werken aan de sporen > onzekere overstap

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door joverwimp » 16 jun 2018, 18:42

Het gebeurt regelmatig: werken aan de sporen, meestal tijdens het weekend.
Als je dan ook moet overstappen is het haast onmogelijk om te weten of dat zal lukken.
Zo waren er vandaag werken tussen Ans en Luik, waardoor 'de vertrektijd van sommige IC Oostende - Eupen wijzigt tussen Luik-Guillemins en Eupen (in beide richtingen)
Is je bestemming Aachen dan moet je overstappen in Verviers (of Welkenraedt, dat is gemakkelijker). Daarvoor is slechts 5' voorzien en de trein van Spa naar Aachen wacht alleen als de IC vertraging niet meer dan 5' bedraagt.
Ik heb via facebook van de NMBS geprobeerd te weten te komen of die aansluiting haalbaar was. Het had héél wat voeten in de aarde om dat duidelijk te maken,maar het uiteindelijke verdict was: 'dat kan nu niet voorspeld worden helaas.'
Ik heb mijn reis niet laten doorgaan, en maar goed ook. Deze voormiddag hadden al die IC's meer dan 5' vertraging. Dus telkens geen aansluiting naar Aachen - op een uitzondering na, waar de trein van Spa toch bleef wachten.

Ook zonder werken aan de sporen kan een overstap bijzonder problematisch zijn. Als je 's morgens via Brussel en Luik wil overstappen op lijn 43 zal dat zelden lukken. De trein die in Brussel-Noord om 9.06 moet vertrekken naar Luik is altijd te laat. Hij kan wel wat inhalen onderweg, maar als hij met meer dan 6' vertraging in Luik toekomt moet je daar twee uur wachten op de volgende trein.


Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6084
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door groentje » 16 jun 2018, 21:35

Ook op lijn 2 zijn er werken, waardoor er over één spoor moet worden gereden tussen Leuven en Pousset (2x wisselzone), waardoor elke trein naar Eupen minstens 5' later in Leuven pas kan vertrekken. En dan is spoor 3 in Leuven ook nog buiten dienst... En is er dacht ik ook nog steeds een snelheidsbeperking op lijn 37. Ik kan aalleen maar aanraden om de klantendienst in te lichten waarom je hebt afgezien van je reis, misschien passen ze dan eindelijk eens de dienstregeling aan bij werken. Weet je op z'n minst waar je aan toe bent.

desperado
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door desperado » 18 jun 2018, 10:04

groentje schreef:
16 jun 2018, 21:35
Ook op lijn 2 zijn er werken, waardoor er over één spoor moet worden gereden tussen Leuven en Pousset (2x wisselzone), waardoor elke trein naar Eupen minstens 5' later in Leuven pas kan vertrekken. En dan is spoor 3 in Leuven ook nog buiten dienst... En is er dacht ik ook nog steeds een snelheidsbeperking op lijn 37. Ik kan aalleen maar aanraden om de klantendienst in te lichten waarom je hebt afgezien van je reis, misschien passen ze dan eindelijk eens de dienstregeling aan bij werken. Weet je op z'n minst waar je aan toe bent.
Sorry for posting in English.
I've experienced this twice recently, yesterday on the way to Luxembourg for the diesel day at the Fond-de-Gras and a month ago on the way to Maastricht for the diesel day at the ZLSM. Both times the connections from the Oostende-Eupen IC at Liege were held but there was no way to find out if this would happen - I had to take a chance. Yesterday was particularly critical with the ICs to Luxembourg being every 2 hours.

joverwimp
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door joverwimp » 08 jul 2018, 16:32

De klantendienst liet me weten: In uitzonderlijke omstandigheden kan de treinbegeleider een aansluiting aanvragen. In bepaalde gevallen gaat de infrastructuurbeheerder Infrabel op die aanvraag in, bijvoorbeeld als er geen degelijk alternatief voorhanden is. Denk maar aan de aansluiting met een trein die eenmaal om de twee uur rijdt, zoals de IC-relatie Luik-Luxemburg die u vermeldt.
(vorig jaar heb ik vastgesteld wat ‘bepaalde gevallen’ op deze lijn betekent: een groot aantal reizigers)

Maar : De dienstregeling van de L-trein Spa-Aachen Hbf ligt vast, onder andere door het rijpad op het Duitse net. Onze routeplanner vermeldt een verzekerde aansluiting tussen de IC-relatie Oostende-Eupen en de L-trein Spa-Aachen Hbf (D) zolang de vertraging minder is dan 6 minuten. (helaas is de kans op meer vertraging groot > geen aansluiting)

Davy
Berichten: 343
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door Davy » 08 jul 2018, 22:13

Betekent dit dat als die stopper naar Aken toch vertraagd is hij als het ware buiten het rijpad valt en dan Aken niet meer binnen mag?

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6084
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door groentje » 09 jul 2018, 02:23

Denk ik niet, de hoge sporen zijn weliswaar niet voorbehouden aan verkeer van en naar België, maar worden toch wel vooral door die treinen gebruikt, maar er wordt niet gewacht op aansluiting, heb ik al gemerkt.

kika
Berichten: 2674
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Bericht door kika » 20 jul 2018, 15:43

Davy schreef:
08 jul 2018, 22:13
Betekent dit dat als die stopper naar Aken toch vertraagd is hij als het ware buiten het rijpad valt en dan Aken niet meer binnen mag?
Ik ben vaker met vertraagde stoptrein Aken binnengereden, zowel uit Nederland als Duitsland, en net zo vanuit het Duitse binnenland. Soms moet je dan wat langer wachten omdat er ondertussen een andere trein staat/langsrijdt, allemaal niet zo spannend.

Plaats reactie