liberalisering

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: liberalisering

Bericht door kika »

joverwimp schreef:- de voordelige Belgische biljetten (senioren, jongeren, railpas) bestaan niet in Duitsland en zullen allicht niet geldig zijn op de geprivatiseerde Limburgse trajecten
rvdborgt schreef: 06 mei 2019, 22:54 En als je geen versnippering wilt, dan is dat ook nodig. Er zijn ook voorbeelden in Duitsland met aanbestede korte lijnen of aanbestede lijnen waar de infra wel in orde is en waar de kosten voor de overheid ook fors omlaag gingen bij dezelfde (of betere) dienstverlening.
En in Duitsland zijn er ook voorbeelden te vinden waarbij binnen in VerkehrsVerbund er bvb. missende studententarieven bestaan, of waarbij deze pas werden ingevoerd nadat een handvol politici er een speerpunt van maakten (VGN schiet me te binnen). Ook zaken als 'Citytickets,' seniorenbiljetten etc. bestaan wel degelijk, je citeerde Rian zelf: "Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert." En als er verschillende overheden zijn, moeten die samenzitten, of dat gemeenten, deelstaten, provincies of het federale België zijn doet niet ter zake: een goed kader, een wens, een wil… en daarom bekijk ik het toch met een wat bang hartje, al zijn de in het verleden behaalde flaters geen garantie op toekomstige misère.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: liberalisering

Bericht door Davy »

En ik blijf er ook bij: het personeel die werkt voor die private vervoersbedrijven betaalt de prijs voor het goedkopere plaatje. Minder loon, en een algemeen slechter werkklimaat.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 07 mei 2019, 10:57 En ik blijf er ook bij: het personeel die werkt voor die private vervoersbedrijven betaalt de prijs voor het goedkopere plaatje. Minder loon, en een algemeen slechter werkklimaat.
Dat hangt af van het wettelijk kader. Je kunt daarin bv. regelen dat de CAO gevolgd dient te worden.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 07 mei 2019, 09:06 "Alles hangt ervan af hoe de overheid het organiseert." En als er verschillende overheden zijn, moeten die samenzitten, of dat gemeenten, deelstaten, provincies of het federale België zijn doet niet ter zake: een goed kader, een wens, een wil… en daarom bekijk ik het toch met een wat bang hartje, al zijn de in het verleden behaalde flaters geen garantie op toekomstige misère.
Als de kennis en visie bij de overheid op de huidige stand blijven, dan begin je er beter niet aan inderdaad. In liberaliseringsscenario's waar de reiziger iets aan heeft, heb je juist meer overheidsinzet nodig. Iemand moet immers de regie voeren en duidelijke kaders scheppen.

Groetjes,
Rian
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door nick »

Ik heb al gehoord dat NS één van de kandidaten is om na de liberalisering op ons net te komen rijden [emoji848]


Edit: foutje aangepast [emoji85]
Laatst gewijzigd door nick op 22 aug 2019, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

nick schreef: 22 aug 2019, 21:51 Ik heb al gehoord dat NS één van de kandidaten is om na de privatisering op ons net te komen rijden [emoji848]
Alstublieft, noem een liberalisering geen privatisering. Dat is een wereld van verschil...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: BENELUX

Bericht door profke »

trainlovertje schreef: 22 aug 2019, 23:58
nick schreef: 22 aug 2019, 21:51 Ik heb al gehoord dat NS één van de kandidaten is om na de privatisering op ons net te komen rijden [emoji848]
Alstublieft, noem een liberalisering geen privatisering. Dat is een wereld van verschil...
welk van beide is het ergste? dan noemen we die term vanaf nu.... :-)
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door nick »

trainlovertje schreef:
nick schreef: 22 aug 2019, 21:51 Ik heb al gehoord dat NS één van de kandidaten is om na de privatisering op ons net te komen rijden [emoji848]
Alstublieft, noem een liberalisering geen privatisering. Dat is een wereld van verschil...
Klopt, mijn fout. Ik bedoelde de liberalisering [emoji106] geen idee waarom ik privatisering getypt heb [emoji848]

Al zal het ene het andere wel teweegbrengen denk ik [emoji85][emoji85][emoji16]
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Reken er maar niet teveel op. Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Die nieuwe NS-treinen zullen in België ook wel gewoon onder NMBS-vlag rijden zoals ze vandaag doen met de traxxen ;)
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: BENELUX

Bericht door Rww »

Shrek schreef: 23 aug 2019, 11:24 Reken er maar niet teveel op. Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Die nieuwe NS-treinen zullen in België ook wel gewoon onder NMBS-vlag rijden zoals ze vandaag doen met de traxxen ;)
Idd ns heeft nooit het idee gehad om een belgische vergunning aan te vragen en de benelux zelf te exploiteren. Dat zou alleen anders kunnen zijn als onrendabele lijnen aanbesteed gaan worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Dat neem ik grif aan - maar gaat men het kunnen blijven tegenhouden, tegen alle Europese oekazen in?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: BENELUX

Bericht door Rww »

jan_olieslagers schreef: 23 aug 2019, 19:26
Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Dat neem ik grif aan - maar gaat men het kunnen blijven tegenhouden, tegen alle Europese oekazen in?
Wat is er mis met nederlandse systeem?? De afgestoten lijnen renderen als nooit te tevoren, op bijna alle lijnen is er een enorme reizigersexplosie ontstaan,, bijna overal freqentieverhogingen, al het oude krakmikkige materiaal is vervangen door nieuw meestal stadler en ns is blij omdat ze nooit iets gezien hebben in deze lijnen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Wat is er mis met nederlandse systeem?
Dat België niet Nederland is :)
Er is niets mis met het Nederlands systeem, voorzover ik kan zien; er is wel een en ander mis met België...

Maar misschien houden we het beter bij de Beneluxtreinen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Rww schreef:
jan_olieslagers schreef: 23 aug 2019, 19:26
Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Dat neem ik grif aan - maar gaat men het kunnen blijven tegenhouden, tegen alle Europese oekazen in?
Wat is er mis met nederlandse systeem?? De afgestoten lijnen renderen als nooit te tevoren, op bijna alle lijnen is er een enorme reizigersexplosie ontstaan,, bijna overal freqentieverhogingen, al het oude krakmikkige materiaal is vervangen door nieuw meestal stadler en ns is blij omdat ze nooit iets gezien hebben in deze lijnen.
Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: BENELUX

Bericht door Rww »

Shrek schreef: 23 aug 2019, 23:18
Rww schreef:
jan_olieslagers schreef: 23 aug 2019, 19:26

Dat neem ik grif aan - maar gaat men het kunnen blijven tegenhouden, tegen alle Europese oekazen in?
Wat is er mis met nederlandse systeem?? De afgestoten lijnen renderen als nooit te tevoren, op bijna alle lijnen is er een enorme reizigersexplosie ontstaan,, bijna overal freqentieverhogingen, al het oude krakmikkige materiaal is vervangen door nieuw meestal stadler en ns is blij omdat ze nooit iets gezien hebben in deze lijnen.
Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
Niet helemaal waar, het is begonnen met ns die bepaalde lijnen wilde afstoten, de overheid is toen noodgedwongen gaan onderzoeken of dat wenselijk was en heeft de provincie er bij de haren bijgesleurd.


Het klopt dat de concessiehouder een subsidie krijgt van de provincie maar dat is grotendeels gedekt doordat de rijksoverheid geld verschoven heeft van het rijk naar de provincie, los daarvan hebben de provincies ook flink geld gestoken in het verbeteren en opknappen van de lijnen maar dat kwam later pas en kan naar mijn mening niet de oorzaak van het succes zijn. De extra investeringen van de provincies waren vooral electrificatie, openen van nieuwe stations en opknapwerzaakheden, ze hebben geen(uitzondering van 1 concessie) investeringen gedaan in het directe comfort van de reizigers, dat hebben de maatschappijen gedaan.



In belgie zou je kunnen experimenteren met een systeem waarbij de twee gewesten worden aangeduid als vervoersautoriteit.
Plaats reactie