Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Wouterh12 »

Komende dinsdag moet ik met de trein van Mechelen naar Aalst. De routeplanner stelt een aantal mogelijkheden voor. Zo kan ik in Mechelen de 8u14 naar Gent nemen (IC4129) met overstap in Wetteren (aankomst 9u12 in Aalst) of ik kan de 8u15 naar Brussel nemen (IC4529) met overstap ergens op de Noord-Zuid as en aankomst om 9u17 in Aalst.

Vanwege de iets kortere reistijd en vooral vanwege de veel lagere drukte (IC4529 is op dinsdag meestal een rijdend sardineblik) zou ik ruimschoots de voorkeur geven aan de overstap in Wetteren. De routeplanner meldt echter dat ik "mogelijk" (!) twee ticketten nodig heb voor deze verbinding.

Ik krijg hier http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... at=reisweg een uitleg voorgeschoteld met een aantal mogelijke gevallen, maar de uitkomst is mij niet duidelijk. Als ik naar voorbeeld 2 kijk (van Harelbeke naar Gent gaat sneller via Kortrijk maar er is een trage, rechtstreekse trein en daardoor is de andere reisweg kennelijk niet toegestaan), krijg ik de indruk dat ik waarschijnlijk twee ticketten zou nodig hebben (ervan uitgaande dat het traject Mechelen-Aalst iets korter is via Brussel dan via Wetteren). Ik dacht trouwens dat de snellere reistijd ook telde, maar volgens dit voorbeeld dus niet?

Anderzijds is er voorbeeld 4, van Leuven naar Vilvoorde via Schaarbeek. Dit mag wel met één ticket, "omdat de trein niet stopt in Schaarbeek". Dus, als ik dit op Mechelen-Wetteren-Aalst doortrekt geldt voor de (IC) trein uit Mechelen ook dat die niet in Schellebelle stopt, en de IC2208 (waarop overgestapt moet worden) ook niet. Dus is één ticket toch goed?

Of moet ik dan weer via Brussel gaan omdat dit waarschijnlijk korter is, ongeacht wat er tussen Wetteren en Schellebelle gebeurd? Het is mij niet duidelijk.

Ik vind heel deze regeling trouwens klantonvriendelijk van de NMBS, onduidelijke regels die hun eigen routeplanner niet eens zelf kan toepassen (de reiziger moet het zelf maar uitzoeken/riskeren). En het lijkt mij zo klaar als een klontje wat de beste reisweg is in dit geval, alleen vrees ik dat de "correcte" manier erin bestaat om midden in het spitsuur via Brussel te moeten gaan...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Paul »

Die vermelding in de routeplanner dat je twee biljetten nodig hebt, is onterecht. Dat is een oud euvel dat we al vaak hebben aangeklaagd en dat de NMBS-IT-ers maar niet opgelost krijgen (of willen krijgen). Je mag perfect met één vervoerbewijs Mechelen - Aalst via Wetteren reizen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Steve »

Het theoretische principe is dat je de (in afstand via het spoor) kortste reisweg moet nemen, wat in dit geval zou zijn via Vilvoorde, Schaarbeek, Jette, Ternat en Denderleeuw. Waarbij het opgemerkt moet worden dat het als leek bijna onmogelijk te achterhalen is wat nu precies de kortste reisweg is. Niettemin mag je ook andere reismogelijkheden gebruiken als je daarmee sneller op je bestemming bent, en dat is zonder enige twijfel het geval zowel voor de route via Wetteren als die via Brussel-Noord of Brussel-Zuid. Geen enkel probleem dus.

De melding in kwestie heeft er achterliggend mee te maken dat je het station Schellebelle (pal waar de lijn uit Dendermonde en die uit Aalst samenkomen) twee keer voorbijrijdt, maar dat is geen enkel probleem omdat je daar geen aansluiting hebt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door trainlovertje »

Harelbeke - Gent mag niet via Kortrijk, omdat je nooit je vertrekstation (of bestemmingsstation) opnieuw mag voorbijrijden. Dus dan moet je wel voor de snelle opteren als je geen 2 biljetten wil kopen.
Dus, stel nu dat je Mechelen naar Schellebelle wou, tja... Dan mag dat volgens de vervoersvoorwaarden eigenlijk niet via Wetteren tenzij je een Mechelen - Wetteren en een Wetteren - Schellebelle koopt en dat is zeker klantonvriendelijk, en al helemaal als je weet dat er voor Aalst geen probleem is. Maar goed, je bent dus in het voordelige geval hier.
En Schaarbeek is trouwens weer een ander verhaal, want dat ligt in de Zone Brussel. Als je van Leuven naar Schaarbeek wilt sporen, mag je daar wel je eindbestemming wel voorbijrijden (tot Brussel-Noord) om er later weer naar terug te keren; op je ticket staat dan gewoon als bestemming Zone Brussel en geldt dan verder ook als dagkaart in de Zone Brussel.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Asterix »

Mag je ook niet je vertrekstation voorbij rijden als dat sneller is? Wie dus van Mortsel naar Leuven moet, mag niet eerst naar Berchem reizen om daar de IC naar Heist-op-den-Berg en Leuven te nemen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door trainlovertje »

Asterix schreef: 09 jun 2018, 17:27 Mag je ook niet je vertrekstation voorbij rijden als dat sneller is? Wie dus van Mortsel naar Leuven moet, mag niet eerst naar Berchem reizen om daar de IC naar Heist-op-den-Berg en Leuven te nemen?
Als je in station Mortsel vertrekt mag je wel via Berchem reizen naar Brussel. Je rijdt je vertrekstation dan ook niet opnieuw voorbij; enkel Mortsel-Deurnesteenweg en Mortsel-Oude-God. En de vier stations van Mortsel vormen geen zone, dus het is niet dat je de zone verlaat om er later weer naar terug te keren. Welja, natuurlijk weet niet iedereen dat...
Maar misschien een ander voorbeeld: van Brussel naar Herent mag je met een biljet niet via Leuven, tenzij je er 2 koopt: Brussel - Leuven en Leuven - Herent. Ik heb als jobstudent aan het loket gewerkt in Leuven en ik heb meermaals mensen moeten uitleggen dat dat niet mocht en niet zelden was er onbegrip voor die 'domme' regel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Steve »

In wezen houdt de regel natuurlijk steek: als je met biljet Brussel - Herent via Leuven zou mogen reizen, dan mag je er vergif op innemen dat er niemand nog een biljet Brussel - Leuven koopt maar slechts een biljet tot Herent (of zelfs Kortenberg, om de logica door te trekken), "want in Leuven keer ik heus wel terug, hoor" - niet dus, want dat kun je onmogelijk controleren. Slechts met een algemene in- én uitgangscontrole in de stations kun je zoiets voorkomen, maar dat is verre toekomstmuziek, als het er ooit al van komt.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Paul »

Steve schreef: 09 jun 2018, 20:02Slechts met een algemene in- én uitgangscontrole in de stations kun je zoiets voorkomen, maar dat is verre toekomstmuziek, als het er ooit al van komt.
Verre toekomstmuziek, of nostalgie naar het verleden :) . In mijn jonge jaren was uitgangscontrole in de stations standaard...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst

Bericht door Wouterh12 »

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ben blij dat de uitkomst voor mij positief is, maar het is ook overduidelijk dat de NMBS nog veel werk aan de winkel heeft qua communicatie. De regels zijn te ingewikkeld en ze worden ook bijlange niet goed uitgelegd via de voorbeelden in de routeplanner (die niet eens spreken over snellere vs kortere verbindingen, terwijl de reiziger niet eens wordt verteld wat de kortere verbinding is).

De kortste route nemen (Schaarbeek - Jette - Ternat?) zou in dit geval ook lachwekkend geweest zijn, dan kun je beter met de bus gaan.
Plaats reactie