Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Ssstefanie

Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ssstefanie »

Hallo,

Wij zijn de aankoop van een huis aan het overwegen aan een spoorlijn. Mijn ouderlijk huis had ook een spoorlijn achter de tuin, dus het geluid van een trein af en toe stoort mij niet.

Het huis waarin we geïnteresseerd zijn, bevindt zich wel dichter bij de spoorlijn én dicht bij het station. Dit laatste zal in ons voordeel zijn -denken we- aangezien de treinen niet zo snel rijden voor "ons" deur (ze vertrekken of remmen af). Maar ik denk dat er wel méér treinen passeren dan ik gewend ben.

Misschien een domme vraag maar kan je ergens op een eenvoudige manier opzoeken hoe druk een bepaalde lijn is?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Je kunt alvast eens in de dienstregelingen kijken voor een bepaald station, maar dat zegt niet alles: je hebt misschien ook doorgaande treinen (die dus niet stoppen in het station dat je opzoekt) en misschien goederen- en ander verkeer.

Het makkelijkste is dat je gewoon zegt over welk station / welke plaats het gaat, dan kunnen we een veel zinniger antwoord geven. :wink:
Ssstefanie

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ssstefanie »

Idd, via dienstregeling ga ik ze zeker niet allemaal weten he.

Station is Wetteren. Thx! :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steven »

in Wetteren stoppen alle reizigerstreinen, doch er is daar ook redelijk veel doorgaan goederenverkeer.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Het goede nieuws is dat alle "reguliere" reizigerstreinen die langs Wetteren rijden, daar ook stoppen. Behalve links en rechts wat uitzonderingen (omgeleide treinen, dienstritten enzovoort) zul je dus geen reizigerstreinen hebben die er in volle snelheid doorrijden.

In dat opzicht kun je dus ook afgaan op wat je in de dienstregelingen vindt, en dat is zeker niet slecht: op weekdagen heb je er 4 treinen per uur per richting (aan de ene kant 2 naar Aalst en Brussel en 2 naar Dendermonde en Mechelen, aan de andere 4 naar Gent of verder). Tijdens de spits komen daar nog redelijk wat P-treinen bij.

Het potentieel minder goede nieuws is dat er in Wetteren redelijk wat goederenverkeer passeert. Die rijden niet per se heel snel maar kunnen toch wat lawaai maken als je echt vlakbij het spoor woont, al hoeft dat zeker niet altijd hinderlijk te zijn. Best ter plaatse beoordelen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door trainlovertje »

Misschien ook belangrijk om te vermelden: Wetteren ligt langs de belangrijke goederenas Zeebrugge - Ruhrgebied, dus dat wil zeggen dat er ook 's nachts redelijk wat goederenvervoer passeert. De treinramp bij Wetteren heeft zich bijvoorbeeld ook 's nachts voorgedaan. Ik moet daar dan ook bijzeggen: ik studeer in Diepenbeek en ken zelf heel wat mensen die in Diepenbeek (ligt ook op as naar het Ruhrgebied) op kot zitten net langs de spoorweg, en de meesten wennen wel snel aan het geluid van de goederentreinen.
J_Vandereycken

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door J_Vandereycken »

Je hoort het na een tijd niet meer.
Ssstefanie

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ssstefanie »

Toen we de woning bezocht hebben, was er een trein gepasseerd als we nog in de auto zaten (met de ramen naar beneden) en we vonden het echt niet luid. We hebben binnen ook speciaal even gewacht tot er nog een trein passeerde, en we vond het ook niet storend. Dan moet je rekening houden met het feit dat er geen radio of TV speelde en we allemaal stil bleven om de trein te horen. Het is een recente woning dus super geïsoleerd en overal rolluiken.

Ik heb vroeger altijd aan een spoorweg gewoond, dus weet uit ervaring dat je dat om den duur niet meer hoort.

Er is altijd wel íets he; of de straat is te druk (dit huis ligt aan een spoorweg, maar wel in een doodlopende straat zonder verkeer), of de woning staat je niet volledig aan, of 't is te ver van werk/thuis, ...

Dus we hebben het ons geriskeerd. Prijs overeen gekomen, 't is van ons! :)

Bedankt voor jullie reacties allemaal! :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Gefeliciteerd en blij te horen dat er nog mensen zijn die niet tot de NIMBY-club gaan horen (not in my backyard, als in: ik wil wel alle voordelen maar er vooral geen enkele last van hebben). :wink:

Wetteren is in verhouding tot z'n inwoneraantal behoorlijk goed bediend met de trein dus daar zul je volgens mij wel blij van worden.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door trainfreak »

Ik heb vroeger ook nog in Wetteren langs de spoorweg gewoond. (Volgens je beschrijving zelf in dezelfde straat - denk ik :) )
Na een tijdje hoor je de treinen inderdaad niet meer.
Enkel de goederentreinen kunnen af en toe eens vervelend zijn.

Nu woon ik terug langs de spoorweg en heb ik er nog amper last van.
Al rijden er wel geen goederentreinen.
Niels370

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Niels370 »

Beste,

Wij overwegen om een huis te kopen (zeer) dichtbij een station (er gewoon naast eigenlijk). Mijn vraag is hoeveel treinen er ongeveer per uur rijden. Het is bij het station Beervelde, spoorlijn 59 (Antwerpen - Gent). Zijn er mensen die speciale omheining laten zetten? Voorlopig staat er een dikke struik van (1m50).

Alvast bedankt

Niels
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Shrek »

Niels370 schreef:Beste,

Wij overwegen om een huis te kopen (zeer) dichtbij een station (er gewoon naast eigenlijk). Mijn vraag is hoeveel treinen er ongeveer per uur rijden. Het is bij het station Beervelde, spoorlijn 59 (Antwerpen - Gent). Zijn er mensen die speciale omheining laten zetten? Voorlopig staat er een dikke struik van (1m50).

Alvast bedankt

Niels
Ik woon ook vlak langs de spoorweg. De standaardisolatie van een nieuw huis (dikke spouwmuren, dubbel glas, goeie dakisolatie) volstaat om geen hinderlijk geluid meer te hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Beervelde ligt op de lijn Gent - Antwerpen daar rijden dus best wel wat treinen. Een verschil met het bovengenoemde Wetteren is bovendien dat de meeste treinen er niet stoppen en dus met een zekere snelheid zullen passeren. Het ligt trouwens midden tussen Gent en Lokeren, dus je zit op het punt waar die treinen zo ongeveer hun hoogste snelheid zullen hebben, maximaal 140 km/h afhankelijk van het treintype.

Op dit moment zijn er 3 reizigerstreinen per uur per richting daar, dus in totaal 6 passages per uur. Daarvan stoppen er 2 in Beervelde, de overige 4 niet. In de nieuwe dienstregeling (eind dit jaar) is er sprake van dat er een bijkomende stoptrein zou komen tussen Gent en Lokeren, dus wellicht zul je dan met 8 reizigerstreinen per uur zitten (waarvan er 2, heel misschien 4 in Beervelde zullen stoppen). In de spits zijn er niet opmerkelijk meer treinen, je hebt 1 of 2 P-treinen bovenop de bovengenoemde ('s morgens richting Gent-Brussel, 's avonds richting Sint-Niklaas).

Belangrijker qua geluid is echter dat de lijn Gent - Antwerpen een drukke goederenlijn is... en goederentreinen kunnen een stuk meer lawaai maken dan (moderne) reizigerstreinen, die je in sommige gevallen nog amper hoort.

Maar of het echt een probleem is? Er zijn heel wat mensen die vlakbij dergelijke drukke spoorlijnen wonen en daar perfect gelukkig zijn. Zoals hierboven al gezegd went het geluid ook nogal, en een goede constructie (isolatie, beglazing, ...) kan er zelfs voor zorgen dat je er binnen vrijwel niets van hoort.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door kika »

Niels370 schreef:Wij overwegen om een huis te kopen (zeer) dichtbij een station (er gewoon naast eigenlijk). Mijn vraag is hoeveel treinen er ongeveer per uur rijden. Het is bij het station Beervelde, spoorlijn 59 (Antwerpen - Gent). Zijn er mensen die speciale omheining laten zetten? Voorlopig staat er een dikke struik van (1m50).
Soms heb je bij een station meer last van wissels, in Beervelde geen issue. En soms van mensen, maar in Beervelde verwacht ik meer hinder van de sportclub of de feestzaal dan van reizigers :wink: Ik woon alweer vlakbij een spoorlijn, en het enige wat af en toe stoort (zelden) is het geclaxonneer van goederentreinen, maar er is niet veel verkeer en eerlijk is eerlijk: als ik het in de zomer gemiddeld 1x in de 10 dagen opmerk is het al veel. Andere hoofdas (600m verder) heb je geen overlast van. Er zijn mensen die inderdaad een dikke altijdgroene heg hebben, dat helpt meer tegen ballen of frisbees die niet op de sporen komen dan geluid. Ik kan me niet voorstellen dat 'een speciale omheining' een zinvolle investering is: uitkijken op een muur, extra schaduw.. Zinvoller om je ramen te vervangen en gevel te isoleren, is je huis direct meer waard en je spaart op je energierekening.
eva_vdb

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door eva_vdb »

Hallo!
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Wij overwegen een bouwgrond te kopen op 100 meter van het spoor. Dichtsbijzijnde station is Kapelle-op-den-bos op 2km. Ik heb helemaal geen zicht op hoe druk deze lijn is (ik gok dat dit spoorlijn 53 is?), zowel qua personen- als goederenverkeer. Alle info is dus heel welkom.
Alvast bedankt,
eva
Plaats reactie