liberalisering

Alles over reizigerstreinen in België.
joverwimp
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

liberalisering

Bericht door joverwimp » 03 mei 2019, 16:03

Volgens de zogenaamde 'marktpijler' van het vierde spoorwegpakket van de EU moeten nationale overheden binnenlands passagiersvervoer openen voor concurrentie vanaf 2020.
Als het van Open VLD afhangt, moet een gedeeltelijke privatisering de kwaliteit van het spooraanbod opkrikken. Kamerleden Patrick Dewael en Nele Lijnen stellen voor dat Limburg als proeftuin zou dienen, waarbij de infrastructuur in handen blijft van de overheid, maar privébedrijven het net uitbaten.
Beide Limburgers willen de test inschrijven in het volgende regeerakkoord. De Vlaamse liberalen geloven dat de concurrentie voor een wake-upcall voor de NMBS kan zorgen. Ze kijken daarvoor specifiek naar Limburg, omdat het spoorbedrijf in die provincie 'gebuisd' is, aldus een mededeling. Ook Het Belang van Limburg meldt het voorstel vandaag. Lijnen verwijst naar het 'Limburgnet' dat ze eerder naar voren schoof. Daarin geldt Hasselt als centrale hub van waaruit snelle treinen heen en weer kunnen rijden richting de uiterste Limburgse stations. Het lokale net kan in concessie worden gegeven aan privébedrijven. Als voorbeeld verwijzen Lijnen en Dewael naar Nederlands Limburg. De infrastructuur blijft in handen van de overheid, die een mobiliteitsvisie opstelt en een concessie uitschrijft. Private operatoren kunnen dan een voorstel doen op basis van die visie.

Van Hasselt naar de uiterste Limburgse stations: dat zijn Genk, Leopoldsburg, Tongeren, Sint-Truiden. Allemaal korte stukjes op lijnen die doorlopen...
Is dat realistisch ??


Davy
Berichten: 393
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: liberalisering

Bericht door Davy » 03 mei 2019, 16:52

Neen dankje, ik hoop dat dit er nooit komt.
Nederland kan zelfs als voorbeeld dienen waarom ik tegen ben. Dat de NMBS beter kan ben ik zeker mee akkoord maar ik ga echt niet akkoord met het typische liberale liedje dat de oplossing voor elk probleem privatiseren is...

Zolang je binnen je eilandbedrijfje reist gaat het wel, maar overstappen is vaak een drama en bij een gemiste aansluiting kan je het ook vergeten om vertraging te claimen.

Verder is liberalisering ook synoniem van (veel) slechtere arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Getuige ook meerdere stakingen bij bv. Arriva de afgelopen tijd.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9466
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: liberalisering

Bericht door Shrek » 03 mei 2019, 17:32

Het is realistisch in die zin dat als de politiek het beslist het zo zal uitgevoerd worden.
Of het de reiziger ten goede zal komen is een heel andere vraag...

trainlovertje
Berichten: 810
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: liberalisering

Bericht door trainlovertje » 03 mei 2019, 18:30

joverwimp schreef:
03 mei 2019, 16:03
De Vlaamse liberalen geloven dat de concurrentie voor een wake-upcall voor de NMBS kan zorgen.
...
De infrastructuur blijft in handen van de overheid
De verkiezingen staan duidelijk voor de deur en ze spelen hier duidelijk in op het denkvermogen van een burger die geen of weinig kennis van de werking van het spoor heeft, want voor jan met de pet kan het slechts enkel verbeteren.
Iedereen weet dat het probleem in Limburg een onderinvestering in infrastructuur is. Daar heeft NMBS om te beginnen al niets mee te maken, zelfs Infrabel niet, maar de Federale overheid.
En nu net voor de elektrificatie gaan ze eens beginnen te reorganiseren, nog voor ze weten hoe het transportplan na afloop eruit zal zien.
Ronduit belachelijk dit...

ronny
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48

Re: liberalisering

Bericht door ronny » 03 mei 2019, 20:55

joverwimp schreef:
03 mei 2019, 16:03

Van Hasselt naar de uiterste Limburgse stations: dat zijn Genk, Leopoldsburg, Tongeren, Sint-Truiden. Allemaal korte stukjes op lijnen die doorlopen...
Is dat realistisch ??
Het voorstel van Nele is een pendeltrein van Mol naar Hasselt en verder naar Landen en omgekeerd. Daarnaast een pendeltrein van Tongeren naar Hasselt en Genk en omgekeerd.
In Hasselt zouden deze dan moeten aansluiting geven op de snelle treinen naar Brussel. Het voordeel hierbij is dat er dan in het weekend ook snelle treinen moeten gaan rijden richting Aarschot-Brussel.Nadeel is dat er in Landen en Mol moet overgestapt worden.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: liberalisering

Bericht door groentje » 03 mei 2019, 21:27

Ik ben niet a priori tegen een liberalisering, maar dit idee is inderdaad niet goed doordacht.

dekooiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: liberalisering

Bericht door dekooiker » 04 mei 2019, 20:30

Het draait vooral om de illusie dat privatiseren een verbetering betekent.
Voor de klanten - reizigers en bedrijven - kan dat tegenslagen.
Sinds de liberalisering van het goederenvervoer is het verspreid vervoer quasi nul, en laat dat in tijden van verkeerscongestie een mogelijk aanbod zijn om de zaak te verbeteren.
Ik ken hier geen enkele privévervoerder die zulke diensten aanbiedt; het zijn alleen (lange) treinen voor nationaal en internationaal gesloten vervoer.
De trein.
Alleen voor durvers.

rvdborgt
Berichten: 3149
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt » 04 mei 2019, 23:30

dekooiker schreef:
04 mei 2019, 20:30
Het draait vooral om de illusie dat privatiseren een verbetering betekent.
Voor de klanten - reizigers en bedrijven - kan dat tegenslagen.
Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert. Er zijn in Duitsland genoeg goede voorbeelden te vinden, zie bv.:
https://www.allianz-pro-schiene.de/wp-c ... e-2014.pdf

Daarbij was natuurlijk niet privatisering het doel maar wel betere dienstverlening, waarvoor regionalisering en concurrentie als middel werden gebruikt.

Groetjes,
Rian

dekooiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

liberalisering

Bericht door dekooiker » 05 mei 2019, 10:18

Het kan goed gaan, het kan slecht gaan en van beiden zijn er genoeg voorbeelden.
Voordeel van een overheidgestuurd systeem is dat geldhonger niet zo sterk meespeelt.
Want volgens veel liberale stemmen betekent liberaliseren een daling van de prijzen; ook hier genoeg voorbeelden dat het vooral niet zo is.
Nadeel aan het overheidsbedrijf is dan weer de politieke steekspellen die, zeker met de regering met liberale partijen aan zet, sterk opspelen.
Geen postenpakkerij, beweerde een partij zoveel jaar geleden en hoe is het verworden?
De trein.
Alleen voor durvers.

HLE18
Berichten: 172
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: liberalisering

Bericht door HLE18 » 05 mei 2019, 10:20

Maar hoe zorgt concurrentie dan voor een betere dienstverlening? Gaat de privé dan plots 5 treinen per uur laten rijden waar er nu maar 1 is?
Zal er op een privé trein altijd een TBG zijn waar je terecht kan met een probleem? Zullen ze in elk station een loket openen waar je alle soorten vervoersbewijzen kan kopen?

rvdborgt
Berichten: 3149
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt » 05 mei 2019, 18:32

HLE18 schreef:
05 mei 2019, 10:20
Maar hoe zorgt concurrentie dan voor een betere dienstverlening? Gaat de privé dan plots 5 treinen per uur laten rijden waar er nu maar 1 is?
Zal er op een privé trein altijd een TBG zijn waar je terecht kan met een probleem? Zullen ze in elk station een loket openen waar je alle soorten vervoersbewijzen kan kopen?
Ik herhaal het nog maar eens voor de tigste keer: dat hangt af van wat de overheid in het bestek voor de aanbesteding zet. Als die een halfuurdienst wil, dan moet je dat bieden want anders doe je niet meer mee, enz. Verder hoeven het geen privébedrijven te zijn. Ook overheidsbedrijven blijken soms plotseling tot meer in staat. En kijk eerst ook eens in die PDF waarvan ik de link heb gepost.

Groetjes,
Rian

rvdborgt
Berichten: 3149
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt » 05 mei 2019, 18:35

dekooiker schreef:
05 mei 2019, 10:18
Het kan goed gaan, het kan slecht gaan en van beiden zijn er genoeg voorbeelden.
Voordeel van een overheidgestuurd systeem is dat geldhonger niet zo sterk meespeelt.
Want volgens veel liberale stemmen betekent liberaliseren een daling van de prijzen; ook hier genoeg voorbeelden dat het vooral niet zo is.
Gemiddeld nemen bij een eerste aanbestedingsronde van trein- of busvervoer de kosten voor de overheid af, denk aan rond de 20% bij gelijkblijvende dienstverlening. De prijzen voor de eindgebruiker hoeven daardoor niet te dalen, dat hangt ervan af wat diezelfde overheid voor ideeën over de tarieven heeft.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: liberalisering

Bericht door groentje » 05 mei 2019, 20:57

Als je dingen wil uittesten, start je beter met een eilandbedrijf. In Limburg starten zou betekenen dat vandaag doorgaande treinseries worden geknipt, da's geen goed idee, en de reden waarom ik dit idee ondoordacht vind.
Is privatisering/liberalisering daarom een slecht idee? Dat hangt ervan af. Zoals Rian zei, alles hangt af van de eisen van de overheid. Vraagt die een treinbegeleider op elke trein? Dan zal ook een privévervoerder een treinbegeleider aan boord hebben. Wil die minimum een halfuursdienst? Dan zal er een halfuursdienst worden voorgesteld. Moet er tariefintegratie zijn? Dan zal ook een privébedrijf meedoen met het eengemaakte tarief. Als het daarentegen niet uitmaakt dat er tariefintegratie en afstemming qua aansluitingen is, en laat men de vervoerder vrij om zoveel of weinig vervoer in te richten als ze willen, dan kan het inderdaad alle richtingen uit.
Maar laat ons eerlijk zijn, dat geldt ook wanneer het een overheidsbedrijf is. Als de NMBS strikt het beheerscontract zou volgen en niet meer, dan zou zowat 10% van de treinen (vooral laat en vroeg) geschrapt kunnen worden. We ziten met overheidsbedrijven voor ons openbaar vervoer, en toch is er geen tariefintegratie tussen de verschillende modi (dat het om verschillende overheden gaat, is daarbij slechts een excuus). In Frankrijk doen ze nog beter, daar kan je vandaag in Rijsel geen ticket meer kopen voor een rit tussen St-Etienne en Lyon per TER, tenzij als aanhangsel bij een TGV-ticket, en dat heet dan één firma te zijn.
De belangrijkste voorwaarde voor een succesvol openbaar vervoer is niet of het openbaar dan wel geprivatiseerd is, maar dat de overheid geïnteresseerd is, een visie heeft en er de middelen voor wil vrijmaken. En laat net daar voor mij het grootste probleem zitten in België. Ik heb de meeste van onze politici nog niet kunnen betrappen op veel visie wat betreft openbaar vervoer, zelfs bij de voorstanders...

joverwimp
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: liberalisering

Bericht door joverwimp » 06 mei 2019, 12:44

rvdborgt schreef:
04 mei 2019, 23:30
... Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert. Er zijn in Duitsland genoeg goede voorbeelden te vinden, zie bv.:
https://www.allianz-pro-schiene.de/wp-c ... e-2014.pdf
Rian
De voorbeelden van Duitsland lijken me niet veel gemeen te hebben met de voorgestelde trajecten in Limburg:
- de infrastructuur in Duitsland was verouderd, de snelheid veel te laag
- de trajecten in Duitsland zijn aanzienlijk langer; in Limburg zijn het korte stukjes op doorlopende lijnen
- de voordelige Belgische biljetten (senioren, jongeren, railpas) bestaan niet in Duitsland en zullen allicht niet geldig zijn op de geprivatiseerde Limburgse trajecten

rvdborgt
Berichten: 3149
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt » 06 mei 2019, 22:54

joverwimp schreef:
06 mei 2019, 12:44
rvdborgt schreef:
04 mei 2019, 23:30
... Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert. Er zijn in Duitsland genoeg goede voorbeelden te vinden, zie bv.:
https://www.allianz-pro-schiene.de/wp-c ... e-2014.pdf
De voorbeelden van Duitsland lijken me niet veel gemeen te hebben met de voorgestelde trajecten in Limburg:
- de infrastructuur in Duitsland was verouderd, de snelheid veel te laag
- de trajecten in Duitsland zijn aanzienlijk langer; in Limburg zijn het korte stukjes op doorlopende lijnen
- de voordelige Belgische biljetten (senioren, jongeren, railpas) bestaan niet in Duitsland en zullen allicht niet geldig zijn op de geprivatiseerde Limburgse trajecten
De overheid kan de tarieven bepalen en opleggen als ze willen. In NRW gebeurt dat ook. En als je geen versnippering wilt, dan is dat ook nodig.
Er zijn ook voorbeelden in Duitsland met aanbestede korte lijnen of aanbestede lijnen waar de infra wel in orde is en waar de kosten voor de overheid ook fors omlaag gingen bij dezelfde (of betere) dienstverlening.

Groetjes,
Rian

Plaats reactie