Groepsbiljet

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Groepsbiljet

Bericht door Olivier_Doorne »

Een school uit Antwerpen wil een workshop volgen in Brussel die tot 15u30 duurt en op 10 minuten wandelen ligt van Brussel Centraal.
Zij willen een Groepsbiljet nemen voor de trein met vertrek om 15u53.
Dit is voor 16 uur maar toch kan het niet omdat deze trein een te hoge bezetting heeft.
De NMBS stelt de trein van 15u31 voor, wat dus te vroeg is.

De school stelt (op mijn aanraden) voor om de "Amsterdammer" te nemen, deze kampt niet met een hoge bezetting en vertrekt om 15u49.
De NMBS stelt dat dit niet kan omdat dit een internationale trein is.
Ik dacht dit een internationale trein was maar met een soort binnenlands statuut en dus dat een groepsreservatie ook op deze trein moet kunnen.
Klopt dit?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Groepsbiljet

Bericht door Steve »

In de Vervoersvoorwaarden staat er alvast dat een internationale reis niet toegelaten is (dus je mag geen Groepstarief gebruiken in combinatie met een internationaal biljet), zie de volgende passage:
§4. Het Groepstarief is enkel van toepassing voor reizen tussen 2 Belgische stations of stopplaatsen
(grenspunten niet inbegrepen).
Het Groepstarief is niet combineerbaar met een vervoerbewijs in internationaal verkeer, noch
met een vervoerbewijs in grensoverschrijdend verkeer.
Er staat echter helemaal niets in over een eventueel verbod om een binnenlandse reis af te leggen in een trein die verder grensoverschrijdend is. Bij mijn weten is de Amsterdammer qua "statuut" ook niet wezenlijk verschillend van pakweg de IC's naar Rijsel of Luxemburg.

Ze zouden dus eventueel dit argument kunnen gebruiken of minstens de vraag stellen wat dan precies het probleem is, daarbij verwijzend naar de andere voorbeelden. Als een reis met een grensoverschrijdende IC niet zou mogen, dan is bijvoorbeeld elke groepsverplaatsing tussen Aarlen en het binnenland al zo goed als onmogelijk... en als je de logica nog verder doortrekt, is ook een rit tussen Hasselt en Luik uitgesloten omdat die trein IC genoemd wordt en de "pech" heeft om daarna nog verder te reizen naar Maastricht. Over L-treinen heb ik het dan nog niet eens, want een Boom - Antwerpen zou je dan ook wel op je buik kunnen schrijven.

Anderzijds is er natuurlijk niet zoiets als een "recht" op een bepaalde trein op te eisen, uiteindelijk heeft de NMBS het laatste woord bij de toekenning van dit gunsttarief inclusief gereserveerde plaatsen. Alleen is de motivatie dus een beetje vreemd en alvast niet gebaseerd op iets wat in de Vervoersvoorwaarden staat. Het zou minder discutabel (maar natuurlijk ook niet klantvriendelijker) zijn dat ze dan gewoon gezegd hadden dat de betrokken trein ook een hoge bezetting kent o.i.d.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Groepsbiljet

Bericht door Steven »

Opgelet met internationale verbindingen. Enkel de Benelux heeft een hoger nummer met 9xxx die andere treinen niet. Dus op die manier verschilt de Benelux ook van die andere treinen met alle gevolgen. Hoe de vork verder aan de steel zit moet ik ook nog eens aanvragen. Voor de Fyra reed de Benelux met een 6xx nummer en toen kwam het wel eens voor dat je er een reservatie kon op zien.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Groepsbiljet

Bericht door Olivier_Doorne »

Ik zie de Amsterdammers Brussel Centraal doorgaans redelijk leeg vertrekken. En veronderstel dat dit om 15u49 ook zo is.
Vandaar dat ik dit aan die school de suggestie deed om naar die trein te vragen toen hen de IC van 15u31 voorgesteld werd ipv die van 15u53.
Volgens mij zouden ze daar niemand hinderen.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Groepsbiljet

Bericht door Nadleeh »

Steven schreef:Opgelet met internationale verbindingen. Enkel de Benelux heeft een hoger nummer met 9xxx die andere treinen niet. Dus op die manier verschilt de Benelux ook van die andere treinen met alle gevolgen. Hoe de vork verder aan de steel zit moet ik ook nog eens aanvragen. Voor de Fyra reed de Benelux met een 6xx nummer en toen kwam het wel eens voor dat je er een reservatie kon op zien.
Betekent dit dat de trein in België niet als normale binnenlandse IC rijdt? In Nederland is dit wel het geval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Groepsbiljet

Bericht door Steven »

Geen idee maar de aanpassing van ritnummer heeft zeker een effect. Hoever dit effect rijkt is mij ook nog niet volledig duidelijk. In Nederland doet hij ook niet alle IC stations aan aangezien hij in Delft en Leiden niet stopt. Wat de andere IC-treinen daar wel doen. Ik moet het is kunnen navragen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Groepsbiljet

Bericht door Portbou »

Steven schreef:In Nederland doet hij ook niet alle IC stations aan aangezien hij in Delft en Leiden niet stopt. Wat de andere IC-treinen daar wel doen.
En op onze lijn 25 tussen Mechelen en Brussel zijn er ICs die stoppen in Nekkerspoel en Mortsel terwijl andere ICs die voorbij rijden...

Zeker dat haltepatroon een parameter is ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Groepsbiljet

Bericht door Steven »

Portbou schreef:
Steven schreef:In Nederland doet hij ook niet alle IC stations aan aangezien hij in Delft en Leiden niet stopt. Wat de andere IC-treinen daar wel doen.
En op onze lijn 25 tussen Mechelen en Brussel zijn er ICs die stoppen in Nekkerspoel en Mortsel terwijl andere ICs die voorbij rijden...

Zeker dat haltepatroon een parameter is ?

Neen heel zeker ben ik niet, maar het feit dat hij een 9XXX nummer kreeg heeft zeker invloed op wat mogelijk is. Zou me niet verbazen dat het PC-systeem waarmee men reservaties doet geen treinen toestaat die met een 9XXX nummer begint. Alle andere 9XXX treinen zijn natuurlijk wel echte HST treinen, de benelux is dat natuurlijk nog niet. Alle andere 9XXX treinen in België zijn wel degelijke internationale treinen waarvoor andere regels gelden.
Plaats reactie