gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door joverwimp »

Vanaf vandaag zou je een gratis biljet vinden aan een automaat of op de website:
https://gilkinet.belgium.be/nl/covid-19 ... tiecentrum
Ik vind het nergens.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door trainfreak »

Ik denk dat je een week te vroeg bent.
Het ticket is maar vanaf 21 maart verkrijgbaar.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Terminus »

Benieuw hoeveel mensen uit Luik plots naar een vaccinatiecentrum in Oostende moeten en omgekeerd...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door trainlovertje »

Terminus schreef: 14 mar 2021, 18:27 Benieuw hoeveel mensen uit Luik plots naar een vaccinatiecentrum in Oostende moeten en omgekeerd...
Je bepaalt niet waar je je wil laten vaccineren, dat wordt bepaald afhankelijk van je domicilie. Je zal dus in de buurt van je woonplaats gevaccineerd worden, al kan het natuurlijk zijn dat mensen met een tweede verblijf hiervoor wel een redelijke afstand dienen af te leggen als ze op dat moment verblijven in hun zogenoemde 'tweede verblijf'.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Terminus »

De spelregels van de Hello Belgium waren ook duidelijk, maar ik denk dat het treinpersoneel er intussen een 13-delige boekenreeks over kan schrijven ;)
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door jens123 »

Terminus schreef: 15 mar 2021, 10:46 De spelregels van de Hello Belgium waren ook duidelijk, maar ik denk dat het treinpersoneel er intussen een 13-delige boekenreeks over kan schrijven ;)
Niet normaal hoe er gefraudeerd wordt met die Hello Belgium. Meerdere personen gesnapt met passen van derden (vermoedelijk gestolen uit brievenbussen), de hele tijd dat mensen het 'vergeten' in te vullen, overschreven passen, gebruiken in 1e klasse. Meerdere personen gebruikten de pass ook om naar Nederland te sporen. Zo heb ik zelfs 1 keer een agressief heerschap in Rotterdam van de trein moeten laten halen, want die was overtuigd van zijn onschuld. De beste was een idioot die Brussel-Moeskroen had ingevuld en er niet beter op had gevonden om naar Moeskroen te reizen met de TGV via Lille :mrgreen:
Wij zijn heel blij dat het binnenkort gedaan is (en hopelijk komt er geen hello belgium 2.0 :roll: )
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Steve »

jens123 schreef: 15 mar 2021, 13:09 Wij zijn heel blij dat het binnenkort gedaan is (en hopelijk komt er geen hello belgium 2.0 :roll: )
Of dan toch in een veel minder fraudegevoelige, lees digitale vorm. Ik viel zowat van m'n stoel dat ze in 2020 nog teruggrepen naar zo'n achterhaald concept.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rdv »

Met dergelijke passen enkel digitaal aan te bieden, sluit je heel wat mensen uit. Niet alleen mensen die GSM of smartphone hebben, ook mensen met een iets ouder model (mijn Huawei kon na 2,5 jaar de app van NMBS niet meer draaien), mensen met een volle geheugen op hun smartphone, buitenlanders zonder Belgisch nummer of Belgische kredietkaart, mensen met een beperking die geen tickets met de app kunnen aankopen. En wat met de kortingen van bvb. Gezinsbond?

Nav de coronacrisis heeft de Koning Boudewijnstichting onderzoek gedaan naar de digitale geletterdheid van de Belgen (18+) - 40% heeft niet de apparatuur of kennis om basiszaken met een computer of smartphone uit te voeren. Deze groep neemt meer de trein dan gemiddeld, en heeft het financieel moeilijker dan gemiddeld. En die duwen we dan naar een ticket bij de TBG (ook de automaten zijn voor een deel van hen te moeilijk) i.p.v. een Pass.

Het zou me verwonderen dat er met de digitale passen geen discussies zijn (ik heb hier geen 4G, het 4G aan het station werkte niet, batterij is plat, GSM kwijt). Het enige wat je wel kan bij een papieren pass en niet op een digitale pas is uitgommen en opnieuw invullen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door groentje »

En de dekking is inderdaad niet overal even goed, en niet enkel kleine stopplaatsen, ik heb bijvoorbeeld moeite om verbinding te krijgen in station Jette...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 15 mar 2021, 22:53 Het zou me verwonderen dat er met de digitale passen geen discussies zijn (ik heb hier geen 4G, het 4G aan het station werkte niet, batterij is plat, GSM kwijt).
Echt gebeurd: nog geldige passritten verdwenen bij een crash van de app en kwamen pas weer terug na de koop van weer een nieuwe pass. De nieuwe app is eigenlijk nog maar in het betateststadium.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Terminus »

Zou een digitaal vervoerbewijs op de identiteitskaart een alternatief kunnen zijn?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door kika »

Terminus schreef: 16 mar 2021, 22:24 Zou een digitaal vervoerbewijs op de identiteitskaart een alternatief kunnen zijn?
Je kan het slechts als extra aanbieden. Mijn Belgische ID-kaart heeft die foefjes niet. En dan alle mensen zonder Belgische identiteitskaart, studenten, migranten, aangetrouwde familie... Als't digitaal allemaal wat beter werkt, kan je dat doen en daarnaast het makkelijk maken een papieren alternatief aan te vragen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rdv »

Terminus schreef: 16 mar 2021, 22:24 Zou een digitaal vervoerbewijs op de identiteitskaart een alternatief kunnen zijn?
Dat bestaat toch, of heeft bestaan?
Maar dat was/is ook niet heel robuust - aangezien de tbg het rijksregisternummer moet inlezen van de e-id en dit dan gecheckt wordt met de database in Brussel, zijn er veel dingen die verkeerd kunnen gaan, zoals
- chip niet leesbaar (of chip niet leesbaar door de lezer van de TBG)
- geen verbinding tussen reader TBG en 4G (of ander) netwerk

Meet als resultaat dat veel TBGs de moeite niet meer doen om een vervoersbewijs op e-id te controleren.

En dan zijn er idd nog veel mensen die geen e-id hebben.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door profke »

rdv schreef: 17 mar 2021, 12:48 En dan zijn er idd nog veel mensen die geen e-id hebben.
please elaborate:

wie kan nu nog zeggen geen eid te hebben?
buitenlanders, allicht, maar verder?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Steven »

Ik zou ook niet weten waarom er Belgen zonder eID zouden zijn, tenzij ze die net verloren.
Plaats reactie