liberalisering

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika

Re: liberalisering

Bericht door kika » 07 mei 2019, 09:06

joverwimp schreef:- de voordelige Belgische biljetten (senioren, jongeren, railpas) bestaan niet in Duitsland en zullen allicht niet geldig zijn op de geprivatiseerde Limburgse trajecten
rvdborgt schreef:
06 mei 2019, 22:54
En als je geen versnippering wilt, dan is dat ook nodig. Er zijn ook voorbeelden in Duitsland met aanbestede korte lijnen of aanbestede lijnen waar de infra wel in orde is en waar de kosten voor de overheid ook fors omlaag gingen bij dezelfde (of betere) dienstverlening.
En in Duitsland zijn er ook voorbeelden te vinden waarbij binnen in VerkehrsVerbund er bvb. missende studententarieven bestaan, of waarbij deze pas werden ingevoerd nadat een handvol politici er een speerpunt van maakten (VGN schiet me te binnen). Ook zaken als 'Citytickets,' seniorenbiljetten etc. bestaan wel degelijk, je citeerde Rian zelf: "Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert." En als er verschillende overheden zijn, moeten die samenzitten, of dat gemeenten, deelstaten, provincies of het federale België zijn doet niet ter zake: een goed kader, een wens, een wil… en daarom bekijk ik het toch met een wat bang hartje, al zijn de in het verleden behaalde flaters geen garantie op toekomstige misère.

Davy

Bericht door Davy » 07 mei 2019, 10:57

En ik blijf er ook bij: het personeel die werkt voor die private vervoersbedrijven betaalt de prijs voor het goedkopere plaatje. Minder loon, en een algemeen slechter werkklimaat.

rvdborgt

Bericht door rvdborgt » 07 mei 2019, 19:47

Davy schreef:
07 mei 2019, 10:57
En ik blijf er ook bij: het personeel die werkt voor die private vervoersbedrijven betaalt de prijs voor het goedkopere plaatje. Minder loon, en een algemeen slechter werkklimaat.
Dat hangt af van het wettelijk kader. Je kunt daarin bv. regelen dat de CAO gevolgd dient te worden.

Groetjes,
Rian

rvdborgt

Bericht door rvdborgt » 07 mei 2019, 19:59

kika schreef:
07 mei 2019, 09:06
"Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert." En als er verschillende overheden zijn, moeten die samenzitten, of dat gemeenten, deelstaten, provincies of het federale België zijn doet niet ter zake: een goed kader, een wens, een wil… en daarom bekijk ik het toch met een wat bang hartje, al zijn de in het verleden behaalde flaters geen garantie op toekomstige misère.
Als de kennis en visie bij de overheid op de huidige stand blijven, dan begin je er beter niet aan inderdaad. In liberaliseringsscenario's waar de reiziger iets aan heeft, heb je juist meer overheidsinzet nodig. Iemand moet immers de regie voeren en duidelijke kaders scheppen.

Groetjes,
Rian

Plaats reactie