Pagina 1 van 1

Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 05:16
door Asterix
Deze ochtend vroeg reed de E1903 niet van Brussel-Zuid naar de luchthaven wegens een seinvoorbijrijding. Reizigers met bestemming Diegem en Zaventem werden doorverwezen naar E1904, een uur later. Reizigers naar de luchthaven werden doorverwezen naar E3704, kort na het voorziene vertrekuur van E1903.

Naar mijn mening laat de NMBS hier een serieuze steek vallen. Waarom worden reizigers naar Diegem en Zaventem ook niet meegegeven met E3704? In de luchthaven wordt E3704 namelijk E1927 naar Diegem. Hierdoor zouden deze reizigers ongeveer 20 minuten vroeger in Diegem zijn dan met E1904.

E3704 rijdt Diegem en Zaventem niet voorbij, in de luchthaven hoeft men de trein niet te verlaten en het is overduidelijk de snelste reisweg.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 10:57
door rvdborgt
Asterix schreef:
07 okt 2017, 05:16
Deze ochtend vroeg reed de E1903 niet van Brussel-Zuid naar de luchthaven wegens een seinvoorbijrijding. Reizigers met bestemming Diegem en Zaventem werden doorverwezen naar E1904, een uur later. Reizigers naar de luchthaven werden doorverwezen naar E3704, kort na het voorziene vertrekuur van E1903.

Naar mijn mening laat de NMBS hier een serieuze steek vallen. Waarom worden reizigers naar Diegem en Zaventem ook niet meegegeven met E3704? In de luchthaven wordt E3704 namelijk E1927 naar Diegem. Hierdoor zouden deze reizigers ongeveer 20 minuten vroeger in Diegem zijn dan met E1904.

E3704 rijdt Diegem en Zaventem niet voorbij, in de luchthaven hoeft men de trein niet te verlaten en het is overduidelijk de snelste reisweg.
Dat vraag je beter direct aan de NMBS. De omroeper was misschien nog niet wakker. Of was het een automatisch bericht?

Groetjes,
Rian

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 17:10
door gysev
Dat is heel simpel: de trein verandert van nummer in de luchthaven en voor Brussel-Zuid is dat het eindstation. Een infobediende die in Brussel-Zuid in zijn of haar computer kijkt voor alternatieven zal 1927 dus nooit vinden.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 17:28
door rvdborgt
gysev schreef:
07 okt 2017, 17:10
Dat is heel simpel: de trein verandert van nummer in de luchthaven en voor Brussel-Zuid is dat het eindstation. Een infobediende die in Brussel-Zuid in zijn of haar computer kijkt voor alternatieven zal 1927 dus nooit vinden.
Ik bedenk me net: die trein zullen ze inderdaad niet vinden als als ze de NMBS-planner gebruiken maar dan om een andere reden: die geeft geen overstaps op de luchthaven. Dat is ook waarom je dat aan de NMBS moet melden. Andere planners (o.a. NMBS Europe) hebben daar geen probleem mee.

Groetjes,
Rian

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 18:38
door Asterix
Wat ik net frappant vind, is dat een geïnformatiseerd systeem als EMMA niet zover nadenkt. Het is immers EMMA die deze 'oplossing' aanreikt.

Andere 'non-overstappen' zijn dan weer geen probleem. Zo zal een reiziger in Brussel-Centraal die naar Opwijk wil, op de reeks E2050 richting Brussel-Zuid worden gestuurd waar dezelfde trein wordt doorgekoppeld naar E3850. Dan kan het dus wel.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 21:36
door jan_olieslagers
Maar dan zou een reizig(st)er van Brussel naar Diegem plots de Diabolotaks moeten bijbetalen, toch? Misschien daarom dat men het niet voorstelt?

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 21:40
door Asterix
jan_olieslagers schreef:
07 okt 2017, 21:36
Maar dan zou een reizig(st)er van Brussel naar Diegem plots de Diabolotaks moeten bijbetalen, toch? Misschien daarom dat men het niet voorstelt?
Nee, hoor. De reiziger hoeft immers de trein niet te verlaten. Doorgaande reizigers betalen de taks niet.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 21:56
door trainlovertje
Diabolo betaal je enkel als je het station verlaat, niet als je enkel wil overstappen in de luchthaven (of in dit geval gewoon op dezelfde trein blijven zitten). Je kan zelfs gerust van perron wisselen zonder door de toegangspoortjes te moeten.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 07 okt 2017, 22:28
door dentheo
Een IT persoon heeft dat blijkbaar "zo" niet begrepen...en het dan ook verkeerd aan de computer vertelt.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 24 okt 2017, 01:13
door Franksken 2.0
Alternatief voor Diegem en Zaventem :2X/uur den boemel naar Leuven(36xx en 37xx)

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 09 jun 2018, 11:06
door Wouterh12
trainlovertje schreef:
07 okt 2017, 21:56
Diabolo betaal je enkel als je het station verlaat, niet als je enkel wil overstappen in de luchthaven (of in dit geval gewoon op dezelfde trein blijven zitten). Je kan zelfs gerust van perron wisselen zonder door de toegangspoortjes te moeten.
Echt, zelfs tussen de twee platformen? Ik ging er altijd van uit dat je door die poortjes moet zodra je van het geïsoleerde perron naar de twee andere moet, of vice versa.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 09 jun 2018, 13:32
door trainlovertje
Wouterh12 schreef:
09 jun 2018, 11:06
trainlovertje schreef:
07 okt 2017, 21:56
Diabolo betaal je enkel als je het station verlaat, niet als je enkel wil overstappen in de luchthaven (of in dit geval gewoon op dezelfde trein blijven zitten). Je kan zelfs gerust van perron wisselen zonder door de toegangspoortjes te moeten.
Echt, zelfs tussen de twee platformen? Ik ging er altijd van uit dat je door die poortjes moet zodra je van het geïsoleerde perron naar de twee andere moet, of vice versa.
Ja echt, heb dat al een aantal keer gedaan.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 09 jun 2018, 14:24
door Steven
De poortjes staan er enkel voor de mensen die het station binnen of buiten gaan. Je kan er overstappen zoveel je wil. Al is dat niet altijd evident daar de reizigers die door de poortjes willen soms met zoveel zijn dat veranderen van perron niet zo snel kan.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 09 jun 2018, 15:58
door trainlovertje
Steven schreef:
09 jun 2018, 14:24
De poortjes staan er enkel voor de mensen die het station binnen of buiten gaan. Je kan er overstappen zoveel je wil. Al is dat niet altijd evident daar de reizigers die door de poortjes willen soms met zoveel zijn dat veranderen van perron niet zo snel kan.
Maar veranderen van perron kan in ieder geval ook aan de noordkant waar staat 'Geen uitgang, enkel veranderen van perron mogelijk' of iets in die aard. Daar heb je dat niet aangezien dat de ingang voor reizigers komende uit het luchthavengebouw zelf is.

Re: Alternatieve trein voorgesteld door NMBS

Geplaatst: 09 jun 2018, 16:04
door Steven
Ja dat kan maar dan zonder de roltrappen te gebruiken want die draaien allemaal in functie van de mensen die wel in de luchthaven moeten zijn.