Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door 2000_3000 »

Komen er / zijn er plannen voor een nieuw uiterlijk van Biljetten ?

https://alectius.com/nmbs
9EA15140-E0FD-4037-9D99-B305357D399F.jpeg
9EA15140-E0FD-4037-9D99-B305357D399F.jpeg (144.5 KiB) 8773 keer bekeken
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door EBFS »

Ze zijn alleszins mooier qua uiterlijk. Maar ik ben niet zeker of de reisweg erop te vermelden zo'n goed idee is. Je kan voor sommige trajecten verschillende reiswegen nemen. Bv. Sint-Niklaas-Brussel kan rechtstreeks maar ook via Antwerpen. Dat is dus zorgen voor onduidelijkheid.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door stijn »

EBFS schreef: 20 mei 2020, 09:14 Ze zijn alleszins mooier qua uiterlijk. Maar ik ben niet zeker of de reisweg erop te vermelden zo'n goed idee is. Je kan voor sommige trajecten verschillende reiswegen nemen. Bv. Sint-Niklaas-Brussel kan rechtstreeks maar ook via Antwerpen. Dat is dus zorgen voor onduidelijkheid.
Je zou de snelste reisweg kunnen printen op het moment dat je je biljet koopt... 90% zal na de aankoop in het station wel asap ter bestemming willen zijn neem ik aan?

Stijn
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door EBFS »

stijn schreef: 20 mei 2020, 09:45 Je zou de snelste reisweg kunnen printen op het moment dat je je biljet koopt... 90% zal na de aankoop in het station wel asap ter bestemming willen zijn neem ik aan?
Uiteraard willen veel mensen zo snel mogelijk er zijn maar er zijn gewoon te veel uitzonderingen. Wat met treinen die over één minuut vertrekken wanneer het ticket is geprint? Dat halen de reizigers nooit. Dan kunnen ze waarschijnlijk een andere reisweg nemen maar die staat niet op het ticket. Veel mensen willen (om een of andere reden) ook niet overstappen in bepaalde stations. Ze hebben het niet voor Brussel of Brugge en doen er dan liever langer over dan daar te passeren. Ook kan je de terugweg een andere route nemen dan de heenweg. Het kan ook zijn dat de snelste manier een trein met een overstap is, maar dat willen sommige mensen gewoon niet.

Het is een mooi idee op papier maar in de praktijk vrees ik dat dit gewoon voor chaos zou zorgen. Veel mensen zijn het niet gewoon om met de trein te reizen en dit zorgt voor verwarring. Er gaan veel reizigers dit interpreteren als de enige optie of als de verplichte optie. En dat is gewoon niet waar.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door stijn »

EBFS schreef: 20 mei 2020, 10:05
Uiteraard willen veel mensen zo snel mogelijk er zijn maar er zijn gewoon te veel uitzonderingen. Wat met treinen die over één minuut vertrekken wanneer het ticket is geprint? Dat halen de reizigers nooit. Dan kunnen ze waarschijnlijk een andere reisweg nemen maar die staat niet op het ticket. Veel mensen willen (om een of andere reden) ook niet overstappen in bepaalde stations. Ze hebben het niet voor Brussel of Brugge en doen er dan liever langer over dan daar te passeren. Ook kan je de terugweg een andere route nemen dan de heenweg. Het kan ook zijn dat de snelste manier een trein met een overstap is, maar dat willen sommige mensen gewoon niet.
Met alle respect, ik vind dat je jezelf tegenspreekt: iemand die weet dat hij ergens niet graag overstapt of ergens overstapt tout court weet waar hij mee bezig is, heeft waarschijnlijk z'n routing al lang in z'n hoofd en heeft de info niet nodig. Dit is vooral handig voor mensen die het niet goed kennen en dus gewoon van A naar B reizen.
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door EBFS »

Veel mensen hebben een afkeer voor Brussel. Dan moeten ze nog nooit een station vanbinnen hebben gezien om te weten dat ze daar niet willen passeren. Die mening kan namelijk ook gevormd zijn doordat ze ooit eens gaan winkelen zijn in de Nieuwstraat. Ook is het een grootstad en niet iedereen heeft dat graag.

Met het overstappen bedoel ik mensen die slecht te been zijn, ouderen of mensen die stress hebben om de trein te nemen door een gebrek aan ervaring. Die stappen niet graag over omdat er dan een risico is dat ze hun overstap missen.

Maar inderdaad, er zijn uiteraard ook mensen die weten wat ze doen en die info niet nodig hebben. Ik bedoel gewoon dat er veel groepen van mensen zijn die weinig ervaring hebben met de trein te nemen en dat zo'n informatie op het ticket verwarrend kan zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door Steve »

Ik vind het ook een slecht idee om er een bepaalde reisweg op af te drukken. Los van specifieke wensen/voorkeuren zijn er voor veel reiswegen gewoon meerdere, courante mogelijkheden. Sint-Niklaas - Brussel is een goed voorbeeld, maar er zijn er talloze andere in het land. Zelfs voor het voorbeeld Leuven - Gent dat op de tickets zichtbaar is, kun je evengoed de rechtstreekse IC via Mechelen nemen. Het traject er op die manier op afdrukken, zal zowel reizigers in de war brengen (zullen er misschien niet op durven te stappen, ook al is het perfect toegelaten) als voor discussies kunnen zorgen met treinbegeleiders die de regels misschien minder goed kennen.

Natuurlijk zeg ik dit allemaal op basis van dit voorbeeld, we weten niet hoe het er uiteindelijk uit zal zien.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door trainlovertje »

Maar is er dan sprake van een aanpassing van de tickets? Want ik heb toch wel grote twijfels of dit echt in samenspraak met NMBS is gemaakt. Er staat ook niet op in woorden of het een enkele of een heen en terug reis is, enkel het treinsymbool zou dat aangeven.
Daarnaast lijken ze minder ecologisch gedrukt, waar de NMBS toch ook wel werk van zou maken, en waarschijnlijk ook duurder om te printen. En niet de kortste reisweg drukken, lijkt me ook helemaal geen goed idee, tenzij je binnenkort een specifieke trein kan kiezen op de het scherm van de automaat.
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door 2000_3000 »

Lijkt me ook meer verwarrend dan dat het een bijdrage zou leveren aan het gemak van de reiziger..
e1ca30b4-a7dc-41b6-bc56-aeb070cff327_rw_1920.jpg
dd3a7d8e-e57c-41a4-b89b-eef952bd8836_rw_1920.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door overweg13 »

Het afdrukken van één reisweg zou in tegenspraak zijn met de Algemene Vervoersvoorwaarden. Daar wordt immers goed uitgelegd wat mag en niet mag.
Met vriendelijke groet

overweg13
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door FrederikD »

Lijkt me gewoon een conceptie op eigen iniatief van de designer om z'n portfolio te vullen. Niets meer :)
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door ianryckewaert13 »

Ik zou eerder zeggen.
De reisweg in optie nemen en dan bv. 3 optie's voorstellen
Bv. Brugge->Brussels airport
**:31 direct
**:00 (eupen)en **:10(Genk) met overstap in Brussel zuid en in Brussel zuid de optie's opsommen naar Brussels airport.

En als er mensen zijn die geen reisweg wensen enkel die blauwe AfbeeldingAfbeelding Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuw Ontwerp Biljetten NMBS?

Bericht door msts.be »

Ik vond dan het ontwerp van Leen Van Severen uit 2011 toch frisser en beter. Helaas niet meer terug te vinden op haar site, ook niet in het web archief..
Al eerder hier aan bod gekomen: viewtopic.php?f=8&t=9272#p155693
Plaats reactie