langste/kortste treinrit

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

langste/kortste treinrit

Bericht door benimmeg »

Beste forumleden,

De zomervakantie komt er weer aan en zoals gewoonlijk ga ik weer een go unlimited nemen. Deze zomer zou ik graag enkele speciale treinen willen nemen zoals:
* trein met de korste tijd tussen 2 haltes (ik denk hem te vinden tussen Ham-Sur-Sambre en Jemeppe-Sur-Sambre?)
* trein met de langste tijd tussen 2 haltes (piekuur van brussel naar luxemburg, tussen namen en libramont?)
* trein met het langste traject in km (oostende - welkenread (via kortrijk?))
* trein met het korste traject in km
* ...
* station met het langste/kortste perron (Gent-Dampoort/?)
* ...
Waar zou ik deze kunnen terugvinden en weten jullie misschien nog een paar 'rare' of opmerkelijke treinritten (zoals een cirkellijn, of misschien een trein die 2 keer kop maakt tijdens zijn rit, ...) of opmerkelijke stations?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

De meeste van je vragen - en dan vooral die over de langste ritten (zowel in tijd, afstand als aantal stops) - zijn hier al beantwoord: viewtopic.php?f=14&t=12566

Wat al de korte treinen betreft, is er inderdaad nog wat onontgonnen terrein. Jemeppe - Ham is 2 minuten in rittijd maar dat is zeker geen uitzondering, zeker in de stedelijke zones. Als je dan de afstand erbij betrekt, zal Jemeppe - Ham met zo'n 500 meter (midden tot midden perron) het wellicht winnen, zolang het laatstgenoemde station natuurlijk niet opgedoekt wordt met z'n 14 opstappende reizigers per dag. Trajecten als Brussel-Centraal - Brussel-Kapellekerk of Diesdelle - SInt-Job komen ook aardig in de buurt met zo'n 800 meter.

Qua kortste perron denk ik spontaan aan Haren (nog geen 100 meter, maximaal 3 rijtuigen) maar misschien zijn er nog kortere. Het langste zal inderdaad in Gent-Dampoort te vinden zijn, Wikipedia zegt het en ik zie niet meteen in waar er nog een langer perron zou liggen, al komen de Eurostar-perrons in Brussel-Zuid flink in de buurt.

Kortste treinen in afstand: ik denk aan de P-treinen Aalst - Burst die zo'n 10 km afleggen, maar ook hier bestaan er misschien nog kortere.

Een soort cirkeltrein vind je dagelijks in de vorm van de S10 Dendermonde - Jette - Brussel-Noord - Brussel-Zuid - Brussel-West - Jette - Aalst. Die bedient dus twee keer station Jette op z'n rit. In het weekend heb je ook een volwaardige cirkeltrein van Charleroi-Zuid naar... Charleroi-Zuid, via Luttre, Manage en La Louvière. Ook station Marchienne-au-Pont wordt daarbij twee keer bediend. Bij die treinen heb ik me trouwens steeds afgevraagd welk biljet je nodig zou hebben als je zo gek zou zijn om van Jette naar Jette respectievelijk Marchienne-au-Pont naar Marchienne-au-Pont te willen rijden, ik denk ook niet dat de vervoersvoorwaarden er erg duidelijk over zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 24 jun 2018, 21:11Qua kortste perron denk ik spontaan aan Haren (nog geen 100 meter, maximaal 3 rijtuigen) maar misschien zijn er nog kortere. Het langste zal inderdaad in Gent-Dampoort te vinden zijn, Wikipedia zegt het en ik zie niet meteen in waar er nog een langer perron zou liggen, al komen de Eurostar-perrons in Brussel-Zuid flink in de buurt.
Leuven spoor 1 is ook nogal lang. Maar cijfers heb ik niet.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 24 jun 2018, 21:11Een soort cirkeltrein vind je dagelijks in de vorm van de S10 Dendermonde - Jette - Brussel-Noord - Brussel-Zuid - Brussel-West - Jette - Aalst. Die bedient dus twee keer station Jette op z'n rit. In het weekend heb je ook een volwaardige cirkeltrein van Charleroi-Zuid naar... Charleroi-Zuid, via Luttre, Manage en La Louvière. Ook station Marchienne-au-Pont wordt daarbij twee keer bediend. Bij die treinen heb ik me trouwens steeds afgevraagd welk biljet je nodig zou hebben als je zo gek zou zijn om van Jette naar Jette respectievelijk Marchienne-au-Pont naar Marchienne-au-Pont te willen rijden, ik denk ook niet dat de vervoersvoorwaarden er erg duidelijk over zijn.
Een andere cirkeltrein: Libramont - Libramont via Bertrix, Virton, Athus en Aarlen. NB: er wordt wel gewerkt aan het spoor tot 15 augustus tussen Virton en Aarlen. Volgens mij rijdt er geen enkele trein op dat stuk die periode, en dat geldt ook voor de P-treinen van de CFL naar Luxemburg.
En voor Jette - Jette heb je gewoon een enkeltje zone Brussel - zone Brussel nodig, voor Marchienne-au-Pont naar Marchienne-au-Pont heb je genoeg aan een zone Charleroi - Manage heen en terug. :wink:
Verder heb je nog een NMBS-bus tussen Libramont en Bastogne, waarvoor je Go Unlimited ook geldig is. Verder vind ik niets opmerkelijks dat bij jouw vragen aansluit. Een trein die twee keer kop maakt op z'n rit hebben we in België niet, tenzij er soms een trein omgeleid wordt.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Ruben »

Steve schreef: 24 jun 2018, 21:11 Wat al de korte treinen betreft, is er inderdaad nog wat onontgonnen terrein. Jemeppe - Ham is 2 minuten in rittijd maar dat is zeker geen uitzondering, zeker in de stedelijke zones. Als je dan de afstand erbij betrekt, zal Jemeppe - Ham met zo'n 500 meter (midden tot midden perron) het wellicht winnen, zolang het laatstgenoemde station natuurlijk niet opgedoekt wordt met z'n 14 opstappende reizigers per dag. Trajecten als Brussel-Centraal - Brussel-Kapellekerk of Diesdelle - SInt-Job komen ook aardig in de buurt met zo'n 800 meter.
Duinbergen-Knokke komt wellicht ook in de buurt.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door benimmeg »

Dankuwel voor de vele reacties.
Steve schreef: 24 jun 2018, 21:11 Kortste treinen in afstand: ik denk aan de P-treinen Aalst - Burst die zo'n 10 km afleggen, maar ook hier bestaan er misschien nog kortere.
Deze trein rijdt jammer genoeg niet in de vakantie periode. De nieuwe L verbinding Lokeren - Gent-Sint-Pieters komt aardig in de buurt denk ik of de piekuur van Gembloux naar Jemeppe.
trainlovertje schreef: 24 jun 2018, 22:16 Verder heb je nog een NMBS-bus tussen Libramont en Bastogne, waarvoor je Go Unlimited ook geldig is. Verder vind ik niets opmerkelijks dat bij jouw vragen aansluit. Een trein die twee keer kop maakt op z'n rit hebben we in België niet, tenzij er soms een trein omgeleid wordt.
Ik heb gister via fb aan de nmbs gevraagd of de go unlimited nog geldig is op de nmbs bus van Libramont naar Bastonge en daar wisten ze me te vertellen dat dit niet meer het geval is en dat ik een tec ticketje moet kopen om die bus te kunnen nemen.
nmbs schreef: We hebben contact gehad met onze lokale collega's. Je dient een busticket te kopen voor het traject Libramont-Bastenaken. ^Dries
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

Ik weet niet vanaf wanneer je kunt reizen, maar de ritjes Aalst - Burst rijden nog tot en met deze vrijdag 29/06, terwijl veel scholen en andere onderwijsinstellingen er dan al mee opgehouden zijn. Het is (tot bewijs van het tegendeel) wel degelijk de kortste trein van het land, dus dat loont misschien de moeite? :wink:

Moet het echt in juli of augustus zijn, dan moet je uitkijken naar de paar treintjes Libramont - Bertrix per dag. Zo'n 12 km lang (opnieuw gerekend tussen het middelpunt van beide perrons), amper 9 minuten rittijd en geen stops onderweg - ik denk niet dat je beter zult vinden. Nadeel is dat je ofwel erg vroeg (6-7 u in Bertrix) ofwel erg laat (22-23 u in Libramont) in de regio moet zijn, nagenoeg onmogelijk zonder overnachting ter plaatse.

De tweede plaats wordt volgens mij ingenomen door de P-treintjes Brugge - Blankenberge, zo'n 14,7 km en een rittijd van 13 minuten, ook een stuk beter bereikbaar. Vlakbij heb je de nog net iets langere P-treintjes Brugge - Zeebrugge, die (volgens mij) ook als uniek kenmerk hebben dat ze binnen de grenzen van één enkele gemeente blijven. Verder heb je nog treintjes Genk - Hasselt of Brussel-Zuid - Brussels Airport-Zaventem, allebei iets meer dan 15 km lang.

Ruben schreef: 25 jun 2018, 08:09
Steve schreef: 24 jun 2018, 21:11 Wat al de korte treinen betreft, is er inderdaad nog wat onontgonnen terrein. Jemeppe - Ham is 2 minuten in rittijd maar dat is zeker geen uitzondering, zeker in de stedelijke zones. Als je dan de afstand erbij betrekt, zal Jemeppe - Ham met zo'n 500 meter (midden tot midden perron) het wellicht winnen, zolang het laatstgenoemde station natuurlijk niet opgedoekt wordt met z'n 14 opstappende reizigers per dag. Trajecten als Brussel-Centraal - Brussel-Kapellekerk of Diesdelle - SInt-Job komen ook aardig in de buurt met zo'n 800 meter.
Duinbergen-Knokke komt wellicht ook in de buurt.

Ongeveer 1,3 km tussen het midden van beide perrons, erg kort maar bepaald niet uitzonderlijk. Binnen onder meer Brussel heb je veel kortere tussenafstanden, zoals Brussel-Centraal en Brussel-Kapellekerk, tussen Diesdelle en SInt-Job, tussen Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman of nog tussen Vorst-Oost en Ukkel-Stalle, allemaal 700 à 800 m.

trainlovertje schreef: 24 jun 2018, 22:16
Steve schreef: 24 jun 2018, 21:11Een soort cirkeltrein vind je dagelijks in de vorm van de S10 Dendermonde - Jette - Brussel-Noord - Brussel-Zuid - Brussel-West - Jette - Aalst. Die bedient dus twee keer station Jette op z'n rit. In het weekend heb je ook een volwaardige cirkeltrein van Charleroi-Zuid naar... Charleroi-Zuid, via Luttre, Manage en La Louvière. Ook station Marchienne-au-Pont wordt daarbij twee keer bediend. Bij die treinen heb ik me trouwens steeds afgevraagd welk biljet je nodig zou hebben als je zo gek zou zijn om van Jette naar Jette respectievelijk Marchienne-au-Pont naar Marchienne-au-Pont te willen rijden, ik denk ook niet dat de vervoersvoorwaarden er erg duidelijk over zijn.
En voor Jette - Jette heb je gewoon een enkeltje zone Brussel - zone Brussel nodig, voor Marchienne-au-Pont naar Marchienne-au-Pont heb je genoeg aan een zone Charleroi - Manage heen en terug. :wink:
Verder heb je nog een NMBS-bus tussen Libramont en Bastogne, waarvoor je Go Unlimited ook geldig is. Verder vind ik niets opmerkelijks dat bij jouw vragen aansluit. Een trein die twee keer kop maakt op z'n rit hebben we in België niet, tenzij er soms een trein omgeleid wordt.

Dat het kán met die vervoerbewijzen, dat lijdt natuurlijk geen twijfel... maar ik zou eigenlijk wel eens zwart op wit willen zien dát er überhaupt een vervoerbewijs nodig is. De prijs wordt steeds berekend op basis van de afstand tussen je begin- en eindpunt, maar wat als die nu identiek zijn (afstand 0 dus) en je onderweg ook niet uitstapt? Staat ergens in de vervoersvoorwaarden dat vertrek- en eindstation verschillend moeten zijn?
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door benimmeg »

Ik zal misschien Aalst-Burst donderdag doen. Welk is dan het beste vervoersbewijs om dit te doen, want de go unlimited is nog niet geldig. Mijn vertrekstation is Beervelde en ik heb een abonnement tussen Lokeren en Gent.
Gent-Sint-Pieters - Aalst: 11u41 - 12u12
Aalst - Burst: 12u23 - 12u39
Burst - Zottegem: 12u56 - 13u08
Zottegem - Gent: 13u21 - 13u56
Is dit toegelaten met een ticketje Gent-Burst heen en terug?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

Absoluut, beide reiswegen zijn toegelaten tussen Gent en Burst.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door HLE 2302 »

Ik weet niet of Gent Dampoort nog steeds het langste perron heeft. Ze zijn er grote infrastructuurwerken aan het uitvoeren en daarbij hebben ze het tandemgedeelte van het perron grotendeels weggenomen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door thejay »

De nuttige perronlengtes vind je terug in de netverklaring.

https://www.infrabel.be/sites/default/f ... -15_16.pdf

Messancy met 80 meter als ik het snel zie...
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Jan-Mark »

Ik heb een tijdje terug die lijst eens uitgezocht met hieronder de perrons met een lengte van minder dan 100 meter:
99 m: Haren spoor 1, Huizingen spoor 2, Verviers-Palais spoor 2
98 m: Zolder
96 m: Pepinster-Cite
95 m: Vilvoorde spoor 5
80 m: Messancy
57 m: Welkenraedt spoor 1
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Paul »

benimmeg schreef: 25 jun 2018, 08:18Ik heb gister via fb aan de nmbs gevraagd of de go unlimited nog geldig is op de nmbs bus van Libramont naar Bastonge en daar wisten ze me te vertellen dat dit niet meer het geval is en dat ik een tec ticketje moet kopen om die bus te kunnen nemen.
Dat zou mij ten zeerste verbazen. Je kan perfect een treinkaartje kopen naar Bastogne waarmee je op de TEC-bus Libramont - Bastogne mag. Waarom zou dat met een Go Pass niet mogen? Staat daar ergens iets over in de vervoersvoorwaarden?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

De netverklaring geeft trouwens ook een antwoord op de vraag van het langste (bruikbare) perron: Leuven spoor 1 met liefst 628 meter (genoeg voor 25 M4-rijtuigen), gevolgd door spoor A met 606 meter (maar klopt dat laatste wel?).
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door benimmeg »

Jan-Mark schreef: 25 jun 2018, 20:32 Ik heb een tijdje terug die lijst eens uitgezocht met hieronder de perrons met een lengte van minder dan 100 meter:
99 m: Haren spoor 1, Huizingen spoor 2, Verviers-Palais spoor 2
98 m: Zolder
96 m: Pepinster-Cite
95 m: Vilvoorde spoor 5
80 m: Messancy
57 m: Welkenraedt spoor 1
Worden de spoor 1 in Welkenread en spoor 5 in Vilvoorde nog gebruikt door passagierstreinen?
Plaats reactie