Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Ludwina

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ludwina » 08 aug 2019, 22:42

Bedankt voor de toelichting, Steve. Alles bij elkaar genomen valt het dan nog mee, zeker wanneer er bijna geen goederentreinen passeren. Op basis van deze info voel ik mij in ieder geval voldoende gerustgesteld om de aankoop van de woning verder te overwegen.
Nogmaals dank voor jullie hulp.

Steve

Bericht door Steve » 08 aug 2019, 23:20

Hou misschien wel rekening met iets anders: Infrabel wil meer en meer overwegen sluiten (in theorie ooit zelfs allemaal) uit veiligheidsoverwegingen. Voor kleine overwegen betekent dat meestal dat het verkeer een alternatief moet zoeken en/of dat er een kleine brug of tunnel voor fietsers en voetgangers komt - allemaal positief als je vlakbij woont, geen ding-ding en geen files met ronkende auto's meer - maar voor de grotere overgangen gaat dat bijna altijd gepaard met een autotunnel, waar in sommige gevallen onteigeningen voor moeten gebeuren of die de omgeving flink kunnen veranderen. Kijk dus misschien nog eens goed naar de precieze ligging van de woning met dat in het achterhoofd. De kans is zeer klein dat het tot een onteigening komt en er kunnen ook nog lange jaren en eindeloze politieke discusses overheen gaan.

Ludwina

Bericht door Ludwina » 09 aug 2019, 08:02

Zeer Interessante info. Bij de woning die ik op het oog heb gaat het om een nieuwbouwproject dus ik ga dit zeker met de verkoper en de gemeente opnemen. Het was blijkbaar een goede beslissing om mijn vraag even voor te leggen op dit forum :) . Prettige dag verder.

Hilde123

Bericht door Hilde123 » 15 okt 2019, 21:44

Hallo iedereen,
en alvast bedankt voor de goede raad...

Ik ben in onderhandeling voor de aankoop van een huis gelegen op de Maurice Dupuislaan te 9000 Gent,
gelegen net naast een spoorweg.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen:

op welke exacte tijdstippen op dat adres er passagierstreinen of goederentreinen passeren,
en dit specifiek op zaterdag en zondag. Dat zijn nl. de dagen dat ik thuis ben en slaap, tijdens de week zou ik er niet vaak zijn.

Heel veel dank, zou super zijn mocht ik deze exacte tijdstippen weten, dan kan ik mij daar iets bij proberen voorstellen :D

Groetjes, Hilde

rvdborgt

Bericht door rvdborgt » 15 okt 2019, 22:05

Hilde123 schreef:
15 okt 2019, 21:44
Ik ben in onderhandeling voor de aankoop van een huis gelegen op de Maurice Dupuislaan te 9000 Gent,
gelegen net naast een spoorweg.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen:

op welke exacte tijdstippen op dat adres er passagierstreinen of goederentreinen passeren,
en dit specifiek op zaterdag en zondag. Dat zijn nl. de dagen dat ik thuis ben en slaap, tijdens de week zou ik er niet vaak zijn.
Daar rijden reizigerstreinen van Gent naar Kortrijk, naar Lichtervelde - De Panne en naar Oudenaarde - Ronse. Die kun je op nmbs.be vinden. Over goederentreinen kan ik je weinig vertellen.

Groetjes,
Rian

Steve

Bericht door Steve » 15 okt 2019, 22:20

In het weekend komt dat neer op vier (reizigers)treinen per uur en per richting, in de week en zeker tijdens de spits veeleer vijf-zes. Goederenverkeer is daar bij mijn weten vrij beperkt, maar ik ben ook geen expert. Qua tijdstippen is het voor reizigerstreinen ongeveer van 5 u tot iets voor middernacht te doen, al zijn er op het prille begin en late einde van de dag slechts om enkele treinen. De treinen rijden er ook op een verhoogde berm, waardoor je ze wellicht toch goed zult horen. Anderzijds rijden ze op die plaats niet heel snel (bocht, brug, nabijheid sporenbundel bij Gent-Sint-Pieters...) en raak je er ook snel aan gewend. Als je al overlast zult hebben, zal dat volgens mij meer van de nabijgelegen R4 zijn. Verder lijkt het me wel een leuke buurt, vanuit de trein ook altijd een leuk uitzicht met de jachthaven en het natuurgebied aan de overkant.

PS. ter bescherming van je eigen privacy heb ik het huisnummer uit je bericht weggehaald.

Plaats reactie