Vrij overstappen binnen zone?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Matthias »

Ik moet morgen nogal vroeg de trein nemen van Lier naar Brussels Airport, waardoor ik volgens de routeplanner met een overstaptijd van 56 minuten zit in Antwerpen-Berchem. Omdat Antwerpen-Berchem mij niet meteen de meest ideale plaats lijkt om een uur te vertoeven tussen 5u45 en 6u45 op een zondagochtend, vroeg ik mij af of ik mag doorrijden naar Antwerpen-Centraal, daar dan een 40-tal minuten door te brengen om dan daar op de trein naar de luchthaven te stappen, of is dit tegen de vervoersvoorwaarden?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door trainlovertje »

Volgens Artikel 52 van de vervoersvoorwaarden mag het eigenlijk niet, maar ik ben er bijna zeker van dat geen enkele treinbegeleider daar een probleem van gaat maken. Ik heb het namelijk ook al meerdere keren gedaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door overweg13 »

Ik vraag me trouwens af of het in dit geval niet mag. Lees er §4 van het vermelde artikel maar eens op na: Een reiziger mag zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, noch het station van bestemming voorbijrijden om er daarna terug te keren. Deze bepaling is niet van toepassing voor de stations binnen eenzelfde zone.
Je kunt natuurlijk ook een via-biljet kopen, maar dat zal wel meer kosten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Matthias »

overweg13 schreef:Ik vraag me trouwens af of het in dit geval niet mag. Lees er §4 van het vermelde artikel maar eens op na: Een reiziger mag zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, noch het station van bestemming voorbijrijden om er daarna terug te keren. Deze bepaling is niet van toepassing voor de stations binnen eenzelfde zone.
Je kunt natuurlijk ook een via-biljet kopen, maar dat zal wel meer kosten.
Zoals ik het interpreteer gaat deze bepaling dan specifiek als het vertrek- of bestemmingsstation in een zone ligt, maar over het overstapstation zeggen ze niets. Ik zou dan wel paragraaf 2 van artikel 52 overtreden, dus ik zal voor de zekerheid maar een Via-Biljet kopen dat een € 4 duurder is, hoewel de enige mogelijkheid om te reizen via de zone is die ik dan via het 'via-vak' ingeef.

Alleszins beiden bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Steve »

Ik zou me die extra kosten eerlijk gezegd besparen. Het is een ietwat grijze zone en ik wil wel eens de treinbegeleider tegenkomen die van zoiets banaals een probleem zou maken. Sowieso is het al weinig klantvriendelijk dat je een overstaptijd hebt van liefst 56 minuten, dan kan echt niemand het je kwalijk nemen dat je overstapt in Centraal, waar je niet alleen meer faciliteiten hebt maar ook al kunt plaatsnemen in de klaarstaande trein.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Davy »

Eens met bovenstaand. Ik zou het gewoon doen zonder een via-biljet. Zelf durf ik het ook te doen, Antwerpen-Centraal is toch veel aangenamer vertoeven dan dat gat wat Antwerpen-Berchem heet... En uiteindelijk zit je toch in dezelfde trein.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Paul »

De zin "Deze bepaling is niet van toepassing binnen eenzelfde zone" stond in de vroeger versies van de Vervoerswaarden (tot en met 2014) bij §2 (over overstappen) en niet bij §4 (over vertrekpunt en bestemming). Sinds de versie van 2015 is deze zin verhuisd van §2 naar §4. Erg vreemd vind ik dat.

Maar overstappen in Antwerpen-Centraal in plaats van in Antwerpen-Berchem heb ik al vele tientallen keren gedaan en ik heb daar nog nooit een opmerking over gekregen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door overweg13 »

Destijds bleek het trouwens zo te zijn dat op 2 plaatsen zonder probleem het overstapstation voorbijgereden kon worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit ergens geschreven heb zien staan. Die 2 punten waren Pepinster - Verviers-Central en Antwerpen-Centraal - Antwerpen-Berchem. In het geval van Pepinster was nogal duidelijk waarom dat mocht: wie naar Spa wilde zou in Liège-G. moeten overstappen op de L-trein naar Verviers om dan in Pepinster over te stappen op de L naar Spa. Wij hebben alleszins nooit problemen gehad als we doorreden naar Verviers.
Het geval Antwerpen zou dan de Vlaamse compensatie geweest zijn voor de reglementering in Pepinster; maar zoals gezegd, ik heb het eigenlijk vor zover ik me herinner nooit zwart op wit gedrukt zien staan. En ik weet dus al helemaal niet of deze afwijking nog altijd toegelaten is.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door groentje »

Ik zou het ook houden bij een gewoon ticket. En misschien toch de trein in de gaten houden waarop je eventueel had kunnen overstappen, je weet nooit dat die een paar minuutjes vertraging heeft, en je een uurtje eerder in de luchthaven kan zijn...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:Destijds bleek het trouwens zo te zijn dat op 2 plaatsen zonder probleem het overstapstation voorbijgereden kon worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit ergens geschreven heb zien staan. Die 2 punten waren Pepinster - Verviers-Central en Antwerpen-Centraal - Antwerpen-Berchem. In het geval van Pepinster was nogal duidelijk waarom dat mocht: wie naar Spa wilde zou in Liège-G. moeten overstappen op de L-trein naar Verviers om dan in Pepinster over te stappen op de L naar Spa. Wij hebben alleszins nooit problemen gehad als we doorreden naar Verviers.
Het geval Antwerpen zou dan de Vlaamse compensatie geweest zijn voor de reglementering in Pepinster; maar zoals gezegd, ik heb het eigenlijk vor zover ik me herinner nooit zwart op wit gedrukt zien staan. En ik weet dus al helemaal niet of deze afwijking nog altijd toegelaten is.
Dat principe lijkt me enigszins vervat te zitten in de volgende (ruimere) bepaling. Misschien niet als je heel strikt bent (er is immers "een" aansluiting mogelijk daar waar de lijnen samenkomen in Pepinster), maar je hebt toch al een flinke poot om op te staan.
Art. 52 - §2.
De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere
aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen
aansluiting geven of indien de aansluiting niet kan verzekerd worden (treinvertraging,
afschaffing).
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door thejay »

hmmm.. en wat is dan een aansluiting?

In de reisvoorwaarden van 01/05/16 kom ik enkel dit tegen, maar dat artikel gaat eigenlijk over compensatie bij vertraging:
Artikel 37 paragraaf 19
Om te bepalen welke treinen aansluiting geven, dient hij rekening te houden met een voldoende overstaptijd tussen twee treinen zoals voorzien in de dienstregelingmodule op detrein.be.

Verder wordt er nergens een definitie uitgelegd.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Matthias »

Bedankt nogmaals voor alle antwoorden! Ik ben gewoon doorgereisd naar Antwerpen-Centraal zonder problemen, want ik heb zowel op de heen- als de terugreis (met 20 minuten overstaptijd in Berchem, dat is al bijna redelijk) geen treinbegeleider gezien... Overigens was mijn trein van de luchthaven naar Antwerpen ook nog eens overbezet; dus goede reclame was dit toch al weer niet...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Steve »

Aarzel niet om voor dit laatste te klagen bij de NMBS (via hun website of social media), want alleen dan is er een kans dat het verandert. In de zomer hebben ze nogal de neiging om sommige treinen in te korten, maar in sommige gevallen is dat echt niet de bedoeling. De treinen naar de luchthaven zouden integendeel juist versterkt moeten worden...
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Matthias »

Bedankt voor de tip. Het was eigenlijk best wel absurd; de trein naar Doornik vertrok in de luchthaven met een achttal M6'en, waarvan bij vertrek letterlijk zes wagons leeg waren, de trein naar Gent reed ook met 3 AM96'en die eerder leeg dan vol waren, maar de trein Leuven-Luchthaven-Antwerpen was dan wel één schamele niet gemoderniseerde break. Soms snap ik de materiaalplanners toch echt niet...

Nota terzijde: mijn aansluiting van Antwerpen richting Lier (naar Hasselt-Tongeren) was wel uitgevoerd met 2 breaks, terwijl ik mij herinner dat in de weekends die trein dikwijls ook met maar één break wordt uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vrij overstappen binnen zone?

Bericht door Steve »

De meeste verbindingen van en naar de luchthaven hebben het "geluk" dat ze ook van en naar Brussel rijden en daar dus veel capaciteit nodig hebben. Die trein naar Doornik passeert bijvoorbeeld alle Brusselse stations en bedient dan heel lijn 94. In de spits heb je die M6'en daar echt wel nodig want anders krijg je een revolte. Komt nog bij dat zo'n lange M6-stam niet zomaar deelbaar is en dus meestal ook de hele dag rondrijdt, ook buiten de spits.

De verbinding Antwerpen - Luchthaven - Hasselt heeft echter de "pech" dat het een ietwat secundaire verbinding is (rijdt ook bijna overal naast andere verbindingen) en dus geen structureel grote reizigersaantallen trekt, dus daar durven ze al makkelijker te beknibbelen... en die reizigers van de luchthaven (vaak redelijk occasionele reizigers) gaan ook niet per se zo hard klagen als sommige invloedrijke pendelaars op andere lijnen. Een reden te meer dus om je zeker te manifesteren bij de NMBS.
Plaats reactie