Autoloze zondag

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Autoloze zondag

Bericht door HLE18 »

Ik weet niet of iemand het al ergens gepost heeft maar volgende zondag (16/9) kan je voor 5€ een hele dag onbeperkt reizen in België!

https://www.belgiantrain.be/nl/leisure/ ... lity-pass/
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Autoloze zondag

Bericht door Davy »

Ik heb al een gekocht ondertussen. Hopelijk is het een opmaat naar een dagkaart in het vaste aanbod...

Ben wel benieuwd wat dit qua drukte gaat geven en/of de NMBS de nodige maatregelen zal nemen (extra of langere treinen).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Autoloze zondag

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 09 sep 2018, 22:49 Ik heb al een gekocht ondertussen. Hopelijk is het een opmaat naar een dagkaart in het vaste aanbod...

Ben wel benieuwd wat dit qua drukte gaat geven en/of de NMBS de nodige maatregelen zal nemen (extra of langere treinen).
Via welk verkoopkanaal heb je hem gekocht en staat er iets van het combinatieverbod op (zie de voorwaarden online)?

Nieuwsgierig,
Rian
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Autoloze zondag

Bericht door Davy »

Gewoon via de automaat:Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Autoloze zondag

Bericht door Steve »

Het combinatieverbod staat er dus op. Geen idee wat ze daarmee willen bereiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Autoloze zondag

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 10 sep 2018, 21:04 Het combinatieverbod staat er dus op. Geen idee wat ze daarmee willen bereiken.
Gokje: voorkomen dat je goedkoop op de Benelux geraakt, die trein moet immers genoeg opbrengen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Autoloze zondag

Bericht door Steve »

Door de stop in Noorderkempen maakt dat toch amper nog uit? Een biljet Nederland - Noorderkempen (waar de trein effectief stopt in tegenstelling tot de klassieker Essen vroeger) en vervolgens dit speciale biljet zou toch geen onlosmakelijke combinatie van vervoerbewijzen zijn? En hoeveel zouden ze op één dag voor één specifiek vervoerbewijs zo besparen als je bedenkt dat je nagenoeg alle andere vervoerbewijzen het hele jaar lang wel gecombineerd kunnen worden? Ik zie er alleen maar een nutteloze pesterij in.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Autoloze zondag

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 10 sep 2018, 22:55 Door de stop in Noorderkempen maakt dat toch amper nog uit? Een biljet Nederland - Noorderkempen (waar de trein effectief stopt in tegenstelling tot de klassieker Essen vroeger) en vervolgens dit speciale biljet zou toch geen onlosmakelijke combinatie van vervoerbewijzen zijn? En hoeveel zouden ze op één dag voor één specifiek vervoerbewijs zo besparen als je bedenkt dat je nagenoeg alle andere vervoerbewijzen het hele jaar lang wel gecombineerd kunnen worden? Ik zie er alleen maar een nutteloze pesterij in.
Het maakt toch 10€ verschil per internationale passagier, dat kan toch wel tellen op een dag.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Autoloze zondag

Bericht door overweg13 »

Ligt het niet wat in de aard van het aanbod? Belgische autoloze zondag en week van de mobiliteit? Het zou best kunnen dat er geen akkoord kon bereikt worden met de aangrenzende netten die ongetwijfeld ook centen zouden verliezen door een evenement waar ze strikt genomen niets mee te maken hebben. Overigens waren dergelijke beperkingen er vroeger ook, bijv. voor de biljetten van de beroemde ttb-dagen, maar ook voor wijlen de toeristische abonnementen.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Autoloze zondag

Bericht door FLV-FGSP »

Als je een geldig vervoersbewijs hebt van A naar B plus een ander geldig vervoersbewijs van B naar C, heb je daarmee een vervoersbewijs voor je verplaatsing van A naar C. De afgedrukte mededeling van de NMBS lijkt me juridisch niet houdbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Autoloze zondag

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 11 sep 2018, 15:43 Als je een geldig vervoersbewijs hebt van A naar B plus een ander geldig vervoersbewijs van B naar C, heb je daarmee een vervoersbewijs voor je verplaatsing van A naar C. De afgedrukte mededeling van de NMBS lijkt me juridisch niet houdbaar.
Ze willen vooral bekomen dat het biljet niet geldig is voor het traject Meer-grens - Noorderkempen. Daar moet je alsnog een apart biljet (dat 10€ kost) voor kopen. Wanneer je dat koopt en dan verder rijdt met het promo-biljet lijkt er mij geen probleem te zijn. Desnoods zet je even één voet op het perron van Noorderkempen :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Autoloze zondag

Bericht door Steve »

Maar dan is het toch voldoende te vermelden dat het tarief niet geldig is tot de grenspunten, zoals het geval is voor nagenoeg alle soortgelijke producten die niet voor een vooraf bepaald traject afgeleverd worden (pakweg Rail Pass)? Ik snap echt niet waarom die bijkomende bepaling rond dat combinatieverbod erbij moet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Autoloze zondag

Bericht door groentje »

TTB heeft lang gestreden om dergelijke beperkingen (zoals ook het verbod op reisonderbreking) ongedaan te maken. Een beetje spijtig dat dit dan langs de achterdeur terugkomt...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Autoloze zondag

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 sep 2018, 16:27
FLV-FGSP schreef: 11 sep 2018, 15:43 Als je een geldig vervoersbewijs hebt van A naar B plus een ander geldig vervoersbewijs van B naar C, heb je daarmee een vervoersbewijs voor je verplaatsing van A naar C. De afgedrukte mededeling van de NMBS lijkt me juridisch niet houdbaar.
Ze willen vooral bekomen dat het biljet niet geldig is voor het traject Meer-grens - Noorderkempen. Daar moet je alsnog een apart biljet (dat 10€ kost) voor kopen. Wanneer je dat koopt en dan verder rijdt met het promo-biljet lijkt er mij geen probleem te zijn. Desnoods zet je even één voet op het perron van Noorderkempen :wink:
Zou ik ook denken maar de NMBS wil dat koste wat kost niet. Zou denk ik wel een aardige rechtszaak opleveren, mocht het ooit zo ver komen (er zijn nog meer combinatieverboden - de NMBS-beperkoloog leeft!). Ik zal eens kijken wat er op het online ticket komt te staan.

Overigens liegt de NMBS hier nog steeds dat alles gecombineerd mag worden sinds de vernieuwde voorwaarden:
http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/ver ... arden.aspx
Het is liegen want ze wisten van tevoren dat de meeste combinatieverboden zouden blijven bestaan.

Groetjes,
Rian
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Autoloze zondag

Bericht door vnze »

Lichtjes off-topic maar die combinatieverboden zijn vaak absurd.

Je mag bv. van Kortrijk naar Lille met een "trampoline" biljet. Er is een IC Antwerpen-Centraal - Lille via Kortrijk. Maar je mag niet het Trampoline biljet combineren met je vaste abonnement Antwerpen - Kortrijk als je dat hebt. Je moet dan maar een internationaal (en veel duurder) ticket Antwerpen - Centraal - Lille kopen.

Geen idee wat de tbg doet als je met je abonnement naar Kortrijk reist. Daar buiten een sigaretje rookt en terug op dezelfde trein stapt met je trampolinebiljet.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Plaats reactie