Pagina 3 van 3

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 16 okt 2019, 16:00
door groentje
De sluiting lijkt me ook hoogst voorbarig, zoals Davy al zei, de Luxemburgers zullen dit niet zomaar laten gebeuren, de lijn is ook deels met hun geld vernieuwd en geëlectrificeerd, en de staat van de infrastructuur is aanvaardbaar. Maar het is wel een dure lijn, met een tweeuurdienst zijn er minder treinen om het onderhoud te betalen, en de geografie zorgt dat dat net duurder is, dus helemaal uit de risicosfeer is ze niet. Mocht de TEC haar dienstregeling eens af willen stemmen op de trein, zouden beiden er beter van kunnen worden, maar helaas is daar weinig belangstelling voor. Mocht de NMBS een uur dienst willen aanbieden, desnoods met gaten, dan was er wellicht meer goesting om ervoor te strijden bij Infrabel, nu zal de NMBS en de politiek de verdediging op zich moeten nemen...

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 16 okt 2019, 16:36
door overweg13
Er is een tijd geweest dat we altijd de voorkeur gaven aan een treinrit over lijnen 43/42 boven de lange busritten vanuit Verviers of Eupen. Dat had o.a. te maken met het feit dat we in die regio bijna altijd met toeristische abonnementen reden en de bus betaald moest worden per doorkruiste zone, maar ook met het feit dat het bijna niet verkeerd kon lopen: in Liège-Guillemins werd altijd gewacht en dat gold ook voor de bussen in Aywaille, Trpois-Ponts, Vielsalm en Gouvy, want het hele busnet was afgestemd op de aansluitingen in die stations.
Tegenwoordig maken we nog zelden gebruik van lijn 42 om de eenvoudige reden dat er toch geen prijsverschil meer is (railpass, seniorenbiljet, forfaitaire tarieven bij de TEC) maar vooral omdat de verbinding met buslijn 395 (onder meer) in Verviers een stuk meer zekerheid biedt: je kunt er het tijdverlies door een vroegere trein te nemen beperken tot een half uur (in Liège-Guillemins ook trouwens) en de bussen wavchten meestal nog wel op elkaar - hoop ik. Vooral de twee-uurdienst is een ernstige tekortkoming en weerhoudt ons ervan via lijn 42 te reizen.
Zoals Groentje terecht opmerkt kan deze verbinding gered worden als men overschakelt naar een uurdienst en het hele busnet afstemt op de aankomst- en vertrekuren in de overblijvende stations, al is dat misschien minder evident voor die buslijnen die vooral op de scholieren afgestemd zijn.
Overigens dacht ik dat Bellot er nog altijd van uitgaat dat er tot 2032 geen spoorlijnen meer gesloten worden. Als zelfs een liberaal dat al zegt, is de toekomst van deze lijn misschien nog niet zo somber. Maar dat mag gene reden zijn om zomaar bij de pakken te blijven zitten.

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 16 okt 2019, 19:04
door groentje
Ik denk dat de dreiging dan ook eerder gaat over wat er na 2030 kan gebeuren. En laat ons hopen dat er dan hoopvoller nieuws te rapen valt. Maar als waarschuwing dat werkloos toekijken geen optie is, kan ik de reportage wel pruimen.

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 17 okt 2019, 11:09
door Dieselfreak
Davy schreef: 16 okt 2019, 12:20 Nuja, men zal vanzelf wel reizigers die trein uitjagen als ze die krengen van Desiro's zullen inzetten...
Maar wat dan met reizigers die simpelweg geen alternatief hebben? :x

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 17 okt 2019, 13:35
door Shrek
Dieselfreak schreef:
Davy schreef: 16 okt 2019, 12:20 Nuja, men zal vanzelf wel reizigers die trein uitjagen als ze die krengen van Desiro's zullen inzetten...
Maar wat dan met reizigers die simpelweg geen alternatief hebben? :x
Dat zal waarschijnlijk wel tijdelijk zijn. Over een paar jaar kunnen de MS96 Luxemburg weer binnen en dan zullen de desiros wel weer verdwijnen.

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 19 okt 2019, 12:12
door joverwimp
groentje schreef: 16 okt 2019, 16:00 ... Mocht de TEC haar dienstregeling eens af willen stemmen op de trein, zouden beiden er beter van kunnen worden, maar helaas is daar weinig belangstelling voor.
Heb ik ervaren met bus 401 van Sankt-Vith naar Vielsalm: die zou toekomen om 16.44 en ansluiting geven op de trein van 16.49 naar Luik. Maar de bus had 10' vertraging en dat leek me niet eens abnormaal.
(zelfde verhaal met bus 87 Ronse-Lessines om 15.57: in theorie heb je 10' om over te stappen, in de praktijk meestal niet)

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 19 okt 2019, 13:44
door Floris Cappelle
Beste,

Ik las op dit forum dat ze Desiro's zouden inzetten op Liers - Luxemburg.
Maar, ik dacht eens gelezen te hebben dat de goedkeuring hiervan geweigerd was (verbinding Libramont - Arlon), waardoor laatsgenoemde niet via rodange zou rijden. Of is dit enkel daar of heb ik het verkeerd?
Mss off topic, als dat zo is, verplaats het gerust.

Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 19 okt 2019, 17:07
door overweg13
joverwimp schreef: 19 okt 2019, 12:12 Heb ik ervaren met bus 401 van Sankt-Vith naar Vielsalm: die zou toekomen om 16.44 en ansluiting geven op de trein van 16.49 naar Luik. Maar de bus had 10' vertraging en dat leek me niet eens abnormaal.
(zelfde verhaal met bus 87 Ronse-Lessines om 15.57: in theorie heb je 10' om over te stappen, in de praktijk meestal niet)
Aansluitingen bus/trein zijn zowat overal precair geworden. Toen men in de jaren 1980 min of meer inzette op goede aansluitingen - uit bespaingsoverwegingen! - lukte het nog, maar tegenwoordig kan het je zelfs overkomen dat het verkeer strop zit in kleine Ardense steden als Vielsalm, Trois-Ponts en Aywaille. De twee-uurdienst is dan zonder meer nefast voor de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer. En dan heb ik het uiteraard nog niet over Vlaanderen of Brussel waar de toestand hopeloos is. Ergens begrijp ik ook dat de TEC en De Lijn geen veilige aansluitingen voorzien van 20 minuten of meer, maar eerlijk, mij bezorgen die laatste toch meer gemoedsrust dan de zogezegd goede aansluitingen.

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 19 okt 2019, 18:28
door Terminus
Shrek schreef: 17 okt 2019, 13:35
Dieselfreak schreef:
Davy schreef: 16 okt 2019, 12:20 Nuja, men zal vanzelf wel reizigers die trein uitjagen als ze die krengen van Desiro's zullen inzetten...
Maar wat dan met reizigers die simpelweg geen alternatief hebben? :x
Dat zal waarschijnlijk wel tijdelijk zijn. Over een paar jaar kunnen de MS96 Luxemburg weer binnen en dan zullen de desiros wel weer verdwijnen.
Hoe zit dat eigenlijk met die MR96's richting Luxemburg, Shrek? Ik volg niet meer... Heeft dat met het veiligheidssysteem te maken en/of met de bovenleiding? Als we op langere termijn spreken over MR96 op Luik-Luxemburg, is het dan de 4**-reeks? Of de 501-524?

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Geplaatst: 19 okt 2019, 18:33
door Shrek
Terminus schreef: Hoe zit dat eigenlijk met die MR96's richting Luxemburg, Shrek? Ik volg niet meer... Heeft dat met het veiligheidssysteem te maken en/of met de bovenleiding? Als we op langere termijn spreken over MR96 op Luik-Luxemburg, is het dan de 4**-reeks? Of de 501-524?
Op alle MS96 komt ETCS, ook op de 25kV-variant. Wanneer deze zijn uitgerust kunnen die, mits homologatie, zo Luxemburg binnen.
Er zijn er absoluut niet genoeg om de IC Brussel-Luxemburg mee te rijden, maar voor die enkele treinen op Luik-Luxemburg zijn er nog wel genoeg 25kV-stellen over.