Oostende-Antwerpen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Oostende-Antwerpen

Bericht door Adler »

Paul schreef: 26 nov 2019, 17:55
... en er staat even duidelijk: "met de gebruikte treinEN" (meervoud). Maar ik geef toe dat het dubbelzinnig is. Uit mijn voorbeeld over de verbinding St.-Truiden - St.-Niklaas blijkt echter dat het in de reisplanner ruim geïnterpreteerd wordt.
Zoals overweg13 al opmerkte betekent het feit dat het is opgenomen in de reisplanner niet a priori dat de reisweg ook geldig is met 1 ticket.
Soms staat er ook expliciet bij dat je "mogelijks" 2 ticketten moet kopen.
Maar die meldingen in de reisplanner kloppen ook niet altijd.
Ik zal eens de vraag stellen aan de klantendienst wat men juist bedoelt met dat "vermijden" van overstappen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oostende-Antwerpen

Bericht door overweg13 »

Zolang het niet om al te duidelijke afwijkingen gaat, kom je er wel mee weg, denk ik. En de truc: hou je van den domme. Ik denk dat er weinig treinbegeleiders zijn die een discussie zullen aangaan bij twijfelgevallen. Overigens heeft de NMBS zelf boter op het hoofd, bijvoorbeeld als ze de alternatieve terugreis afschaffen. Ik herinner me dat we nog niet zo lang geleden in La Louvière een bus namen naar Anderlues en vandaar stapten naar Ham-sur-Heure. Het is evident dat we seniorenbiljetten (of gelijk welk ander biljet gekocht zouden hebben) met die alternatieve terugreis, nu moesten we wel een biljet HT naar Ham-sur-Heure kopen - in de nood mag en moet iedereen dopen. Overigens kun je zelfs dit volledig verantwoorden: Halle - Charleroi-Sud is meestal het snelst (in tijd) via Brussel, het kortst (in afstand) via La Louvière. Wat we dus gedaan hebben, is afgezien van een gedeelte van de heenreis (La Louvière - Charleroi - Ham-sur-Heure). Overigens zijn we op de trein Turnhout - Binche wel gecontroleerd maar ik kan me voorstellen dat een tbg uit Turnhout Ham-sur-Heure niet precies weet liggen en er dus ook geen vragen over stelt, die zowel voor hem als voor ons lastig zouden kunnen zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Oostende-Antwerpen

Bericht door Asterix »

Wat het zo mogelijk taalkundig nog ingewikkelder maakt, is dat in de bewuste tekst de tweede voorwaarde - voorafgegaan door 'en' - tussen haakjes staat. Is het dan wel een tweede voorwaarde?
Plaats reactie