MOBIB De Lijn uitlezen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door HLE18 »

Weet iemand of er een manier is om uit te lezen wat er allemaal op een MOBIB kaart staat of start + stop datum van je abonnement weergeven?
Collega op het werk is onlangs moeten overschakelen van papier naar MOBIB maar hij weet dus niet wanneer zijn abonnement afloopt...

Kan je dit aan een automaat van de NMBS uitlezen (zoals je met de Oyster kaart in Londen kan)?
Kan je aan de automaat of loket van de NMBS ook iets van De Lijn kopen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door groentje »

De MIVB heeft sinds kort een app waarmee je je Mobibkaart kan uitlezen, op voorwaarde dat je een GSM contactloze kaarten kan lezen (RFID?).
Mijn MIVB-Mobibkaart kan ik in elk geval inderdaad aan een NMBS-automaat uitlezen, maar ik kan alleen maar tickets kopen (die zijn JUMP en dus ook geldig op de trein), abonnementen moet aan een MIVB-automaat. Ik dacht dat ik ook een MTB-abonnement kon zien staan, al kon ik het niet kopen bij de NMBS, maar het is al even geleden dat ik nog een abonnment kocht.
Mijn sterk vermoeden is dus: nee, je kan geen abonnement kopen van De Lijn aan een NMBS-automaat, tenzij je een gecombineerd abonnement met de NMBS koopt. Je zal er normaal wel mee kunnen zien wat er verder op staat, al moet je ervoor wellicht wel eens langsgaan bij het loket om je kaart ook bij de NMBS te registreren. Is in een paar seconden gepiept.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door wbrm »

Bij De Lijn kan het vandaag op het voertuig. Aan een MOBIB-ontwaarder druk je op het aanraakscherm op de ronde "i" knop (blauw van kleur dacht ik). Als je meteen daarna je kaart scant komt op het scherm, als het goed is, kort een lijst tevoorschijn die de producten die op de kaart staan bevat.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door Steve »

De kans is groot dat het abonnement van De Lijn zichtbaar zal zijn aan de automaten van NMBS en MIVB - wellicht zal er iets staan als "De Lijn-product" en met een beetje geluk de geldigheidsdata erbij.

Er is een app van BMC (zeg maar de overkoepelende organisatie van de MOBIB-kaart) die hier beschikbaar is, succes wel niet gegarandeerd: https://play.google.com/store/apps/deta ... ib.android

Bij de MIVB kun je je kaart uitlezen (en indien gewenst ook aankopen doen) met een kaartlezer voor je eID of bankkaart, al durf ik niet te zeggen of het abonnement van De Lijn weergegeven zal worden. De eerste optie hier: https://www.stib-mivb.be/mystib/?l=nl#goonline

Een abonnement van De Lijn kopen aan een NMBS-loket zal niet lukken, elke operator verkoopt enkel z'n eigen producten. De enige "uitzondering" zijn de gecombineerde abonnementen (trein + De Lijn, MIVB of TEC), die worden door de NMBS verkocht en op die manier zal men er toch een abonnement van De Lijn kunnen afleveren, weliswaar steeds gekoppeld aan een Treinkaart met dezelfde geldigheidsdata.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door HLE18 »

OK bedankt voor het antwoord, ik zal het doorgeven :D
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door thejay »

Steve schreef: 25 mei 2018, 22:41 Bij de MIVB kun je je kaart uitlezen (en indien gewenst ook aankopen doen) met een kaartlezer voor je eID of bankkaart, al durf ik niet te zeggen of het abonnement van De Lijn weergegeven zal worden. De eerste optie hier: https://www.stib-mivb.be/mystib/?l=nl#goonline
Merci voor de tip Steve.

Proef op de som: ik zie alleen maar het MIVB-abonnement op mijn de kaart van De Lijn. Op die van de NMBS staat enkel vermeld "NMBS-vervoerbewijs", detail wordt niet weergegeven. Er staat een logo bij van de uitgever van de kaart.

Dit zou ik voor de OV-chipkaart ook wel willen :)
AK81

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door AK81 »

Hopeloos, echt hopeloos - hoe lang is men nu al bezig met die kaart?? Hoe moeilijk kan het zijn??
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door joverwimp »

Volgens www.mobib.be : Hoe de aanwezige vervoerbewijzen op een MoBIB-kaart raadplegen?

In het algemeen kan de informatie over de inhoud van uw MoBIB-kaart worden verkregen via de info-knop op de valideertoestellen, aan de verkoopautomaten of aan de loketten.

Maar ook :

Als u beschikt over een computer met kaartlezer kunt u thuis de inhoud van uw kaart raadplegen of zelfs MIVB-vervoerbewijzen of -abonnementen aankopen en ze onmiddellijk op uw MoBIB-kaart laden. Da’s Easy!
Als je een android smart phone met NFC hebt, download dan onze gratis MoBIB reader app van Google PlayStore.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door Steve »

Hierboven inderdaad al vermeld, maar ik weet niet hoe goed de app werkt. Zelf getest met twee verschillende toestellen (allebei uiteraard met NFC uitgerust) en verschillende MOBIB-kaarten, maar niets...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: MOBIB De Lijn uitlezen

Bericht door HLE18 »

Ja ik heb het getest en het werkt maar wel verschillende keren moeten proberen voor de kaart gelezen kon worden.
Plaats reactie