Pagina 1 van 1

Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 12 okt 2015, 18:41
door thejay
Komende weekends zijn er werken tussen Sint-Niklaas en Antwerpen; zie http://t.co/hHivjrm7AR vanaf pag. 3.

Volgens de PDF en reisplanner zijn er geen vervangbussen voor de stations tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid danwel -Berchem.
Ook het twitterteam kan niets vinden en verwijst doodleuk naar een reisplan met (belbus en) gewone bus van De Lijn.

Moet NMBS (g)een alternatief voorzien dat minstens de amplitude van de bediening afdekt? En verwijzen naar regulier vervoer van De Lijn, op zondag begint dat veel te laat te rijden.

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 12 okt 2015, 23:11
door rvdborgt
thejay schreef:Komende weekends zijn er werken tussen Sint-Niklaas en Antwerpen; zie http://t.co/hHivjrm7AR vanaf pag. 3.

Volgens de PDF en reisplanner zijn er geen vervangbussen voor de stations tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid danwel -Berchem.
Ook het twitterteam kan niets vinden en verwijst doodleuk naar een reisplan met (belbus en) gewone bus van De Lijn.

Moet NMBS (g)een alternatief voorzien dat minstens de amplitude van de bediening afdekt? En verwijzen naar regulier vervoer van De Lijn, op zondag begint dat veel te laat te rijden.
Ik zou het Twittterteam dan ook vragen of de treintickets dan ook bij De Lijn gelden...
Het zou me trouwens niks verbazen als de vervangende dienstregeling in de loop van de week plotseling nog in de planner verschijnt; dat zou niet voor het eerst zijn.
De NMBS is inderdaad wel verplicht om een alternatief voor de uitgevallen treinen aan te bieden. Het beheerscontract is er immers niet voor niets. Anders kan de FOD een deel van de subsidie inhouden.

Groetjes,
Rian

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 13 okt 2015, 13:28
door thejay
rvdborgt schreef:
thejay schreef:Komende weekends zijn er werken tussen Sint-Niklaas en Antwerpen; zie http://t.co/hHivjrm7AR vanaf pag. 3.

Volgens de PDF en reisplanner zijn er geen vervangbussen voor de stations tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid danwel -Berchem.
Ook het twitterteam kan niets vinden en verwijst doodleuk naar een reisplan met (belbus en) gewone bus van De Lijn.

Moet NMBS (g)een alternatief voorzien dat minstens de amplitude van de bediening afdekt? En verwijzen naar regulier vervoer van De Lijn, op zondag begint dat veel te laat te rijden.
Ik zou het Twittterteam dan ook vragen of de treintickets dan ook bij De Lijn gelden...
Het zou me trouwens niks verbazen als de vervangende dienstregeling in de loop van de week plotseling nog in de planner verschijnt; dat zou niet voor het eerst zijn.
De NMBS is inderdaad wel verplicht om een alternatief voor de uitgevallen treinen aan te bieden. Het beheerscontract is er immers niet voor niets. Anders kan de FOD een deel van de subsidie inhouden.

Groetjes,
Rian
Yep, heb dat ook gevraagd... :-)

Later bekeken ze de PDF nogmaals en ze hebben me dan toch gelijk gegeven en het doorgestuurd naar de 'Verkeersleiding' voor nazicht. Ik wacht op respons.

Respons ontvangen om 17:21: er zijn wel degelijk vervangbussen, alleen was het nergens vermeld. (of hebben ze door mijn reactie er snel moeten regelen...)

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 12:26
door K V B
rvdborgt schreef: De NMBS is inderdaad wel verplicht om een alternatief voor de uitgevallen treinen aan te bieden. Het beheerscontract is er immers niet voor niets. Anders kan de FOD een deel van de subsidie inhouden.
Kan de FOD subsidies inhouden als treinen niet rijden wegens een staking? Dat zou een goede zaak zijn...

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 12:32
door Shrek
K V B schreef:
rvdborgt schreef: De NMBS is inderdaad wel verplicht om een alternatief voor de uitgevallen treinen aan te bieden. Het beheerscontract is er immers niet voor niets. Anders kan de FOD een deel van de subsidie inhouden.
Kan de FOD subsidies inhouden als treinen niet rijden wegens een staking? Dat zou een goede zaak zijn...
Dat zou helemaal geen goede zaak zijn. Daarmee wordt het bedrijf dubbel gestraft: ze hebben geen inkomsten wegens trein en geen subsidie, terwijl de veroorzakers van de last hierdoor helemaal geen penalisatie krijgen.

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 18:42
door groentje
Sorry, Schrek, maar je hebt wel een stok nodig om de NMBS (en Infrabel) aan haar verplichtingen te houden. Het voorzien van treien of een alternatief is zo'n verplichting. En aangezien geld zowat de enige leverage is bij de Spoorwegen die de voogdijoverheid heeft, is het logisch dat ze die gebruiken. Een chauffeur moet evenmin argumenteren dat hij te snel reed omdat hij al te laat was, en door een verkeersboete dubbel gestraft zou worden.

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 19:11
door Steven
Maar dan straf je de firma daar waar de vakbonden de oorzaak zijn. Want laat ons eerlijk zijn. Rood staakt ondanks de onderhandelingen nog bezig zijn naar hoede gewoonte.

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 21:31
door groentje
Steven, het ging om vervangingsbussen bij werken. Dat is geheel de verantwoordelijkheid van de NMBS, niet van de vakbonden. Los daarvan, het is ook aan de directie om een gezond sociaal klimaat te creƫren dat stakingen vermijdt. In 't algemeen, bij de NMBS misschien iets minder, is dat een gedeelde verantwoordelijkheid van management en vakbonden.
Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat de directie het persoonlijk voelt als de resultaten, door ingehouden subsidies, tegenvallen. Het kan natuurlijk niet dat na een stakingsgolf hun bonussen onaangeroerd blijven.

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 22:19
door Steven
Maar Shrek reageerde op kvb zijn voorstel over boetes van FOD als er geen treinen zijn bij een staking ;-). Dat is het antwoord waar jij dan ook op reageerde

Re: Geen vervangbussen bij werken L59?

Geplaatst: 16 okt 2015, 23:45
door groentje
:oops: Overheen gelezen. Bon, de redenering waarom ik dat niet zo'n slecht idee vind, staat hier ook boven...