Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Cipallieter

Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door Cipallieter »

Als ik maandag ek vanuit Duffel naar Luik-Guillemins wil reizen, kan ik de trein naar Brussel-Zuid nemen tot in Brussel-Noord om daar dan over te stappen op de trein naar Eupen.
De website van de NMBS vermeldt ''Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs'.
Uit de informatie kan ik niet afleiden of ik dit met een gewoon biljet kan doen.

Heb ik hiervoor een speciaal biljet nodig?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door FLV-FGSP »

Nee, dat staat er per default, omdat je het korte traject Schaarbeek - Brussel-Noord 2x doet. Dat is echter toegelaten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door Steve »

Inderdaad en wel op basis van de volgende bepaling in de Vervoersvoorwaarden:
De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere
aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen
aansluiting geven of indien de aansluiting niet kan verzekerd worden (treinvertraging,
afschaffing).
In dit geval voldoe je daar zonder enig probleem aan, want de beide treinen die je neemt, stoppen niet eens in Schaarbeek. Het is dus fysiek onmogelijk om de aansluiting daar al te nemen.
Bijkomend liggen beide stations in dezelfde zone, waardoor heel de bepaling dus niet eens geldt.

Ik blijf het een grote lacune vinden dat de routeplanner dit zinnetje zo kwistig vermeldt, want ik vermoed dat dit in de meeste gevallen onterecht weergegeven zal worden. Als een regelmatige gebruiker van ons forum er al in de war door raakt, wat moet het dan zijn voor de modale treinreiziger?!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door rdv »

Als het dan wel toegelaten is, waarom komt die melding dan in de routeplanner? Mensen geraken in de war van zo een melding, proberen een ticket te kopen/vinden dat wel toegestaan is, vinden dat niet, en sommigen haken uiteindelijk af.

Die melding krijg je ook als je een bus- of metrotraject met een treintraject combineert, of als je bvb. naar Lille, Roosendaal of Luxemburg een route zoekt.

Sommige verbindingen zijn een beetje speciaal en moeilijk te programmeren, maar het voorbeeld hier wordt duizenden keren per dag gedaan, die bug zouden ze er toch uit moeten kunnen halen?

Zijbemerking, volgens mij wil ''Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs" zeggen dat die reisweg nooit is toegestaan, zelfs niet met een via-biljet of trajecttreinkaart (Vic?). Correcter zou zijn "Voor deze reisweg heb je een specifiek ticket nodig" of zoiets, maar niet die draak van een zin die nu gebruikt wordt.

Ik heb dat al eens doorgegeven aan de klantendienst, echter nooit antwoord op gehad. Misschien moet ik het eens via Hautekiet proberen.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door apestaart »

rdv schreef:Als het dan wel toegelaten is, waarom komt die melding dan in de routeplanner? Mensen geraken in de war van zo een melding, proberen een ticket te kopen/vinden dat wel toegestaan is, vinden dat niet, en sommigen haken uiteindelijk af.

Die melding krijg je ook als je een bus- of metrotraject met een treintraject combineert, of als je bvb. naar Lille, Roosendaal of Luxemburg een route zoekt.

Sommige verbindingen zijn een beetje speciaal en moeilijk te programmeren, maar het voorbeeld hier wordt duizenden keren per dag gedaan, die bug zouden ze er toch uit moeten kunnen halen?

Zijbemerking, volgens mij wil ''Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs" zeggen dat die reisweg nooit is toegestaan, zelfs niet met een via-biljet of trajecttreinkaart (Vic?). Correcter zou zijn "Voor deze reisweg heb je een specifiek ticket nodig" of zoiets, maar niet die draak van een zin die nu gebruikt wordt.

Ik heb dat al eens doorgegeven aan de klantendienst, echter nooit antwoord op gehad. Misschien moet ik het eens via Hautekiet proberen.
Het feit dat die klantendienst niet op antwoordt zegt al genoeg, ze zijn niet of eerder nooit van plan om daar een verandering in te brengen. :x
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door joverwimp »

Nog zo'n geval is de verbinding naar Spa. De routeplanner stuurt je naar Verviers (langs Pepinster) waar je overstapt en terugkeert langs Pepinster.
Hier bestaat wel degelijk een toegelaten alternatief: de stoptrein Luik-Verviers, overstap in Pepinster. Het is de kortste maar niet de snelste weg.
Navraag bij de klantendienst: toegelaten via Verviers !
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Duffel - Luik-Guillemins via Brussel-Noord

Bericht door apestaart »

joverwimp schreef: 03 mar 2018, 17:20 Nog zo'n geval is de verbinding naar Spa. De routeplanner stuurt je naar Verviers (langs Pepinster) waar je overstapt en terugkeert langs Pepinster.
Hier bestaat wel degelijk een toegelaten alternatief: de stoptrein Luik-Verviers, overstap in Pepinster. Het is de kortste maar niet de snelste weg.
Navraag bij de klantendienst: toegelaten via Verviers !
Dat is al zo van 1975, toen ik met mijn grootmoeder zaliger van Oostende naar Spa ging toen moesten we ook overstappen in Verviers en bij de terugreis hetzelfde ook overstappen in Verviers.
Plaats reactie