Vrij overstappen binnen zone?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door groentje »

Ook TreinTramBus wil graag weten welke treinen vol zitten voor een project.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Asterix »

Steve schreef:
overweg13 schreef:Destijds bleek het trouwens zo te zijn dat op 2 plaatsen zonder probleem het overstapstation voorbijgereden kon worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit ergens geschreven heb zien staan. Die 2 punten waren Pepinster - Verviers-Central en Antwerpen-Centraal - Antwerpen-Berchem. In het geval van Pepinster was nogal duidelijk waarom dat mocht: wie naar Spa wilde zou in Liège-G. moeten overstappen op de L-trein naar Verviers om dan in Pepinster over te stappen op de L naar Spa. Wij hebben alleszins nooit problemen gehad als we doorreden naar Verviers.
Het geval Antwerpen zou dan de Vlaamse compensatie geweest zijn voor de reglementering in Pepinster; maar zoals gezegd, ik heb het eigenlijk vor zover ik me herinner nooit zwart op wit gedrukt zien staan. En ik weet dus al helemaal niet of deze afwijking nog altijd toegelaten is.
Dat principe lijkt me enigszins vervat te zitten in de volgende (ruimere) bepaling. Misschien niet als je heel strikt bent (er is immers "een" aansluiting mogelijk daar waar de lijnen samenkomen in Pepinster), maar je hebt toch al een flinke poot om op te staan.
Art. 52 - §2.
De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere
aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen
aansluiting geven of indien de aansluiting niet kan verzekerd worden (treinvertraging,
afschaffing).
Dit had je trouwens zeer frequent op nog een derde plaats: Zaventem (dorp). Toen de Diabolo nog niet bestond en je enkel L36C naar de luchthaven had (dus enkel van uit westelijke richting te berijden), reed ik van uit Leuven altijd in één ruk door tot Brussel-Noord om daar over te stappen op een trein richting luchthaven. Nochtans had ik ook de L-trein kunnen nemen om dan af te stappen in Zaventem (dorp) en aldaar over te stappen. Nooit problemen mee gehad.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door rdv »

Ik denk dat er tientallen voorbeelden zijn, zeker in het weekend.
Met een Key Card is het veel strikter geregeld, daar mag het eigenlijk nooit. Maar bij een strikte toepassing zou je in het WE bvb. niet van Dendermonde naar Schellebelle kunnen, want je kan enkel met een overstap in Wetteren die verbinding maken, en dan passeer je eerst in Schellebelle (zonder er te stoppen).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Steve »

Is niet helemaal meer actueel, een paar jaar terug is de volgende (overigens zeer algemene) bepaling toegevoegd in de Vervoersvoorwaarden, artikel 88:
§4. In uitzonderlijke omstandigheden (minder frequente dienstregeling in de daluren of tijdens het
weekend) is het toegelaten te reizen via een aansluitingsstation dat buiten het
geldigheidsgebied ligt, op voorwaarde dat dit de enige mogelijkheid is om op zijn bestemming
(station dat deel uitmaakt van het geldigheidsgebied van het vertrekstation van de Key Card) te
raken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef:Ik denk dat er tientallen voorbeelden zijn, zeker in het weekend.
Met een Key Card is het veel strikter geregeld, daar mag het eigenlijk nooit. Maar bij een strikte toepassing zou je in het WE bvb. niet van Dendermonde naar Schellebelle kunnen, want je kan enkel met een overstap in Wetteren die verbinding maken, en dan passeer je eerst in Schellebelle (zonder er te stoppen).
Volgens de vervoersvoorwaarden geldt het volgende:
§4. In uitzonderlijke omstandigheden (minder frequente dienstregeling in de daluren of tijdens het weekend) is het toegelaten te reizen via een aansluitingsstation dat buiten het geldigheidsgebied ligt, op voorwaarde dat dit de enige mogelijkheid is om op zijn bestemming (station dat deel uitmaakt van het geldigheidsgebied van het vertrekstation van de Key Card) te raken.
Je eindbestemming voorbijrijden mag niet, dus je mag in theorie om van Dendermonde naar Schellebelle te gaan wel een ommetje maken via Brussel?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: Je eindbestemming voorbijrijden mag niet, dus je mag in theorie om van Dendermonde naar Schellebelle te gaan wel een ommetje maken via Brussel?
Goed punt, in theorie zie ik geen belet aangezien het inderdaad de "enige mogelijkheid" is die geen andere bepaling overtreedt, zoals diegene van het bestemmingsstation voorbijrijden.

Bij de bepaling over een overstapstation staat er een dergelijke uitzondering, maar bij die rond het bestemmingsstation ontbreekt ze duidelijk nog.
Plaats reactie