Kortste traject tussen 2 stations ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

joverwimp schreef: 29 sep 2019, 13:02
Adler schreef: 28 sep 2019, 14:06 ... Wat verschil maakt het nu uit of ik in Brussel onmiddellijk overstap op de eerstvolgende trein of eerst iets ga eten in het station ?
In het laatste geval moet ik dus 2 biljetten kopen omdat ik mijn reis heb onderbroken, terwijl ik juist hetzelfde aantal kilometer heb gereden.
tegenwoordig mag je je reis onderbreken (zie eender welke biljetfiche) :
MAG IK MIJN REIS ONDERBREKEN?
Ja. Je mag je reis onderbreken* in om het even welk(e) station* of stopplaats* op je in kilometers kortste reisweg, en dit
in de richting van je bestemming.
Ja akkoord,op de kortste reisweg maar bij mij ging het dus juist niet om de kortste reisweg.
Maar ik ga hier nu over ophouden.
Het punt dat ik eigenlijk wou brengen is dat men tientallen regels heeft ingevoerd omdat men blijkbaar ervan uitgaat dat iedereen fraude wil plegen en als gevolg daarvan in de reisplanner op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen waarschuwingen zet met uitroeptekens en onbegrijpelijke teksten zoals "Voor deze verbinding heb je mogelijk 2 biljetten nodig"
Wat heb ik nu aan zo een boodschap als men niet duidelijk uitlegt wanneer en in welke omstandigheden.
Waarom zet men dan niet zoiets als: " Omdat dit niet de kortste verbinding is tussen ... en ..., heb je 2 biljetten nodig als je je reis wil onderbreken in een tussenliggend station"
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door dentheo »

Ik heb van iemand die aan de planner meewerkte gehoord dat ze dat kluwen van reglementen moeilijk of niet in de planner "gemasseerd" krijgen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

dentheo schreef: 30 sep 2019, 11:31 Ik heb van iemand die aan de planner meewerkte gehoord dat ze dat kluwen van reglementen moeilijk of niet in de planner "gemasseerd" krijgen...
Ja dat verwondert me niets.
Ik denk dat niemand er nog aan uit geraakt.
En het merendeel van al die regeltjes is dan nog puur theorie.
Neem nu die vermelding op de tickets die je thuis afdrukt, dat je elke keer spontaan je identiteitskaart moet tonen aan de treinbegeleider.
In het begin deed ik dat ook en de meeste treinbegeleiders keken dan heel verwonderd op.
Niemand doet dat ooit en geen enkele treinbegeleider vraagt er ook naar.
Ik vraag me ook af waarom dat er op staat.
Denken ze misschien dat je die tickets gaat verkopen aan iemand anders aan het dubbel van de prijs ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door groentje »

Zeker voor binnenlandse tickets zonder zitplaatsreservering is dat niet zo ver gezocht, hoor, het is moeilijk te verhinderen dat iemand het ticket pakweg 2x afdrukt. In Duitsland gebeurt die controle ook vrij standaard, heb ik de indruk, hier te lande vaak enkel door de TiCo's, de controleteams die bijvoorbeeld ook een identiteitskaart vragen bij een leeftijdsgebonden ticket.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

groentje schreef: 30 sep 2019, 20:50 Zeker voor binnenlandse tickets zonder zitplaatsreservering is dat niet zo ver gezocht, hoor, het is moeilijk te verhinderen dat iemand het ticket pakweg 2x afdrukt. In Duitsland gebeurt die controle ook vrij standaard, heb ik de indruk, hier te lande vaak enkel door de TiCo's, de controleteams die bijvoorbeeld ook een identiteitskaart vragen bij een leeftijdsgebonden ticket.
Bij de controle scant de treinbegeleider de barcode op het ticket.
Kan dat systeem niet detecteren dat tweemaal dezelfde barcode is gescand ?
Dat lijkt me toch allemaal niet zo moeilijk om te doen.
Ik veronderstel toch dat bij het scannen al bepaalde checks worden gedaan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door groentje »

Geen idee, maar ik betwijfel dat de controlecomputer steeds online is, wat dus met iemand op een volgende trein? Is dat permanent bijgewerkt? Een id-bewijs neemt de twijfel weg. Het betekent echter ook dat het niet zo moelijk zou mogen zijn om zo'n ticket te annuleren, m.i.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 30 sep 2019, 22:14 Geen idee, maar ik betwijfel dat de controlecomputer steeds online is, wat dus met iemand op een volgende trein? Is dat permanent bijgewerkt? Een id-bewijs neemt de twijfel weg. Het betekent echter ook dat het niet zo moelijk zou mogen zijn om zo'n ticket te annuleren, m.i.
Online gekochte internationale tickets kunnen wel geannuleerd worden. De Deutsche Bahn maakt zelfs helemaal geen onderscheid in de distrinbutiemethode: de voorwaarden hangen daar helemaal niet van af, en terecht.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door groentje »

En toch kan dat niet bij de NMBS...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door kika »

dentheo schreef: 30 sep 2019, 11:31 Ik heb van iemand die aan de planner meewerkte gehoord dat ze dat kluwen van reglementen moeilijk of niet in de planner "gemasseerd" krijgen...
Je kan i.p.v. masseren ook een hamer pakken. En een bijtel, om de stukjes reglement die er niet inpassen eraf te hakken.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door kika »

groentje schreef: 30 sep 2019, 20:50 In Duitsland gebeurt die controle ook vrij standaard, heb ik de indruk, hier te lande vaak enkel door de TiCo's, de controleteams die bijvoorbeeld ook een identiteitskaart vragen bij een leeftijdsgebonden ticket.
In Duitsland moet je theoretisch ook allerlei dingen meehebben (genre identiteitskaart), maar in beide landen is het gewoon compleet van de pot gerukt. Je hoeft helemaal geen paspoort of id te hebben voor een 3-jarige, het is nog leuker, ik mag eerst naar Berlijn om zoiets aan te vragen in persoon waarna ik pas voor de terugreis, 7 weken later, kan bewijzen dat ik recht heb op kindertarief? Ik kan het hier slechts met Adler eens zijn: "niet continue uitgaan van fraude." En mensen in andere vervoermiddelen jagen door dat soort angsten is echt kortzichtig.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

groentje schreef: 01 okt 2019, 05:19 En toch kan dat niet bij de NMBS...
De NMBS steunt zich hierbij op artikel VI.53.12° van het wetboek van economisch recht:

De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI.47 voorziet niet uitoefenen voor:
12° de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, vervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien;

Opmerkelijk is dat in de oorspronkelijke wettekst niet vervoer stond maar goederenvervoer.
Dit is later gewijzigd in vervoer.
Volgens mij bedoelde de wetgever met vervoer hier vooral bijvoorbeeld een vooraf bestelde taxi, verhuiswagen, enz.
De NMBS interpreteert dit dus heel ruim als zijnde ook het vervoer van treinreizigers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 30 sep 2019, 23:17
Online gekochte internationale tickets kunnen wel geannuleerd worden. De Deutsche Bahn maakt zelfs helemaal geen onderscheid in de distrinbutiemethode: de voorwaarden hangen daar helemaal niet van af, en terecht.
En werkt perfect, ik moest na drie dagen annuleren en drie dagen later stond het terug op mijn creditkaart... netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie