Informatie bij vertraging (app en stations)
Geplaatst: 16 jul 2019, 19:50
Deze morgen wou ik in het station van Mechelen de IC2030 naar Brussel nemen. Die vertrekt om 8u44, één minuut eerder vertrekt een S1 trein in dezelfde richting (in de vorige dienstregeling vertrok die nog na de IC).
Ik kom toe rond 8u40, zie nog geen "in aankomst" bij de IC en kijk voor alle zekerheid op de NMBS-app. Die meldt geen vertraging voor de IC, alles lijkt in orde.
Ik klik echter door om de details van de IC te zien en alhoewel de app kennelijk voorspeld dat de trein op tijd zal aankomen in Mechelen, is de aangegeven positie tussen Antwerpen-Centraal (vertrokken) en Antwerpen-Berchem (nog niet aangekomen) in! Die trein moest allang vertrokken zijn uit Berchem, dus er is duidelijk een probleem: ofwel klopt het detail van de positie in de app niet, ofwel wordt ten onrechte geen vertraging aangegeven.
Ik gok op het eerste en loop door naar het perron van de sporen 9 en 10. Tot nu geen vertraging zichtbaar op de informatieborden op het perron. Ik hou het scherm in het oog, en net nadat de S1-trein van 8u43 van het scherm verdwijnt (deuren gesloten) komt het verdict: "ineens" 15 minuten vertraging voor de IC en een zuchtende reactie bij de reizigers rond mij. Ik had goesting om te vloeken, omdat de app - met een beetje programmatie - perfect had kunnen aangeven dat die trein nooit op tijd kon toekomen in Mechelen. Door te wachten met een waarschuwing tot de trein al aangekomen had moeten zijn, heeft iedereen de kans gemist om op de S1 te stappen.
Ik heb de indruk dat dit 20 jaar geleden niet zou gebeurd zijn, de (onder)stationschef zou laten omroepen hebben dat de IC te laat was en dat reizigers naar Brussel best de L-trein nemen.
En het probleem is dat de aanduidingen van de positie van een trein (in de app) ook niet blindelings te vertrouwen zijn, want ook de gerapporteerde positie kan fout zijn. Het is dan gokken welke informatie klopt en welke informatie dient om de reiziger op het verkeerde been te zetten.
Dit moet toch echt beter kunnen. De NMBS kent de theoretische rijtijden tussen de stations, als een trein nog moet vertrekken in het vorige station één minuut voor hij moet binnenkomen in het volgende (terwijl het 12 minuten rijden is) kan er toch wel een waarschuwingslampje gaan branden.
Ik kom toe rond 8u40, zie nog geen "in aankomst" bij de IC en kijk voor alle zekerheid op de NMBS-app. Die meldt geen vertraging voor de IC, alles lijkt in orde.
Ik klik echter door om de details van de IC te zien en alhoewel de app kennelijk voorspeld dat de trein op tijd zal aankomen in Mechelen, is de aangegeven positie tussen Antwerpen-Centraal (vertrokken) en Antwerpen-Berchem (nog niet aangekomen) in! Die trein moest allang vertrokken zijn uit Berchem, dus er is duidelijk een probleem: ofwel klopt het detail van de positie in de app niet, ofwel wordt ten onrechte geen vertraging aangegeven.
Ik gok op het eerste en loop door naar het perron van de sporen 9 en 10. Tot nu geen vertraging zichtbaar op de informatieborden op het perron. Ik hou het scherm in het oog, en net nadat de S1-trein van 8u43 van het scherm verdwijnt (deuren gesloten) komt het verdict: "ineens" 15 minuten vertraging voor de IC en een zuchtende reactie bij de reizigers rond mij. Ik had goesting om te vloeken, omdat de app - met een beetje programmatie - perfect had kunnen aangeven dat die trein nooit op tijd kon toekomen in Mechelen. Door te wachten met een waarschuwing tot de trein al aangekomen had moeten zijn, heeft iedereen de kans gemist om op de S1 te stappen.
Ik heb de indruk dat dit 20 jaar geleden niet zou gebeurd zijn, de (onder)stationschef zou laten omroepen hebben dat de IC te laat was en dat reizigers naar Brussel best de L-trein nemen.
En het probleem is dat de aanduidingen van de positie van een trein (in de app) ook niet blindelings te vertrouwen zijn, want ook de gerapporteerde positie kan fout zijn. Het is dan gokken welke informatie klopt en welke informatie dient om de reiziger op het verkeerde been te zetten.
Dit moet toch echt beter kunnen. De NMBS kent de theoretische rijtijden tussen de stations, als een trein nog moet vertrekken in het vorige station één minuut voor hij moet binnenkomen in het volgende (terwijl het 12 minuten rijden is) kan er toch wel een waarschuwingslampje gaan branden.