Pagina 1 van 1

werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 16 jun 2018, 18:42
door joverwimp
Het gebeurt regelmatig: werken aan de sporen, meestal tijdens het weekend.
Als je dan ook moet overstappen is het haast onmogelijk om te weten of dat zal lukken.
Zo waren er vandaag werken tussen Ans en Luik, waardoor 'de vertrektijd van sommige IC Oostende - Eupen wijzigt tussen Luik-Guillemins en Eupen (in beide richtingen)
Is je bestemming Aachen dan moet je overstappen in Verviers (of Welkenraedt, dat is gemakkelijker). Daarvoor is slechts 5' voorzien en de trein van Spa naar Aachen wacht alleen als de IC vertraging niet meer dan 5' bedraagt.
Ik heb via facebook van de NMBS geprobeerd te weten te komen of die aansluiting haalbaar was. Het had héél wat voeten in de aarde om dat duidelijk te maken,maar het uiteindelijke verdict was: 'dat kan nu niet voorspeld worden helaas.'
Ik heb mijn reis niet laten doorgaan, en maar goed ook. Deze voormiddag hadden al die IC's meer dan 5' vertraging. Dus telkens geen aansluiting naar Aachen - op een uitzondering na, waar de trein van Spa toch bleef wachten.

Ook zonder werken aan de sporen kan een overstap bijzonder problematisch zijn. Als je 's morgens via Brussel en Luik wil overstappen op lijn 43 zal dat zelden lukken. De trein die in Brussel-Noord om 9.06 moet vertrekken naar Luik is altijd te laat. Hij kan wel wat inhalen onderweg, maar als hij met meer dan 6' vertraging in Luik toekomt moet je daar twee uur wachten op de volgende trein.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 16 jun 2018, 21:35
door groentje
Ook op lijn 2 zijn er werken, waardoor er over één spoor moet worden gereden tussen Leuven en Pousset (2x wisselzone), waardoor elke trein naar Eupen minstens 5' later in Leuven pas kan vertrekken. En dan is spoor 3 in Leuven ook nog buiten dienst... En is er dacht ik ook nog steeds een snelheidsbeperking op lijn 37. Ik kan aalleen maar aanraden om de klantendienst in te lichten waarom je hebt afgezien van je reis, misschien passen ze dan eindelijk eens de dienstregeling aan bij werken. Weet je op z'n minst waar je aan toe bent.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 18 jun 2018, 10:04
door desperado
groentje schreef: 16 jun 2018, 21:35 Ook op lijn 2 zijn er werken, waardoor er over één spoor moet worden gereden tussen Leuven en Pousset (2x wisselzone), waardoor elke trein naar Eupen minstens 5' later in Leuven pas kan vertrekken. En dan is spoor 3 in Leuven ook nog buiten dienst... En is er dacht ik ook nog steeds een snelheidsbeperking op lijn 37. Ik kan aalleen maar aanraden om de klantendienst in te lichten waarom je hebt afgezien van je reis, misschien passen ze dan eindelijk eens de dienstregeling aan bij werken. Weet je op z'n minst waar je aan toe bent.
Sorry for posting in English.
I've experienced this twice recently, yesterday on the way to Luxembourg for the diesel day at the Fond-de-Gras and a month ago on the way to Maastricht for the diesel day at the ZLSM. Both times the connections from the Oostende-Eupen IC at Liege were held but there was no way to find out if this would happen - I had to take a chance. Yesterday was particularly critical with the ICs to Luxembourg being every 2 hours.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 08 jul 2018, 16:32
door joverwimp
De klantendienst liet me weten: In uitzonderlijke omstandigheden kan de treinbegeleider een aansluiting aanvragen. In bepaalde gevallen gaat de infrastructuurbeheerder Infrabel op die aanvraag in, bijvoorbeeld als er geen degelijk alternatief voorhanden is. Denk maar aan de aansluiting met een trein die eenmaal om de twee uur rijdt, zoals de IC-relatie Luik-Luxemburg die u vermeldt.
(vorig jaar heb ik vastgesteld wat ‘bepaalde gevallen’ op deze lijn betekent: een groot aantal reizigers)

Maar : De dienstregeling van de L-trein Spa-Aachen Hbf ligt vast, onder andere door het rijpad op het Duitse net. Onze routeplanner vermeldt een verzekerde aansluiting tussen de IC-relatie Oostende-Eupen en de L-trein Spa-Aachen Hbf (D) zolang de vertraging minder is dan 6 minuten. (helaas is de kans op meer vertraging groot > geen aansluiting)

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 08 jul 2018, 22:13
door Davy
Betekent dit dat als die stopper naar Aken toch vertraagd is hij als het ware buiten het rijpad valt en dan Aken niet meer binnen mag?

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 09 jul 2018, 02:23
door groentje
Denk ik niet, de hoge sporen zijn weliswaar niet voorbehouden aan verkeer van en naar België, maar worden toch wel vooral door die treinen gebruikt, maar er wordt niet gewacht op aansluiting, heb ik al gemerkt.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 20 jul 2018, 15:43
door kika
Davy schreef: 08 jul 2018, 22:13 Betekent dit dat als die stopper naar Aken toch vertraagd is hij als het ware buiten het rijpad valt en dan Aken niet meer binnen mag?
Ik ben vaker met vertraagde stoptrein Aken binnengereden, zowel uit Nederland als Duitsland, en net zo vanuit het Duitse binnenland. Soms moet je dan wat langer wachten omdat er ondertussen een andere trein staat/langsrijdt, allemaal niet zo spannend.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 24 sep 2019, 16:14
door joverwimp
Tijdens de weekends wordt her en der aan de infrastructuur gewerkt. Zelfs op de autovrije zondag (22 september) waar de trein gepromoot wordt met een goedkoop biljet wordt geen uitzondering gemaakt, integendeel.
Een rit Asse-Bokrijk kon niet doorgaan door werken op twee lijnen (60 Jette-Brussel en 21 Sint-Truiden-Hasselt). Er waren weliswaar vervangbussen maar die werden pas na 22 september getoond op de routeplanner en maakten het traject een uur langer, met vier overstappen in plaats van één.
Het voorgestelde traject met treinen duurde al even lang met evenveel overstappen.

Wat ik vooral niet begrijp: waarom waren er ook werken op de lijn 26 tussen Jette naar Brussel ? Daarmee werd deze alternatieve route afgesneden, niet alleen voor de lijn 60 naar Brussel maar ook voor de lijn 50 naar Brussel.
Ik vroeg het aan de klantendienst. Pover antwoord:

"Jammer genoeg waren er infrastructuurwerken gepland op een aantal lijnen, waardoor de treinreis en vervangritten met de bus te lang zouden worden. We begrijpen dat u ontgoocheld was, onze oprechte excuses voor deze ongemakken.
De spoorwerken worden reeds lang van tevoren georganiseerd door Infrabel. Deze worden doorgaans georganiseerd gedurende het weekend omdat dit de minste hinder veroorzaakt voor de pendelaars. Deze planning is strak en moet goed worden opgevolgd. Natuurlijk zullen er hierdoor altijd reizigers zijn die worden benadeeld."

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 24 sep 2019, 17:33
door Shrek
joverwimp schreef:Tijdens de weekends wordt her en der aan de infrastructuur gewerkt. Zelfs op de autovrije zondag (22 september) waar de trein gepromoot wordt met een goedkoop biljet wordt geen uitzondering gemaakt, integendeel.
Een rit Asse-Bokrijk kon niet doorgaan door werken op twee lijnen (60 Jette-Brussel en 21 Sint-Truiden-Hasselt). Er waren weliswaar vervangbussen maar die werden pas na 22 september getoond op de routeplanner en maakten het traject een uur langer, met vier overstappen in plaats van één.
Het voorgestelde traject met treinen duurde al even lang met evenveel overstappen.

Wat ik vooral niet begrijp: waarom waren er ook werken op de lijn 26 tussen Jette naar Brussel ? Daarmee werd deze alternatieve route afgesneden, niet alleen voor de lijn 60 naar Brussel maar ook voor de lijn 50 naar Brussel.
Ik vroeg het aan de klantendienst. Pover antwoord:

"Jammer genoeg waren er infrastructuurwerken gepland op een aantal lijnen, waardoor de treinreis en vervangritten met de bus te lang zouden worden. We begrijpen dat u ontgoocheld was, onze oprechte excuses voor deze ongemakken.
De spoorwerken worden reeds lang van tevoren georganiseerd door Infrabel. Deze worden doorgaans georganiseerd gedurende het weekend omdat dit de minste hinder veroorzaakt voor de pendelaars. Deze planning is strak en moet goed worden opgevolgd. Natuurlijk zullen er hierdoor altijd reizigers zijn die worden benadeeld."
Het is inderdaad jammer, maar de werken in Brussel-Zuid maken dat alle werken op andere lijnen dan niet gepland konden worden. Vanzelf zijn de andere weekends dan wat drukker.
Uitzonderingen maken voor "speciale" dagen zou pakken geld kosten. Welke dagen zijn bovendien speciaal genoeg om werven uit te stellen?

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 24 sep 2019, 18:45
door groentje
Er werd vroeger wel meer aandacht gegeven aan dergelijke weekends... Vorig weekend had een uitstekende reclame kunnen zijn voor het spoor. Helaas, ik begrijp dat heel wat mensen afgeschrikt en zelfs gedegouteerd raken door de lawine aan werken die er toen waren. Alle werven op een ander moment plannen had wellicht niet mogelijk geweest, maar het lijstje van werkzaamheden was gewoon niet normaal. Het waren ook geen secundaire lijntjes, maar vaak ook op hoofdlijnen met grote impact op de rest van het netwerk. Infrabel geeft zich iets te weinig rekening van de reizigers...

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 24 sep 2019, 19:33
door Shrek
groentje schreef: 24 sep 2019, 18:45 Infrabel geeft zich iets te weinig rekening van de reizigers...
Het klopt dat er minder rekening mee gehouden kan worden dan vroeger, maar wat is te weinig?
De financiële situatie laat het nu éénmaal niet toe dat we ons kunnen veroorloven de weinige onderstoppers, brossels en vernieuwingstrein die er nog zijn een weekend op stal te houden.
Enkel met de kerstperiode wordt er amper gewerkt, maar ik betwijfel of de reacties op grote werken in die periode anders zouden zijn dan nu.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 24 sep 2019, 19:50
door rvdborgt
Shrek schreef: 24 sep 2019, 19:33 De financiële situatie laat het nu éénmaal niet toe dat we ons kunnen veroorloven de weinige onderstoppers, brossels en vernieuwingstrein die er nog zijn een weekend op stal te houden.
Is er dan tegenwoordig minder materieel beschikbaar voor werkzaamheden? Ik zou denken dat er juist meer nodig is. Immers, meer treinen betekent meer slijtage en meer onderhoud.

Groetjes,
Rian

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 24 sep 2019, 20:08
door Shrek
rvdborgt schreef: 24 sep 2019, 19:50
Shrek schreef: 24 sep 2019, 19:33 De financiële situatie laat het nu éénmaal niet toe dat we ons kunnen veroorloven de weinige onderstoppers, brossels en vernieuwingstrein die er nog zijn een weekend op stal te houden.
Is er dan tegenwoordig minder materieel beschikbaar voor werkzaamheden? Ik zou denken dat er juist meer nodig is. Immers, meer treinen betekent meer slijtage en meer onderhoud.
Er is door de besparingen effectief minder zwaar gereedschap beschikbaar. Zo waren er vroeger 2 vernieuwingstreinen voor dwarsliggers en nu bijvoorbeeld maar één meer.
Door het gebruik van duurzamere materialen is er gelukkig wel iets minder onderhoud nodig dan vroeger, maar dat weegt niet op tegen de vermindering van het materieel. Resultaat is dat het beschikbare materieel nog efficiënter moet ingezet worden en dat betekent bijna altijd met meer hinder voor de reiziger.

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 25 sep 2019, 12:18
door Adler
Shrek schreef: 24 sep 2019, 20:08
Er is door de besparingen effectief minder zwaar gereedschap beschikbaar. Zo waren er vroeger 2 vernieuwingstreinen voor dwarsliggers en nu bijvoorbeeld maar één meer.
Wat is er met die tweede vernieuwingstrein dan gebeurd ?
Is die defect of is die verkocht ?

Re: werken aan de sporen > onzekere overstap

Geplaatst: 25 sep 2019, 12:22
door Shrek
Adler schreef:
Shrek schreef: 24 sep 2019, 20:08
Er is door de besparingen effectief minder zwaar gereedschap beschikbaar. Zo waren er vroeger 2 vernieuwingstreinen voor dwarsliggers en nu bijvoorbeeld maar één meer.
Wat is er met die tweede vernieuwingstrein dan gebeurd ?
Is die defect of is die verkocht ?
Die was verouderd en is niet vervangen geweest.