NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

De vermindering van de openingstijden van de loketten is een wereldwijd fenomeen, dat ga je vanuit België niet tegenhouden.
En de 'tariefverhoging' gaat letterlijk op een indexaanpassing, door de vele vertragingen vorig jaar mogen de tarieven niet meer stijgen. De tarieven niet laten meestijgen met de inflatie is letterlijk de NMBS verarmen, sorry, maar neen, bedankt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 14 feb 2024, 17:16
overweg13 schreef: 14 feb 2024, 16:34 Ja maar, wat hebben die loketten met de tarieven te maken?
Meer betalen voor minder dienstverlening.
Ik vind persoonlijk dat de stiptheid, de afschaffingsgraad, de problemen met een consequente materiaalinzet e.d. veel meer het tegenhouden van tariefverhogingen zouden verantwoorden dan het sluiten van loketten. Ik kom er hoop en al nog 3 keer per jaar en als men ook de reischeques nog wil digitaliseren - wat ik vernomen heb in antwoord op een vraag via de klantendienst - dan kom ik er helemaal niet meer.
Overigens vind ik het verdwijnen van de onderstationschefs op de perrons veel frustrerender dan de sluiting van loketten.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 14 feb 2024, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

dat ga je vanuit België niet tegenhouden
Nochtans was Belgie ooit een voortrekker... maar dat is wel bijna 200 jaar geleden, ja.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

Overigens vind ik het verdwijnen van de onderstationschefs op de perrons veel frustrerender dan de sluiting van loketten.
Dat kan best heel terecht zijn, maar toch enkel voor een insider. Mieke en Jan Modaal zien wel of geen loketten, daarentegen zullen ze niet zo gauw zien of er een OStC is of niet, en wat dier/diens bevoegdheden of meerwaarde zijn beseffen ze al helemaal niet. De aanwezigheid of niet kan ik nog wel vaststellen - ooit deed ik aangename babbeltjes in Brussel-Schuman - maar de grenzen van hun bevoegdheid zou ik ook niet weten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Insider of niet, ik vind een aanspreekpunt op het perron veel belangrijker dan een aanspreekpunt aan het loket, want op het perron kan het erg belangrijk zijn dat je snel en correct info krijgt, aan het loket hoeft het veelal niet snel te gaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: NMBS-tarieven

Bericht door pmuy »

groentje schreef: 14 feb 2024, 19:11 En de 'tariefverhoging' gaat letterlijk op een indexaanpassing, door de vele vertragingen vorig jaar mogen de tarieven niet meer stijgen. De tarieven niet laten meestijgen met de inflatie is letterlijk de NMBS verarmen, sorry, maar neen, bedankt.
Nee, het gaat hier om een hervorming van het ticketaanbod: schrappen van tickets met vaste prijzen (Standard Multi, Senior Ticket, etc.) en vervangen door een procentuele korting.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: NMBS-tarieven

Bericht door pmuy »

In De Tijd las ik trouwens het volgende. Had ik nog niet eerder gelezen.
Die voordeelkaart zal beschikbaar zijn voor alle reizigers. Wie zo'n kaart koopt, krijgt korting voor reizen buiten de piekuren en tijdens het weekend. Voor jongeren en senioren komt die korting bovenop de 40 procent korting die ze zo al krijgen. Met de voordeelkaart genieten reizigers ook van een maximumtarief op bepaalde ritten.
(...)
Er komt ook een nieuw tarief voor kleine groepen (vanaf vier personen) tijdens het weekend en de daluren.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 26505.html
Zelf vraag ik mij wel af of een getrouwheidskaart dé oplossing is om meer sporadische vrijetijdsreizigers de trein in te krijgen, wat naar eigen zeggen de doelstelling van deze tariefhervorming is. Mij leek het huidige weekendticket al aan die noden te voldoen. Als alternatief zoiets als "€40 per jaar betalen voor 40% korting, en dit bijvoorbeeld met een maximum van €10 per rit" lijkt mij niet bepaald aantrekkelijker voor dergelijke sporadische reizigers dan "€23,20 voor een retour Antwerpen-Oostende" of "€99 voor een tienrittenkaart". Mij lijkt dat je hiermee de drempel voor sporadische reizigers net vergroot.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door TimJ36 »

Ik steek de Belgische Spoorwegen jaarlijks € 1300 toe voor mijn pendelritjes, en zou nu ook wel graag wel van die getrouwheidskaart willen genieten. Ik val niet onder de categorie jongere of oudere. Mijn getrouwheid aan het spoorbedrijf is in al die jaren nog niet beloond geweest. Ik wacht vol ongeduld op mijn geschenkje: levenslang 10% korting op al mijn reizen, een upgrade naar de eerste klas, een set keukenpannen of een meet en greet met de CEO... :wink:
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

pmuy schreef: 14 feb 2024, 21:34
groentje schreef: 14 feb 2024, 19:11 En de 'tariefverhoging' gaat letterlijk op een indexaanpassing, door de vele vertragingen vorig jaar mogen de tarieven niet meer stijgen. De tarieven niet laten meestijgen met de inflatie is letterlijk de NMBS verarmen, sorry, maar neen, bedankt.
Nee, het gaat hier om een hervorming van het ticketaanbod: schrappen van tickets met vaste prijzen (Standard Multi, Senior Ticket, etc.) en vervangen door een procentuele korting.
Sorry, ik had begrepen dat het om de prijsstijging van begin deze maand ging.
En het zou gaan om een procentuele korting, gecombineerd met een plafondprijs. Gilkinet zou die graag op dezelfde hoogte als het huidige forfait hebben, voor mij mag dat plafond gerust wat hoger.
Een andere formule die ik al zag, was wat ze in Süd-Tirol doen. Daar hebben ze, behalve voor studenten e.d., komaf gemaakt met abonnementen, en alles vervangen door een betaalkaart, waarmee reizen goedkoper wordt naargelang je meer reist (12 ct/km voor minder dan 1000 km/jaar, 8 ct/km voor de volgende 1000 km, etc, tem gratis voor de afstand na 20 000 km/jaar). Uiteraard met tariefintegratie met alle lokale vervoer...
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: NMBS-tarieven

Bericht door pmuy »

groentje schreef: 15 feb 2024, 03:05 (...)
En het zou gaan om een procentuele korting, gecombineerd met een plafondprijs. Gilkinet zou die graag op dezelfde hoogte als het huidige forfait hebben, voor mij mag dat plafond gerust wat hoger.
(...)
Ja, maar mijn punt was vooral, wat met de categorie die geen vocale organisatie achter zich heeft: de volwassene van middelbare leeftijd? Voor die groep zal het prijsplafond per rit met de getrouwheidskaart rond de €7-€8 moeten zitten om even voordelig uit te komen dan het huidige aanbod van weekendtickets en Standard Multi's. Tijdens de spits (komt er ook een avondspits?) reizen zal ook al uit den boze zijn, terwijl het nu ook weer niet zo is dat de treinen massaal overvol zitten. Als volwassene dreigt reizen met de trein op afstanden boven de 50 km wel een pak duurder te worden, lijkt mij.
Plaats reactie