langste ononderbroken treinrit in België

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
SarahS

langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door SarahS »

Ik ben een volledige treinleek, in termen van techniek zowel als in termen van dit forum. Als ik deze vraag in een foute categorie post: corrigeer me dan, dan verplaats ik het topic.

Ik ben op zoek naar de langste ononderbroken (dus zonder overstappen) treinroute binnen de Belgische grenzen. begin en eindstation zijn niet van belang.

Liefst in termen van stops, haltes -> dus de treinlijn met de meeste stops. Eventueel mag 'lang' ook geïnterpreteerd worden als aantal minuten, (dus langste tijd op één trein) of kilometers.

Dankjewel,

Sarah
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Steven »

Oostende - Eupen met ongeveer 3u rittijd. Ook Brussel - Arlon valt onder deze noemer. De eerste voor zowat 250 km en de tweede voor 200km. Met de meeste stops moet je ofwel Antwerpen - Nijvel nemen (S1 verbinding) ofwel de L trein Zeebrugge - Mechelen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Oostende - Eupen met ongeveer 3u rittijd. Ook Brussel - Arlon valt onder deze noemer. De eerste voor zowat 250 km en de tweede voor 200km. Met de meeste stops moet je ofwel Antwerpen - Nijvel nemen (S1 verbinding) ofwel de L trein Zeebrugge - Mechelen
IC Oostende-Luchthaven met 3u01 past eveneens in dat rijtje :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Steve »

Alle worden moeiteloos geklopt door de IC (vroeger IR genaamd) De Panne - Landen, met 3.29 u rittijd tussen beide eindpunten, als je tenminste treinen bekijkt die permanent rijden.
Neem je ook treinen in rekening die minder frequent rijden, dan is er de IC Welkenraedt - Kortrijk die één keer per dag ook van en naar Oostende doorrijdt en vice versa, met een totale rittijd van 4.27 u. Alsjeblieft. :)

Nog voorbeelden van verbindingen die rond die 3 u zitten: IC Sint-Niklaas - Kortrijk via Brussel en Doornik (2.57 u), ICT (toeristische trein tijdens de zomer) Blankenberge - Neerpelt (2.50 u), de P-trein (studententrein op zondagavond) Poperinge - Sint-Joris-Weert (3.03 u), de IC Quiévrain - Luik-Guillemins (2.54 u) en de IC Blankenberge/Knokke - Genk (3.10 u resp. 3.16 u).

Daarbij hou ik overigens geen rekening met technische koppelingen tussen treinverbindingen. Zo rijdt de bovengenoemde Oostende - luchthaven bij aankomst in de luchthaven door naar Brugge via Gent, weliswaar onder een ander treinnummer. Het is echter dezelfde trein die overgaat van het ene naar het andere en op die manier 4.43 u onderweg is zonder ook maar één keer van kant te wisselen. Ook de IC Luik-Paleis - Brussel-Zuid die één keer per dag doorrijdt tot Moeskroen (maar onder een ander treinnummer) is dan een mooie kandidaat met 3.20 u non-stop.

Qua aantal stops (begin- en eindstation meegeteld) doen zowel de Antwerpen - Nijvel als de Zeebrugge - Mechelen er 28. De bovengenoemde "IC" De Panne - Landen heeft er echter ook exact zoveel.

Behoudens vergissing ga ik voor deze shortlist:

- Duur: De Panne - Landen met 3.29 u (of Oostende - Welkenraedt met 4.46 u maar slechts 1x per dag heen en terug)
- Aantal stops: De Panne - Landen, Antwerpen - Nijvel en Zeebrugge - Mechelen met 28 stops
- Afstand: Oostende - Eupen met ruim 250 km. De bovengenoemde Oostende - Welkenraedt klopt 'm echter met iets meer dan 300 km, al komt dat natuurlijk door het bochtige parcours tussen Gent en Oostende. Als je de afstand in vogelvlucht tussen de beide eindpunten bekijkt, dan wint Oostende - Eupen.

Samengevat denk ik dat je dringend eens van De Panne naar Landen moet reizen. :wink:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door HLE 2302 »

Vroeger de IC verbinding Lille Flandres - Doornik - Mons - Charleroi - Namen - Luik tot Herstal.

Nu Kortrijk - Doornik - Ath - Brussel - Dendermonde - Lokeren - Sint Niklaas
Kortrijk Welkenraedt is ook vrij lang, zeker E408 die van Oostende via Kortrijk naar Welkenraedt rijd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door LML »

Voor 1998 waren de IR-trein Turnhout-Poperinge en de T-trein Neerpelt-De Panne qua afstand en rittijd ook fameuze uitschieters...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door trainlovertje »

Rijdt er in de zomer niet een IC vanuit Aarlen of Luxemburg van Brussel door naar Oostende? Of was dat misschien die uit Luik-Paleis?
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door ToMiKoN »

Misschien ook een leuke extra statistiek. Hoe lang staan ze van die reistijd stil in stations. Dit is tegenwoordig wel erg veel!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef:Rijdt er in de zomer niet een IC vanuit Aarlen of Luxemburg van Brussel door naar Oostende? Of was dat misschien die uit Luik-Paleis?
Dat klopt er zijn er in de zomer 1 of 2 die doorrijden naar de kust en dan heb je een ritje van om en bij de 310km
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Eimai »

en het meest aantal minuten tussen twee stopplaatsen? :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Steven »

Een P trein Brussel Visé die rechtstreeks van Brussel Noord naar Luik gaat zal wel de grootste tijd tussen twee haltes hebben op dit moment.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Een P trein Brussel Visé die rechtstreeks van Brussel Noord naar Luik gaat zal wel de grootste tijd tussen twee haltes hebben op dit moment.
stopt die niet in ans?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Steven »

Oeps ja die stopt in Ans maar dan nog zal dat veruit de langste non stop rit zijn, wegens iets meer dan 90 km vanaf Brussel Noord.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door groentje »

Is er ook geen P-trein (of is het een van de EC's?) die op lijn 161 en/of 162 slechts beperkt stopt? Dat lijkt me ook een kanshebber.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: langste ononderbroken treinrit in België

Bericht door Papanero »

Tot december 2015 waren er inderdaad 3 treinen per dag van Brussel naar Luxemburg (1´s morgens, 1 rond 13u en 1 rond 18u) die niet stopten in Ottignies en Gembloux. Waar ze tussen Namen en Aarlen wel of niet stopten weet ik niet meer. Ze hadden als ik me niet vergis treinnummers 46xx.
Plaats reactie