Aansluiting CNL-EC in Basel gegarandeerd bij vertraging CNL?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Aansluiting CNL-EC in Basel gegarandeerd bij vertraging CNL?

Bericht door rdv »

Ik moet van Gent naar Turijn midden april. Mijn plan was met de CNL van Köln naar Basel, in Basel de EC naar Milaan en vandaar naar Turijn. Vrij krappe, maar toch haalbare aansluitingen normaalgezien. Nu zijn er echter werken op de route van de CNL en zou die met 15' vertraging aankomen in Basel. Normaalgezien is er een overstaptijd van 12 minuten van de CNL op de EC naar Milaan. Lukt dus niet, tenzij de EC zou wachten. Iemand een idee of dat voorzien zou zijn?

Indien niet, dan komen er heel wat overstappen (in Bern en Brig) en tijd bij (+ 2u).

De Thello via Parijs of Lille & Dijon is niet onmiddellijk een optie, want vertrekt uit Brussel is te vroeg, en veel duurder.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting CNL-EC in Basel gegarandeerd bij vertraging

Bericht door Portbou »

Officiele info of procedure is me niet bekend.

Maar vanuit mijn ervaring ben ik bijna zeker dat er niet gewacht zal worden.

Treinen in Zwitserland rijden strak klokvast en moeten in ieder tactknooppunt aansluitingen verzekeren. Bovendien rijden ze heel frequent. "Innerzwitsers" is er dus geen reden om te wachten.

Eerlijk gezegd vind ik een aansluiting van 12 minuten ook zonder werken erg riskant als je met een nachttrein aankomt.

Heb je ook reismogelijkheden bekeken met gebruik van de trein Domodossola-Novara ?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aansluiting CNL-EC in Basel gegarandeerd bij vertraging

Bericht door groentje »

Ik zou er toch ook niet teveel op rekenen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Aansluiting CNL-EC in Basel gegarandeerd bij vertraging

Bericht door rdv »

Dank voor de antwoorden.
12' is inderdaad niet veel, maar er is een verschil tussen een risico nemen (aansluiting lukt in >80% van de gevallen wel), of een ticket kopen waarvan je zeker weet dat de aansluiting in het gedrang komt. De DB waarschuwen in hun routeplanner voor de vertraging, maar de uren zijn niet aangepast, en ze verkopen trein-gebonden EuropaSpezial's voor onhaalbare verbindingen. Aangezien er verwittigd is, vraag ik me af hoe het zit je passagiersrechten als je toch zo een treingebonden ticket koopt en je aansluiting mist.

Om te vermijden dat de ICE's met vertraging zullen rijden, vertrekken ze 40' vroeger in het noorden. Ook dat is (nog) niet verwerkt in de routeplanner, waardoor je hier ook een onmogelijk ticket kan boeken.

Eén van de alternatieve verbindingen gaat idd via Novara, maar dat duurt nog langer. Ik moet zeker op de middag in Turijn zijn. Ik ben nu aan het overwegen van de Ouigo te nemen van Tourcoing naar Lyon, in Lyon te overnachten en daar dan de TGV naar Turijn te nemen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting CNL-EC in Basel gegarandeerd bij vertraging

Bericht door Portbou »

rdv schreef:ze verkopen trein-gebonden EuropaSpezial's voor onhaalbare verbindingen. Aangezien er verwittigd is, vraag ik me af hoe het zit je passagiersrechten als je toch zo een treingebonden ticket koopt en je aansluiting mist.
Hier kan ik wel duidelijk op antwoorden : bij EuropaSpezial geldt de treinbinding enkel in Duitsland, niet op het vervolgtraject in Zwitserland.
Plaats reactie