwe regeling? Ik kan me niet voorstellen dat een loketbediende niet up-to-date wordt gehouden over de procedures.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door Larch »

Ook ik ben geschrokken van de fouten die er werden gemaakt, maar een steekproef op 6 treinbegeleiders ( op een totaal van 1500) is bedenkelijke journalistiek. Even rekenen en je weet dat er een foutenmarge van bijna 40% op het resultaat zit.

Los daarvan is elke fout er natuurlijk een teveel.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door traxie »

De regeling is vrij simpel, je zou verwachten dat een TB die zijn werk goed wilt doen dit kent. Ondermeer omdat het om geld gaat en dat toch steeds een punt van discussie kan zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door Asterix »

sippycarlito schreef:Je gaat toch ook niet binnen in de gym zonder dat je je abo mee hebt?
In mijn gym deel je dan je identiteit mee, het wordt opgezocht in de pc en men laat je vervolgens binnen. Maar misschien is dat futuristisch.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door Portbou »

sippycarlito schreef:Natuurlijk doen de interieursautomaten -die buitenstaan- er ook niet veel goeds aan.
Wat heeft dat met vergeten abonnementen te maken ?
sippycarlito schreef:En heel persoonlijk even? Moet deze discussie eigenlijk wel gevoerd worden?
Als je je abonnement vergeten bent, dan betaal je een treinticket.
De NMBS kan niet verplicht worden om dit te doen... maar een regeling voorzien voor vergeten abonnementen is wel zo klantvriendelijk.
En het personeel mag verondersteld worden de regeling te kennen.
sippycarlito schreef:Je gaat toch ook niet binnen in de gym zonder dat je je abo mee hebt?
In een klantvriendelijke gym wordt hier vast een oplossing voor geboden.
sippycarlito schreef:Als je in de winkel staat en je bankkaart vergeten bent, laten ze je toch ook niet met je kar eerst naar huis gaan.
Niet vergelijkbaar lijkt me. Eens de trein tussen Gent en Brussel in beweging is heeft de reiziger sowieso "al een deel van zijn kar al mee naar huis".
sippycarlito schreef:ZELFS bij de lijn geldt: abo vergeten -> ticketje kopen
OK, maar bij de Lijn is er wel een heel "klantvriendelijk" maximumtarief.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door dentheo »

Asterix schreef:
sippycarlito schreef:Je gaat toch ook niet binnen in de gym zonder dat je je abo mee hebt?
In mijn gym deel je dan je identiteit mee, het wordt opgezocht in de pc en men laat je vervolgens binnen. Maar misschien is dat futuristisch.
Nee, want ticket kopen eID is toch juist hetzelfde ? De kaartjesknipper vraagt aan computer NMBS of u betaald hebt.
Het staat "echt" niet op je ID kaart, de TBG leest enkel uw rijksregisternummer van de kaart en vergelijkt met computer.

Zou ook perfect kunnen voor abonnementen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zou ook perfect kunnen voor abonnementen.
Maar een Mobib is natuurlijk wel veel handiger en sneller om uit te lezen dan zo'n chipkaart.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Foute informatie treinbegeleiders ivm vergeten abbonemen

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef:
sippycarlito schreef:ZELFS bij de lijn geldt: abo vergeten -> ticketje kopen
OK, maar bij de Lijn is er wel een heel "klantvriendelijk" maximumtarief.
Bij De Lijn geldt: als je je abo vergeten bent, mag je op de bus plaatsnemen, maar bij controle zal er wel een pv opgesteld worden. Binnen de 30 dagen moet je dan een kopie van je abo insturen waarbij het pv geseponeerd wordt. Dit mag wel slechts 1x per jaar gebeuren, want als dit binnen het jaar een 2e keer voorvalt, zal je een boete ontvangen (of je koopt gewoon een biljet bij het instappen als je je op tijd realiseert dat je je abo niet bij hebt).
Plaats reactie