NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door desirootje »

bedankt hiervoor, het verrast me dat je zelfs spoorboekjes uit 1892 terug kunt vinden, wow. Ik was vergeten dat een consistente (uur)dienst een relatief recente uitvinding is voor de spoorwegen, sommigen zoals de Fransen hebben het zelfs nog steeds niet volledig ingevoerd. Het hele netwerk op elk uur van de dag bestaat uit P treinen, ik weet niet of ik dat aan zou kunnen, zeker zonder omroepen of zo. Gwn allemaal tezamen naar de gele affiches staren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 06 feb 2024, 17:59 Het hele netwerk op elk uur van de dag bestaat uit P treinen, ik weet niet of ik dat aan zou kunnen, zeker zonder omroepen of zo. Gwn allemaal tezamen naar de gele affiches staren.
Ik denk het wel: ik kende vroeger alleszins de dienstregelingen veel beter dan tegenwoordig. Dat had er o.m. mee te maken dat het papieren spoorboekje niet om de haverklap werd aangepast omwille van werken en de gele affiches waren in het station hét infokanaal. Omroepen waren altijd to the point, in schril contrast met de diarree aan informatie die nu over ons uitgestort wordt - tenzij het echt nodig is, dan zwijgt men in alle talen... Tegenwoordig is het spoorboekje vooral tijdens het weekend vaak onbruikbaar, door de verschillende aanpak van de spoorwerken en omdat bijna het hele jaar te pas en te pas zogenaamde correcties worden aangebracht. Behalve de correcties die echt terzake doen, natuurlijk: ik heb enkele weken geleden een reeks fouten naar de bevoegde dienst gestuurd (deels ook van jou afkomstig!) maar er is nog altijd niets gebeurd. Dat ik geen antwoord heb gekregen , tot daar aan toe, maar dat nu bijna 2 maanden later nog altijd flagrante gegevens ontbreken is erger (lijnen 37, 139, 140...).
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door joverwimp »

overweg13 schreef: 06 feb 2024, 17:42 ...de refertesnelheid bedroeg 70 km/u, maar de lamentabele toestand van het spoor noopte de NMBS ertoe de snelheid te verlagen tot 40 km/u en helemaal op het einde zelfs 20 km/u.
Die refertesnelheid werd in 1976 nog gehaald
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

Het ging dan ook verrassend snel (!).
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie