MOBIB-kaart kopen: wáár?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door kika »

AK81 schreef: 15 feb 2018, 20:52 Via de E-shop van de TEC kan je kosteloos een Basic-kaart aanvragen. Maandag online aangevraagd, woensdag al in de bus. In tegenstelling tot bijvoorbeeld De Lijn komt de Mobib van TEC in een stevige plastic hoes.
Kosteloos? Ik lees 5€. Bepaalde aanbieding of link? De ietwat dubieuze website die jotie aanhaalde, werkt wel degelijk trouwens, heb het uitgeprobeerd. Niet alle landen staan er op als je een kaart aanvraagt, postcodedatabases van buitenlanden laten wat te wensen over, maar ik heb m'n werkende mobib-kaart ontvangen :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door overweg13 »

De kaart kost inderdaad normaal gezien €5.00 maar met de beperkte tariefverhoging heeft men ook een actie voor de Mobib gelanceerd. Het was namelijk vooral de prijs van de losse biljetten die omhoogging en men wilde wijzen op een goedkoop alternatief: abonnement of rittenkaart op de Mobib. Om de Mobib extra te promoten is die tijdelijk gratis: https://www.infotec.be/fr-be/minformer/ ... dnews=6501.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door kika »

Bedankt, helaas heb ik nu al die andere. De webshop is er niet op aangepast en toont nog de reguliere prijzen :cry: Sowieso is die abonimable, wachtwoordveld beperkt tot 15 karakters, een 'leeg' commercieel aanbod, een statuut zonder kenmerken, vele taalfouten, iets met een voorinschrijving die met veel moeite te vinden is die 'bevestigd' moet worden zonder verduidelijking, een telefoon fixe, … beschamend zoiets in 2018. Die van Interparking ziet er gewoon uit als ooit gemaakt en verder verlaten in 2013 ofzo, ook niet goed uiteraard, maar dat is tenminste geen instantie waar ik iets van verwacht.
En blijkbaar eist de TEC ook een foto voor een standaard mobib en zijn ze niet in staat te communiceren in het Duits, Engels noch Nederlands (afdeling Lüttich-Verviers). Ik kon toch proberen :mrgreen:
AK81

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door AK81 »

Welkom in België... waar we er nog altijd niet in slagen om zelfs op een 'normale' manier met de klanten, sorry, 'gebruikers', te communiceren...... :oops:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door kika »

AK81 schreef: 22 feb 2018, 20:58 Welkom in België... waar we er nog altijd niet in slagen om zelfs op een 'normale' manier met de klanten, sorry, 'gebruikers', te communiceren...... :oops:
Gebruikers? Klanten? Je solliciteert eerst naar de eventuele mogelijkheid om producten af te nemen :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door Steve »

Update: sinds nu kan De Lijn normaal gesproken ook MOBIB-kaarten van de andere operators verwerken.

Hiermee zijn de kaarten van de vier operatoren nu dus in principe "universeel" en zijn de kaarten van de NMBS (of MIVB voor wie vaak in Brussel is) de beste keuze, nota bene door het makkelijk kunnen omruilen bij problemen of verlies. Bij De Lijn blijft dat een groot probleempunt (10 dagen wachten op je nieuwe kaart en in de tussentijd kunnen fluiten naar je vervoerbewijzen van andere operatoren), bij de TEC zit je dan weer met de moeilijke bereikbaarheid van hun verkooppunten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: 12 mar 2018, 10:57 Update: sinds nu kan De Lijn normaal gesproken ook MOBIB-kaarten van de andere operators verwerken.

Hiermee zijn de kaarten van de vier operatoren nu dus in principe "universeel" en zijn de kaarten van de NMBS (of MIVB voor wie vaak in Brussel is) de beste keuze, nota bene door het makkelijk kunnen omruilen bij problemen of verlies. Bij De Lijn blijft dat een groot probleempunt (10 dagen wachten op je nieuwe kaart en in de tussentijd kunnen fluiten naar je vervoerbewijzen van andere operatoren), bij de TEC zit je dan weer met de moeilijke bereikbaarheid van hun verkooppunten.
Het is alleszins een goede suggestie om een kaart bij de NMBS te kopen. (Zolang de loketten nog open blijven...) Wij zijn alleszins van plan om geleidelijk alles op een kaart van de NMBS te plaatsen. (Kan dat ook sneller? Bijvoorbeeld door nu al bestaande abonnementen op een nieuw aan te maken MOBIB van de NMBS te laten plaatsen? Een verhuis voor het abonnement vervalt dus.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door Steve »

Bestaande abonnementen kun je niet zomaar van de ene kaart op de andere overzetten. Bij een verlenging (nieuwe aankoop dus) kun je natuurlijk wel de andere kaart bovenhalen en vragen dat die in het vervolg gebruikt wordt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door joverwimp »

overweg13 schreef: 12 mar 2018, 15:44
Steve schreef: 12 mar 2018, 10:57 Update: sinds nu kan De Lijn normaal gesproken ook MOBIB-kaarten van de andere operators verwerken.

Hiermee zijn de kaarten van de vier operatoren nu dus in principe "universeel" en zijn de kaarten van de NMBS (of MIVB voor wie vaak in Brussel is) de beste keuze, nota bene door het makkelijk kunnen omruilen bij problemen of verlies. Bij De Lijn blijft dat een groot probleempunt (10 dagen wachten op je nieuwe kaart en in de tussentijd kunnen fluiten naar je vervoerbewijzen van andere operatoren), bij de TEC zit je dan weer met de moeilijke bereikbaarheid van hun verkooppunten.
Het is alleszins een goede suggestie om een kaart bij de NMBS te kopen. (Zolang de loketten nog open blijven...) Wij zijn alleszins van plan om geleidelijk alles op een kaart van de NMBS te plaatsen. (Kan dat ook sneller? Bijvoorbeeld door nu al bestaande abonnementen op een nieuw aan te maken MOBIB van de NMBS te laten plaatsen? Een verhuis voor het abonnement vervalt dus.)
Een kaart (op naam) van de NMBS heeft het voordeel dat bij verlies de vervanging maar half zo duur is als bij De Lijn of MIVB.
MAAR je kan er geen abonnement van De Lijn op zetten. Bij mijn weten worden die nog altijd gemaakt op hun eigen kaart, en vervolgens met de post naar u gestuurd.
Nog een eigenaardigheid die ik een jaar geleden ervaarde: mijn treinabonnement op een kaart van de NMBS kwam (ongevraagd) ook terecht op mijn kaart van De Lijn. Zodoende had ik de keus om het treinabonnement te verlengen op de kaart van De Lijn. Overigens hadden de treinbegeleiders nog nooit een abonnement gezien op een kaart van De Lijn, ze dachten dat ik me vergist had.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door kika »

jotie schreef: 18 jan 2018, 19:22 Ter info: wie uitsluitend een MOBIB-kaart wenst om 'losse' vervoerbewijzen van de MIVB op te laden, kan ook een Pcard+ van Interparking aanvragen, bijvoorbeeld in de versie van Brussels Airport: https://www.brusselsairport.be/nl/passngr/parking/pcard
Die kaart is namelijk tegelijk een MOBIB basic-kaart, waarop dus alle niet persoonsgebonden vervoerbewijzen van de MIVB kunnen geladen worden. Die kaart kost 0,01 euro om te bestellen en is daarmee wellicht de goedkoopste MOBIB basic-kaart op de markt.
Ik heb er nog nooit voor betaald. Vroeger werd er nog meer de hand een buitenlands adres op geschreven, naar het buitenland. Nu komt de vraag: kan je daar op een lijn biljet, ticket zetten zonder voorbij lijn winkels te gaan? Automaat in Brussel Noord ofzo? En hoe weet ik welke ik moet kopen? Mijn naam staat er wel op gedrukt.
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door jotie »

Ik snap je vraag niet helemaal, vrees ik. Heb je zo'n MOBIB-kaart met Brussels Airport branding? Dan werkt die als een MOBIB-basic kaart. Je naam staat er weliswaar op, maar dat is omdat die kaart primair bedacht is om als parkingkaart te gebruiken. Dat die ook als MOBIB Basic te gebruiken is, is een mooi extraatje.

Je kan op een geldige MOBIB Basic kaart alle vervoerbewijzen laden die voor dat type kaart beschikbaar zijn. O.a Brupass-tickets en TEC-vervoerbewijzen. Met het gamma van De Lijn ben ik niet (meer) zo vertrouwd; volgens mij geven die tientrittenkaarten nog altijd op een aparte papieren kaart uit, en kan je die niet op een MOBIB Basic laden. Abonnementen sowieso niet, want dat kan alleen op een MOBIB met foto.

Let ook op de vervaldatum van de MOBIB-kaart. In principe is dat 5 jaar. Als je dus al lang een ongebruikte kaart in de schuif hebt liggen, is de kans groot dat die niet meer werkt. Anderzijds: ik kreeg een paar weken geleden bij verrassing een nieuwe kaart met Brussels Airport logo toegestuurd, ofschoon ik de voorgaande kaart nooit gebruikt heb als parkeerkaart, maar louter om Brupass en Brupass XL-tickets uit elkaar te kunnen houden.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord, anders moet je iets nauwkeuriger omschrijven wat je precies bedoelt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door joverwimp »

De enige automaten waar je een basic kaart kan kopen zijn de rode van de MIVB, samen met ritten.
Op deze basic kaart kunnen geen ritten van De Lijn geladen worden, wel van de TEC maar enkel aan hun automaat (dus niet via computer)
De basic kaart wordt ook herkend door de automaten van de NMBS zodat hun producten kunnen geladen worden.
Plaats reactie