Jump / MTB

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 30 jul 2018, 21:10 Kaart is nog geldig? Dat was een probleem bij mijn grijze Mobibkaart van MIVB, indertijd. Geen idee of dat het is, het is maar een vraag.
Mijn kaart is nog geldig: ik gebruikte ze gisteren nog bij De Lijn én de MIVB. Op de automaten van de NMBS kan ik beide abonnementen aflezen.
Gisteren mailde ik naar de klantendienst van de MIVB met mijn vragen:
- Op Mybootik (https://www.stib-mivb.be/mystib/Bootik/Index) staat enkel mijn abonnement dat van de MIVB, is dat normaal ?
- Als ik mijn kaart in een van uw stations voor een voor automaat houdt, is er helemaal niets af te lezen, is dat normaal ?
- Overigens is het onmogelijk geworden om op uw automaten andere producten van de MIVB op te laden, is dat normaal ?
Laatst gewijzigd door joverwimp op 31 jul 2018, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jump / MTB

Bericht door Asterix »

Zoals beschreven in bericht # 7 in dit topic, heb ik dit zelf ook al voorgehad. Zeer vervelend.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jump / MTB

Bericht door groentje »

Dan zal je mogelijk eens langs moeten gaan bij zo'n Bootik van de MIVB, vrees ik. Hopelijk kunnen ze je daar wel helpen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

Ben naar Bootik van MIVB geweest. Het duurde even voor ze het probleem begrepen, maar tenslotte konden ze dit enkel bevestigen. 'Vermits de kaart is uitgegeven door De Lijn, kunnen we die niet vervangen, daarvoor moet je bij De Lijn zijn.'

Een paar weken later bij de Lijnwinkel van Brussel-Noord: hier begrepen ze het probleem nog minder. Tenslotte: 'geef uw kaart en we vragen een nieuwe aan te maken.' Dat gebeurt blijkbaar in Oostende en kan twee weken in beslag nemen. In de tussentijd krijg je een papieren vervangabonnement, twee weken geldig. Maar ze kunnen niets geven ter vervanging van mijn MIVB-abonnement (noch TEC, NMBS)
Dit probleem stelt zich ook als je de kaart verliest. Kaart gemaakt door De Lijn: twee weken wachten op nieuwe.
Kaart gemaakt door MIVB of NMBS: onmiddelijk nieuwe aan hun loketten. Besluit: schaf je geen kaart aan van De Lijn !

Inmiddels heb ik mijn ongenoegen geuit aan de klantendienst van De Lijn en MIVB.
Alweer moesten eerst misverstanden opgehelderd worden, zowel bij De Lijn als MIVB.
Van De Lijn kreeg ik zelfs telefoon: nooit eerder gebeurd.
Benieuwd waar het probleem zich stelt en of het opgelost raakt.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Jump / MTB

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 25 aug 2018, 09:51 Ben naar Bootik van MIVB geweest. Het duurde even voor ze het probleem begrepen, maar tenslotte konden ze dit enkel bevestigen. 'Vermits de kaart is uitgegeven door De Lijn, kunnen we die niet vervangen, daarvoor moet je bij De Lijn zijn.'

Een paar weken later bij de Lijnwinkel van Brussel-Noord: hier begrepen ze het probleem nog minder. Tenslotte: 'geef uw kaart en we vragen een nieuwe aan te maken.' Dat gebeurt blijkbaar in Oostende en kan twee weken in beslag nemen. In de tussentijd krijg je een papieren vervangabonnement, twee weken geldig. Maar ze kunnen niets geven ter vervanging van mijn MIVB-abonnement (noch TEC, NMBS)
Dat is onkunde of onwetendheid van het personeel. Ik hoop het laatste. De NMBS heeft onlangs bij de vervanging van mijn chipkaart ook gewoon alles overgezet wat erop stond van MIVB en TEC.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jump / MTB

Bericht door Steve »

Helaas geen van beide, bij De Lijn hebben ze nog heel wat werk om alles netjes draaiend te krijgen. MOBIB-kaarten ter plaatse afleveren is nog altijd maar in één of hooguit een paar verkooppunten mogelijk (in alle andere gevallen gebeurt het op afstand met de nodige wachttijd tot gevolg) en de zogeheten "remote loading" (automatisch overzetten van producten van andere vervoerders bij vervanging van de kaart) werkt nog steeds amper of niet wat De Lijn betreft.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Jump / MTB

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 25 aug 2018, 11:19 Helaas geen van beide, bij De Lijn hebben ze nog heel wat werk om alles netjes draaiend te krijgen. MOBIB-kaarten ter plaatse afleveren is nog altijd maar in één of hooguit een paar verkooppunten mogelijk (in alle andere gevallen gebeurt het op afstand met de nodige wachttijd tot gevolg) en de zogeheten "remote loading" (automatisch overzetten van producten van andere vervoerders bij vervanging van de kaart) werkt nog steeds amper of niet wat De Lijn betreft.
Dan is het dus onkunde.
Bovendien, als De Lijn chipkaarten uitgeeft niet niet interoperabel zijn (met alle risico's en ongemakken van dien), dan zeggen dat er beter van tevoren bij, want zulke chipkaarten moet je vermijden.

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

Ben ook naar twee loketten van de NMBS geweest (Brussel-Noord en Leuven), met de vraag of de inhoud van mijn MOBIB-kaart van De Lijn kan overgeplaatst worden op mijn MOBIB-kaart van de NMBS. Antwoord: kan enkel als er een (actief) abonnement van de NMBS op staat, quod non.

De Lijn stelde inmiddels voor terug te keren naar hun Lijnwinkel van Brussel-Noord. Daar kan een nieuwe kaart worden aangemaakt. Toen ik er eerder langskwam nochtans niet. Er was er een stockbreuk, wat ik nu pas verneem.
MAAR vervoersbewijzen van andere maatschappijen kunnen daar niet overgenomen worden, in casu mijn abonnement bij de MIVB en ritten van de TEC. Daarvoor moet ik bij die diensten langs... Begrijpe wie kan: toen ik twee jaar geleden mijn kaart van De Lijn verloor kreeg ik een nieuwe met alles er op.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Jump / MTB

Bericht door trainlovertje »

Er komt blijkbaar een iets ruimere versie van JUMP/MTB: JUMP+ en MTB+, waarbij het gebied uitgebreid wordt met een straal van 11,5 km rond de Brusselse Grote Markt. Ik betwijfel of dit gaat aanslaan, onder meer omdat het weer een stukje duurder wordt dan de gewone JUMP/MTB-tarieven en het gebied niet heel veel ruimer wordt.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/nieuwe- ... 2020-07-18
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

Dat zou een jaar geleden al gerealiseerd moeten zijn:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vanaf-m ... 2019-01-09
Op de site van de MIVB, NMBS, De Lijn wordt er nog niets over gemeld.
Het lijkt me wel nuttig. Vanuit de Rand wordt de trein naar Brussel veel minder gebruikt: mogelijks omdat je meerdere biljetten nodig hebt zodat de (korte) verplaatsing voordeliger is met de auto. Wil je bv van Asse naar het UZ in Jette (11 km) dan kost dat een vrij duur treinbiljet + jump
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jump / MTB

Bericht door groentje »

Ging dat niet op 11,5 km vanaf de Grote Markt? De uitbreiding zou er amper een zijn, allez, kunnen ze het net zo goed laten...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

Als het 11,5 kilometer vanaf de Grote Markt is komen er toch wel een tiental stations bij, waaronder een belangrijk als Vilvoorde.
Asse ligt net op de grens....
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Jump / MTB

Bericht door kika »

11,5km? Wat is daar het idee achter? Buizingen dus nét niet, Groenendaal net wel. Tervuren(!) ligt zo ongeveer op de grens? Automobilisten kunnen dan in Steenokkerzeel van de E40 er afrijden om dan op een nietbestaand trein te stappen? Luchthaven is uitgesloten, iedereen naar het vliegveld van Grimbergen! Het lijkt op slechts Vilvoorde en een handvol anderen erbij. Ik stel me toch iets anders voor bij een mooi uitgewerkt, overzichtelijk en op elkaar afgestemt OV.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

Op 17 juli kondigde minister Lydia Peeters de nieuwe tarieven Jump+ en MTB+ aan:
https://www.lydiapeeters.be/minister/ak ... nd-brussel
Belangrijkste betrokkene is de MIVB, dus nam ik een kijkje op hun site. Geen spoor.
Op mijn vraag kwam - zoals steeds - een snel en duidelijk antwoord: "We zullen u nog enigszins moeten teleurstellen. We hebben er op het niveau van de MIVB nog geen informatie over, behalve dat er besprekingen bezig zijn tussen de verschillende betrokken bestuursniveaus. Hopelijk komt er schot in de zaak en kunnen we binnenkort uitpakken met goed nieuws hierover."
Ook vorig jaar communiceerde de minister hier al over: http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1511749
Aankondigingpolitiek ?
Let wel op die 11,5 km rond de Grote Markt: het is verre van een zuivere circel. Hoe kwam die tot stand ??
Bijlagen
gen.jpg
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp »

Op 4 september vroeg ik de minister wanneer we de 'jump+' mogen verwachten. Overigens heeft de 5-ritten jumpkaart er al een uitgebreider jump-zone. Komen er dan 3 zones ?
Er kwam prompt een ontvangstbericht met als referentienummer 3975. 'Wij zullen ze met aandacht behandelen en hierop een antwoord formuleren.'
Een antwoord kwam er niet. Ook niet na een herinnering.
Spijtig genoeg komt het de geloofwaardigheid van Lydia Peeters en die van de politiek niet ten goede.
Plaats reactie