Rare logica op website

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Rare logica op website

Bericht door Adler »

Als je op de website van de NMBS een ticket bestelt, krijg je een lijstje te zien van alle mogelijke tarieven voor het gekozen traject.
Voor korte trajecten is de prijs voor een seniorenbiljet dikwijls een stuk hoger dan voor een standaardbiljet.
Als je recht hebt op een seniorenbiljet en dus niet goed oplet betaal je dus ongewild te veel.
Men had wel een beetje meer intelligentie kunnen inbouwen in de programmatuur ( 1 bijkomende test ) en in dit geval het seniorenbiljet niet laten zien, tenzij iemand per se meer wil betalen omdat hij ouder is dan 65 jaar.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Rare logica op website

Bericht door dekooiker »

Ik vind dat net heel logisch.
Je krijgt alle tarieven, ook degene die duurder zijn voor uw categorie.
Goed uitkijken is immer de boodschap bij verschillende prijzen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Rare logica op website

Bericht door overweg13 »

Niet te veel ruchtbaarheid aan geven, want voor je het weet worden er weer een aantal formules afgeschaft omdat het voor de klant allemaal te ingewikkeld is. De vereenvoudiging door de jaren heen heeft stelselmatig geleid tot het verdwijnen van gunstige tarieven. De term standaardbiljet zegt het helemaal.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

dekooiker schreef: 05 sep 2019, 10:22 Ik vind dat net heel logisch.
Je krijgt alle tarieven, ook degene die duurder zijn voor uw categorie.
Goed uitkijken is immer de boodschap bij verschillende prijzen.
Wat is daar nu logisch aan ?
Wie gaat nu zo gek zijn om meer te betalen als het voor niets nodig is ?
Dat je meer betaalt voor 1ste klas is logisch, maar dat krijg je ook niet te zien als je voor 2de klas hebt gekozen op het voorgaande scherm.
Als men dan toch zo gek wil zijn om het te laten zien, dat men er dan in het rood een tekst bijzet dat het duurder is dan een standaardbiljet ofwel het niet selecteerbaar maakt.
En wat bedoel je met 'uw categorie' ?
Mijn categorie is +65, maar dat kan je niet aanduiden voor je die lijst krijgt te zien.
Het is logisch dat men alle tarieven laat zien die mogelijks van toepassing zijn (standaard, weekend, kind, enz... ) maar het is totaal onlogisch dat men standaard en senior laat zien als senior duurder is dan standaard.
Ik heb al bijna eens per ongeluk dat geselecteerd maar nog net op tijd gezien dat standaard veel goedkoper was.
Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als ik het ticket niet koop op internet maar aan een loket zonder eerst de prijzen te checken op internet.
Gaat elke bediende me er op wijzen dat ik beter een standaardbiljet koop wanneer ik vraag naar een seniorbiljet ?
Laatst gewijzigd door Adler op 05 sep 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 05 sep 2019, 11:19 Niet te veel ruchtbaarheid aan geven, want voor je het weet worden er weer een aantal formules afgeschaft omdat het voor de klant allemaal te ingewikkeld is. De vereenvoudiging door de jaren heen heeft stelselmatig geleid tot het verdwijnen van gunstige tarieven. De term standaardbiljet zegt het helemaal.
Ik zie nu net dat hetzelfde geldt voor Go Pass 1 (-26 jaar).
Voor een bepaalde reis kost een standaardbiljet 9,60 euro, een seniorbiljet 10,60 euro en een Go Pass 1 niet minder dan 17 euro ! (bijna het dubbele).
Jongere en oudere reizigers worden dus gestraft bij de NMBS.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

Ik merk nu net dat de logica wel is ingebouwd maar niet altijd werkt.

Bijvoorbeeld voor Heide-Kapellen krijg ik geen senior tarief te zien, voor Heide-Oostende wel en voor Heide-Roosendaal ook.
Bij dat laatste is senior duurder dan standaard.

Men heeft dus wel bepaalde logica ingebouwd maar die niet altijd correct werkt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rare logica op website

Bericht door Steve »

Het grote, onderliggende probleem is dat de NMBS er na al die jaren nog steeds niet echt in geslaagd is om "de beste oplossing(en)" voor te stellen voor een bepaald traject. Op bijna elk verkoopkanaal, en zeker die kanalen waar het ticket vaak op het moment zelf gekocht wordt en er dus weinig gelegenheid is om alles na te kijken zoals de automaten en de app, krijg je gewoon alle mogelijke producten te zien en ben je al reiziger verondersteld te weten wat je moet kiezen. Op andere plaatsen zoals de website is er enige moeite gedaan om de klant daarin te helpen, maar het blijft gerommel in de marge.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Rare logica op website

Bericht door overweg13 »

Ik stoor me eigenlijk constant aan mensen (vrienden en andere) die voortdurend berekenen wat het goedkoopst is, en erger: waar je het goedkoopst kunt kopen. (Dat men daar soms een dure autorit veil voor heeft, is nog storender!) Alleen als het over openbaar vervoer gaat, lijkt het rekenwerk te stokken. Dan zijn ze plots niet meer in staat om zelf de goedkoopste formule te vinden - wat jij dus overduidelijk wel kunt, Adler, want dit is niet tegen jou gericht. Zo zie je nog altijd reizigers op de bus die een veel duurder biljet kopen, zowel bij De Lijn als bij de TEC. Dat is onbegrijpelijk. Een paar dagen geleden betaalde iemand €3.00 op de bus voor een rit van 500 meter!
Zelf was ik een enorm voorstander van de tijd toen het aantal formules nog ruim het dubbele van vandaag bedroeg. Het geeft tenminste een gevoel van voldoening als je weet dat je een juiste, eerlijke prijs betaalt. Ik heb vooral iets tegen de manier waarop de vervoersmaatschappijen al jaren verdoken prijverhogingen doorrekenen onder het mom van vereenvoudiging.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

Steve schreef: 05 sep 2019, 12:59 Het grote, onderliggende probleem is dat de NMBS er na al die jaren nog steeds niet echt in geslaagd is om "de beste oplossing(en)" voor te stellen voor een bepaald traject. Op bijna elk verkoopkanaal, en zeker die kanalen waar het ticket vaak op het moment zelf gekocht wordt en er dus weinig gelegenheid is om alles na te kijken zoals de automaten en de app, krijg je gewoon alle mogelijke producten te zien en ben je al reiziger verondersteld te weten wat je moet kiezen. Op andere plaatsen zoals de website is er enige moeite gedaan om de klant daarin te helpen, maar het blijft gerommel in de marge.
Voor de website kan men het inderdaad nog veel verbeteren.
Indien men op het eerste scherm niet enkel de klasse zou vragen maar ook het aantal reizigers en hun leeftijdscategorie en ook de datum van heen- en terugreis ( voor vrijdagen ook het uur ivm weekend biljetten), dan kan men op het tweede scherm exact enkel de biljetten laten zien die voor die reis het goedkoopst zijn in plaats van nu een hele lijst met dikwijls dan nog onlogische zaken zoals ik hierboven heb vermeld.
Daarvoor heeft men geen kunstmatige intelligentie nodig of rocket-science technologie.
In bepaalde toepassingen gebeurt dit zelfs al zoals bij de Interrail passen op NMBS Internationaal.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Rare logica op website

Bericht door overweg13 »

Ik zal dan wel weer de uitzondering in de bijt zijn, maar ik heb het eigenlijk het meest voor een compleet overzicht zodat je zelf de keuze kunt maken. En mijn eerste access-file was in de jaren 1990 een overzicht van alle afstanden uit Halle, zelfs voor de onooglijkste stationnetjes, gekoppeld aan de tarieven. Ik herinner me nog dat fantastische moment toen Access de twee tabellen met elkaar verbond, zodat ik meteen een overzicht had van alle tarieven voor biljetten uit Halle. Ik gebruik die lijst trouwens nog altijd om de verschillende formules (standaardbiljet, weekendbiljet, seniorenbiljet, Railpass etc.) tegen elkaar af te wegen. Eén keer per jaar de nieuwe tarieven invoeren, en klaar is Kees.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 05 sep 2019, 13:35 Ik zal dan wel weer de uitzondering in de bijt zijn, maar ik heb het eigenlijk het meest voor een compleet overzicht zodat je zelf de keuze kunt maken. En mijn eerste access-file was in de jaren 1990 een overzicht van alle afstanden uit Halle, zelfs voor de onooglijkste stationnetjes, gekoppeld aan de tarieven. Ik herinner me nog dat fantastische moment toen Access de twee tabellen met elkaar verbond, zodat ik meteen een overzicht had van alle tarieven voor biljetten uit Halle. Ik gebruik die lijst trouwens nog altijd om de verschillende formules (standaardbiljet, weekendbiljet, seniorenbiljet, Railpass etc.) tegen elkaar af te wegen. Eén keer per jaar de nieuwe tarieven invoeren, en klaar is Kees.
Ik wil daar ook nog wel mee leven maar dan liefst geen onlogische keuzes meer zoals senior- of jongeren tarieven die dubbel zo duur zijn dan "standaard" tarieven . Dat heeft totaal geen zin.
Als je eens gehaast bent en niet goed oplet, is een fout vlug gebeurd. Geen ramp natuurlijk maar niet prettig achteraf.
Strikt genomen kan de NMBS zelfs bestraft worden voor dergelijke dubbelzinnigheden.
Art. VI.3 Par. 1 van het Wetboek Economisch Recht:
De ondernemingen die goederen of diensten aanbieden, moeten de prijs hiervan schriftelijk aanduiden op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige manier.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

tarief.jpg
Dit bedoel ik dus.
Seniorenbiljet en Go Pass 1 zijn duurder dan een Standaardbiljet, Go Pass 1 zelfs bijna het dubbele.
De begeleidende tekst "Reis goodkoop naar Roosendaal" en "Voordelig naar Roosendaal als 65-plusser" zal ik dan maar als grap beschouwen zeker ?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Rare logica op website

Bericht door dekooiker »

Al eens een loketbediende gezien?
Die zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning bij tal van (staats)bedrijven die onder financiële druk moeten afbouwen.
Wel, die mensen waren de geknipte persoon om u meteen het juiste tarief voor te stellen.
Maar veel mensen kopen liever op internet (goedkoper, weet u wel, en net daarom worden loketten gesloten) en gevolg is dat men aan een automaat z'n biljet mag kopen.
Die automaat is opgeleid om netjes te reproduceren wat eringestoken wordt: de verschillende tarieven voor een welbepaalde reis.

Maar zelfs uit de waslijst van hierboven kan een kind uit de lagere school het goedkoopste tarief selecteren.
De 65+-categorie weet anders verdorie goed genoeg dat ze goedkoop kunnen reizen (tenminste, als de reis genoeg kilometers telt!) en nemen liever een bus dan de trein van 8:59 omdat het hen meer kost.

Niettemin is het handig om meteen het juiste profiel reiziger te kunnen aangeven.
Dat zou soms geld kunnen besparen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Rare logica op website

Bericht door Adler »

dekooiker schreef: 05 sep 2019, 16:30 Al eens een loketbediende gezien?
Die zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning bij tal van (staats)bedrijven die onder financiële druk moeten afbouwen.
Wel, die mensen waren de geknipte persoon om u meteen het juiste tarief voor te stellen.
Maar veel mensen kopen liever op internet (goedkoper, weet u wel, en net daarom worden loketten gesloten) en gevolg is dat men aan een automaat z'n biljet mag kopen.
Die automaat is opgeleid om netjes te reproduceren wat eringestoken wordt: de verschillende tarieven voor een welbepaalde reis.

Maar zelfs uit de waslijst van hierboven kan een kind uit de lagere school het goedkoopste tarief selecteren.
De 65+-categorie weet anders verdorie goed genoeg dat ze goedkoop kunnen reizen (tenminste, als de reis genoeg kilometers telt!) en nemen liever een bus dan de trein van 8:59 omdat het hen meer kost.

Niettemin is het handig om meteen het juiste profiel reiziger te kunnen aangeven.
Dat zou soms geld kunnen besparen.
Dus jij vindt het blijkbaar nog steeds volstrekt logisch wat er getoond wordt, ongelooflijk.
En die andere laag-bij-de-grondse denigrerende opmerkingen zal ik ook maar negeren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rare logica op website

Bericht door kika »

dekooiker schreef: 05 sep 2019, 16:30 Al eens een loketbediende gezien?
Die zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning bij tal van (staats)bedrijven die onder financiële druk moeten afbouwen.
Wel, die mensen waren de geknipte persoon om u meteen het juiste tarief voor te stellen.
Maar veel mensen kopen liever op internet (goedkoper, weet u wel, en net daarom worden loketten gesloten) en gevolg is dat men aan een automaat z'n biljet mag kopen.
Die automaat is opgeleid om netjes te reproduceren wat eringestoken wordt: de verschillende tarieven voor een welbepaalde reis.
In Heide zit er nog steeds een heel aardige mijnheer tijdens de week. Op de juiste uren. De opleiding die die automaten en website hebben genoten, dat is een ander paar mouwen, volgens mij zijn het schoolverlaters die nooit de middelbare school hebben gezien. Je kan niet ontkennen dat het beter kan, voor diegenen die alles en detail willen vergelijken kan je een extra knopje inbouwen, ik snap echt niet waarom Adlers verbetersuggestie wordt afgekraakt. Lokettisten die niet uit hun kassa kregen waar ik om vroeg foeterden ook op hun gereedschap of probeerden me met een kluitje in het riet te sturen. Zou me niet verbazen als hun feedback ook nergens terecht kwam.
Plaats reactie