aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperoneel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
spoorvouwtje

aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperoneel

Bericht door spoorvouwtje »

Beste forumleden,

Ik vraag mij af of spoorwegpersoneel van de NMBS ook compensaties voor vertragingen kan aanvragen - net zoals alle andere reizigers die vertraging hebben naar en van hun werk, zeker nu de vertragingen zijn afgeschaft.

Dank alvast voor de antwoorden
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Tim »

En waarom zou dat nodig zijn? Je hebt immers een vrijkaart van de werkgever, geen abonnement dat je zelf moet betalen.
spoorvouwtje

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door spoorvouwtje »

80 % van de abonnementen wordt niet door de reiziger betaald maar door de werkgevers (woon - werk). Zij krijgen een compensatie in geval van vertragingen het spoorpersoneel kreeg tot voor kort de vertraging in tijd maar nu niet meer. Dus een uur vertraging is een uur langer werken. Waarom zouden zij dan slechter moeten behandeld worden dan de andere weekenden op dezelfde trein die hun abonnement ook niet zelf betalen en wel een compensatie krijgen? Beiden hebben evenveel nadeel van dezelfde vertraging.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door rvdborgt »

Tim schreef:En waarom zou dat nodig zijn? Je hebt immers een vrijkaart van de werkgever, geen abonnement dat je zelf moet betalen.
Wie er betaalt, doet er niet toe. Artikel 17 van Verordening 1371/2007 is van toepassing:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:NL:PDF

Dus: voor gewone enkele reizen en retours (met een vertrekpunt en een bestemming op het ticket) geldt er een minimumcompensatie, als percentage van de prijs, onafhankelijk van wie die heeft betaald.
Voor reizigers met een rondreispas of een abonnement is de vervoerder vrij een compensatieregeling te bedenken, maar er moet er wel een zijn en die moet een "passende schadevergoeding" opleveren.

De NMBS-vrijkaart valt onder de laatste categorie. Je zou aan de uitgever van die kaart eens kunnen vragen hoe de verplichte compensatieregeling onder Verordening 1371/2007 voor die kaart eruit ziet.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Asterix »

spoorvouwtje schreef:...zeker nu de vertragingen zijn afgeschaft.
De afschaffing daarvan heeft eerder vertraging opgelopen :wink:
Tim schreef:En waarom zou dat nodig zijn? Je hebt immers een vrijkaart van de werkgever, geen abonnement dat je zelf moet betalen.
Nee maar eigenlijk werk je er wel voor want het zit in je loonpakket. Dus op een bepaalde manier 'betaal' je er ook voor. Dat zal trouwens zeker zo zijn eens dat fameuze mobiliteitsbudget voor de werknemer er is.
Volgens mij kan je met een netkaart alle mogelijke vertragingen met Belgische treinen (in de Benelux) in aanmerking laten komen die zich buiten je werkuren (wanneer je dus op je werk zat) hebben voorgedaan maar je moet die statistieken kunnen trekken. Op Belate is het altijd per traject en niet voor het volledige net.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Bibke »

Asterix schreef:Nee maar eigenlijk werk je er wel voor want het zit in je loonpakket.
Staat dat ook vermeld op jullie loonstatus? Volgens mij niet. Dat is gewoon een gunstregeling. Net zoals dat vroeger was voor de goede klanten van de NMBS, zoals de mijnen, de post, ... Dat was gewoon een voordeel in natura en kan desnoods ingetrokken worden.
En pas op voor deze regering want die spraken er al van om de mensen van de post geen voordelen meer gingen krijgen wegens o.a. geen klant meer.
Net zoals deze regering de begrafenisonkostenvergoeding voor de militairen wou intrekken. Hier hadden ze een probleem omdat de militairen tijdens hun actieve periode en verder als gepensioneerde een afhouding hebben van hun wedde/pensioen voor die begrafenisonkostenvergoeding die effectief afgehouden wordt. De regering wou die niet meer uitbetalen maar wou ook niet de al ingehouden bijdragen terugbetalen en erger nog ze gewoon verder blijven innen. Dit alles stuitte uiteraard op een heftig verzet waardoor het niet doorgegaan is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
Tim schreef:En waarom zou dat nodig zijn? Je hebt immers een vrijkaart van de werkgever, geen abonnement dat je zelf moet betalen.
Wie er betaalt, doet er niet toe. Artikel 17 van Verordening 1371/2007 is van toepassing:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:NL:PDF

Dus: voor gewone enkele reizen en retours (met een vertrekpunt en een bestemming op het ticket) geldt er een minimumcompensatie, als percentage van de prijs, onafhankelijk van wie die heeft betaald.
Voor reizigers met een rondreispas of een abonnement is de vervoerder vrij een compensatieregeling te bedenken, maar er moet er wel een zijn en die moet een "passende schadevergoeding" opleveren.

De NMBS-vrijkaart valt onder de laatste categorie. Je zou aan de uitgever van die kaart eens kunnen vragen hoe de verplichte compensatieregeling onder Verordening 1371/2007 voor die kaart eruit ziet.

Groetjes,
Rian
De Vervoersvoorwaarden zeggen er het volgende over:
§26. Er wordt geen compensatie toegekend indien de reiziger niet in het bezit was van een geldig
vervoerbewijs tijdens de treinreis met vertraging, noch indien de reiziger een Jump-product,
een stadsabonnement MTB Brussel of een legitimatiebewijs gebruikte dat recht geeft op
kosteloos vervoer omwille van het beroep of de hoedanigheid.
Wat vind je overigens van de uitsluiting van MTB en Jump? Dat zijn gewoon betaalde vervoerbewijzen waar de NMBS ook haar deel voor krijgt, maar niettemin geen enkele compensatie voor verleent.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:
Asterix schreef:Nee maar eigenlijk werk je er wel voor want het zit in je loonpakket.
Staat dat ook vermeld op jullie loonstatus? Volgens mij niet. Dat is gewoon een gunstregeling. Net zoals dat vroeger was voor de goede klanten van de NMBS, zoals de mijnen, de post, ... Dat was gewoon een voordeel in natura en kan desnoods ingetrokken worden.
Ja maar het is tot nader order nog niet ingetrokken. Het voordeel hangt trouwens ook vast aan bepaalde graden en het wordt in vacatures ook voorgesteld als een voordeel dat deel uitmaakt van het loonpakket.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door rdv »

Het is niet omdat iemand een abonnement heeft, dat dit (volledig) door de werkgever wordt betaald. Sommige werkgevers betalen enkel het 60% wettelijk verplichte deel, andere werkgevers weigeren hun wettelijke verplichtingen over terugbetaling woon-werk met het OV na te komen, sommige mensen hebben een (net)abo dat ze zowel voor dienstverplaatsingen, als woon-werkverplaatsingen als privé gebruiken, mensen die om privé-redenen meermaals per week hetzelfde traject afleggen kopen soms een abo, ...

Verder zie ik niet in waarom iemand die met een door de werkgever betaald ticket/abonnement rijdt voor een dienstverplaatsing, geen recht zou hebben op terugbetaling. Als ik door een vertraging/afschaffing mijn vergadering moet verplaatsen, betaalt de werkgever 2x een ticket. Terugbetaling van het 1e ticket is dan toch voor de hand liggend. De werkgever moet al 2x betalen voor de werktijd. Maar de verplichting om het origineel ticket op te sturen verhindert in de praktijk dat een werkgever een compensatie aanvraagt, want het originele ticket hoort in de boekhouding te zitten. Ik heb ooit eens de tip gekregen om bij aankoop van een ticket een betaalbewijs te vragen, maar ik weet niet of de gemiddelde loketbediende dat zomaar kan leveren (laat staan de automaat). Bijkomend staat er op het betaalbewijs niet van waar naar waar je rit geweest is.

Het systeem van werktijdvermindering voor treinvertragingen bestaat nog altijd bij de Vlaamse Overheid - zij het forfaitair 1u per maand.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Shrek »

De verkoopsautomaten geven automatisch een betaalbewijs.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:De Vervoersvoorwaarden zeggen er het volgende over:
§26. Er wordt geen compensatie toegekend indien de reiziger niet in het bezit was van een geldig
vervoerbewijs tijdens de treinreis met vertraging, noch indien de reiziger een Jump-product,
een stadsabonnement MTB Brussel of een legitimatiebewijs gebruikte dat recht geeft op
kosteloos vervoer omwille van het beroep of de hoedanigheid.
Wat vind je overigens van de uitsluiting van MTB en Jump? Dat zijn gewoon betaalde vervoerbewijzen waar de NMBS ook haar deel voor krijgt, maar niettemin geen enkele compensatie voor verleent.
Ik was even te lui om in de voorwaarden te kijken :)
Maar als er geen prijs betaald is, bv. als er ook niks voor bij je loon wordt opgeteld, dan kan compensatie worden uitgesloten, aangezien er een deel vab de betaalde prijs wordt terugbetaald.
De prijs van de JUMP-vervoerbewijzen is verder zo laag dat de compensatie altijd onder de maximale drempel van 4 euro komt die de vervoerder mag gebruiken voor betaling van compensatie. Het is niet echt eerlijk t.o.v. andere reizigers maar volgens de EU-verordening mag die uitsluiting dus.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:De Vervoersvoorwaarden zeggen er het volgende over:
§26. Er wordt geen compensatie toegekend indien de reiziger niet in het bezit was van een geldig
vervoerbewijs tijdens de treinreis met vertraging, noch indien de reiziger een Jump-product,
een stadsabonnement MTB Brussel of een legitimatiebewijs gebruikte dat recht geeft op
kosteloos vervoer omwille van het beroep of de hoedanigheid.
Wat vind je overigens van de uitsluiting van MTB en Jump? Dat zijn gewoon betaalde vervoerbewijzen waar de NMBS ook haar deel voor krijgt, maar niettemin geen enkele compensatie voor verleent.
Ik was even te lui om in de voorwaarden te kijken :)
Maar als er geen prijs betaald is, bv. als er ook niks voor bij je loon wordt opgeteld, dan kan compensatie worden uitgesloten, aangezien er een deel vab de betaalde prijs wordt terugbetaald.
De prijs van de JUMP-vervoerbewijzen is verder zo laag dat de compensatie altijd onder de maximale drempel van 4 euro komt die de vervoerder mag gebruiken voor betaling van compensatie. Het is niet echt eerlijk t.o.v. andere reizigers maar volgens de EU-verordening mag die uitsluiting dus.

Groetjes,
Rian
Het ging me vooral om het MTB-abonnement, dat je per jaar meer dan 500 euro kost (waarvan het grootste deel natuurlijk naar de MIVB gaat, maar een redelijk deel ook naar de NMBS)...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:Maar als er geen prijs betaald is, bv. als er ook niks voor bij je loon wordt opgeteld, dan kan compensatie worden uitgesloten, aangezien er een deel vab de betaalde prijs wordt terugbetaald.
Er wordt altijd door iemand betaald, gratis bestaat immers niet. Ik vraag mij dan ook af op wat deze in mijn ogen vreemde redenering is gebaseerd?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door Bibke »

Asterix schreef:
rvdborgt schreef:Maar als er geen prijs betaald is, bv. als er ook niks voor bij je loon wordt opgeteld, dan kan compensatie worden uitgesloten, aangezien er een deel vab de betaalde prijs wordt terugbetaald.
Er wordt altijd door iemand betaald, gratis bestaat immers niet. Ik vraag mij dan ook af op wat deze in mijn ogen vreemde redenering is gebaseerd?
Asterix, nu kan ik u niet volgen.
Voor veel mensen is dat een gunst, voordeel in natura, dus gratis. Hoe kan men dan die persoon compenseren? In uw redenering de NMBS die de NMBS compenseert????
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: aanvraag compensaties voor vertragingen door spoorperone

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
rvdborgt schreef:
Steve schreef:Wat vind je overigens van de uitsluiting van MTB en Jump? Dat zijn gewoon betaalde vervoerbewijzen waar de NMBS ook haar deel voor krijgt, maar niettemin geen enkele compensatie voor verleent.
Ik was even te lui om in de voorwaarden te kijken :)
Maar als er geen prijs betaald is, bv. als er ook niks voor bij je loon wordt opgeteld, dan kan compensatie worden uitgesloten, aangezien er een deel vab de betaalde prijs wordt terugbetaald.
De prijs van de JUMP-vervoerbewijzen is verder zo laag dat de compensatie altijd onder de maximale drempel van 4 euro komt die de vervoerder mag gebruiken voor betaling van compensatie. Het is niet echt eerlijk t.o.v. andere reizigers maar volgens de EU-verordening mag die uitsluiting dus.
Het ging me vooral om het MTB-abonnement, dat je per jaar meer dan 500 euro kost (waarvan het grootste deel natuurlijk naar de MIVB gaat, maar een redelijk deel ook naar de NMBS)...
583 euro er jaar is 1,60 per dag. Dus de NMBS hoeft geen compensatie uit te betalen, aangezien dat per geval altijd onder de 4 euro blijft. Of dat redelijk is, vergeleken met de NMBS-abonnementen, dat is iets anders.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie