NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

Paul schreef: 10 feb 2024, 11:45
overweg13 schreef: 10 feb 2024, 11:04 ... en dan word je geconfronteerd met het probleem dat een seniorenbiljet altijd heen en terug is.
Ik begrijp niet zo goed waarom dat een 'probleem' is. Je bent toch niet verplicht om die terugreis effectief te doen? Ik heb al vaak een seniorenbiljet gekocht voor een enkele reis (over langere afstand, wanneer het goedkoper is dan een gewoon ticket). Of een seniorenbiljet in combinatie met een gewoon ticket, indien dat nodig is omdat de terugreis gedeeltelijk over een ander traject loopt dan de heenreis. Kwestie van uit te zoeken wat de voordeligste combinatie is.
Het kan een probleem zijn, als je laat op de avond niet meer terug kan. Ik heb al geweten dat ze weigerden een retourbiljet te verkopen als je diezelfde dag niet meer terug kon. Toegegeven, ik weet niet of dat ook is geblokkeerd in de automaat of het internet.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

joverwimp schreef: 10 feb 2024, 10:07
groentje schreef: 09 feb 2024, 21:52 ... ik weet niet of een forfaitaire prijs de beste keuze is, wanneer de ritten zo sterk verschillen. Ik denk niet dat een biljet van Genk naar Leuven bijvoorbeeld even duur zou moeten zijn als een biljet van Aarlen naar Oostende.
Het is wel even duur met een 'Standard Multi'
Ik dacht dat die ook op de schop gingen, de NMBS wil af van de zelf in te vullen tickets, omdat die toch wel wat fraudegevoelig zijn.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: NMBS-tarieven

Bericht door pmuy »

groentje schreef: 10 feb 2024, 22:50
joverwimp schreef: 10 feb 2024, 10:07
groentje schreef: 09 feb 2024, 21:52 ... ik weet niet of een forfaitaire prijs de beste keuze is, wanneer de ritten zo sterk verschillen. Ik denk niet dat een biljet van Genk naar Leuven bijvoorbeeld even duur zou moeten zijn als een biljet van Aarlen naar Oostende.
Het is wel even duur met een 'Standard Multi'
Ik dacht dat die ook op de schop gingen, de NMBS wil af van de zelf in te vullen tickets, omdat die toch wel wat fraudegevoelig zijn.
Niet zozeer omdat die fraudegevoelig zijn (dat is met de digitale variant niet echt meer het geval), maar omdat men alle tarieven wil berekenen aan de hand van een korting ten opzichte van de standaardprijs.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS-tarieven

Bericht door Paul »

groentje schreef: 10 feb 2024, 22:49 Het kan een probleem zijn, als je laat op de avond niet meer terug kan. Ik heb al geweten dat ze weigerden een retourbiljet te verkopen als je diezelfde dag niet meer terug kon. Toegegeven, ik weet niet of dat ook is geblokkeerd in de automaat of het internet.
Maar allez nu, er staat nergens in de gebruiksvoorwaarden van het seniorenbiljet dat je verplicht bent heen en terug te reizen, dat zou ook juridisch onmogelijk hard te maken zijn. Ik heb het in ieder geval al gebruikt om met de laatste verbinding van de dag van Sint-Truiden naar Sint-Niklaas te sporen. Ik kan aannemen dat ze je aan het loket afraden een standaard retourbiljet te kopen als je niet meer terug kunt, dat is gewoon klantvriendelijk, maar toch niet om een seniorenbiljet te kopen als dat de voordeligste formule is? Aan de automaat of via website of app kan het in ieder geval probleemloos.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS-tarieven

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 11 feb 2024, 12:35
groentje schreef: 10 feb 2024, 22:49 Het kan een probleem zijn, als je laat op de avond niet meer terug kan. Ik heb al geweten dat ze weigerden een retourbiljet te verkopen als je diezelfde dag niet meer terug kon. Toegegeven, ik weet niet of dat ook is geblokkeerd in de automaat of het internet.
Maar allez nu, er staat nergens in de gebruiksvoorwaarden van het seniorenbiljet dat je verplicht bent heen en terug te reizen, dat zou ook juridisch onmogelijk hard te maken zijn.
Ze zijn juridisch zelfs verplicht om het aan te bieden als het de goedkoopste optie is.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

Toegegeven, het was enige jaren terug, dus de details herinner ik me niet precies, wie weet is mijn herinnering zelfs fout. Maar dat was wat ik me herinner.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS-tarieven

Bericht door rdv »

overweg13 schreef: 09 feb 2024, 18:50
jan_olieslagers schreef: 09 feb 2024, 18:48 Sorry hoor, maar wat is er "gewoon" aan 50%? Behalve dan dat dat getal reeds een hele tijd werd gehanteerd.
En dan nog: we hebben onze huizen veel meer dan 100 jaar verwarmd met vuur van hout en steenkool, dat is vandaag voorbijgestreefd.
Neem maar eens de proef op de som: laat in je onmiddellijke omgeving maar eens een aantal mensen 50 % van 150 berekenen. En even later 40 %...
Vooral omdat 50% van 150 bij de NMBS niet 75 is, maar ergens rond de 79 ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Voor de mensen is dat gewoon voor half geld rijden, hoe het 50% tarief ook berekend wordt. Moet dat dan voor vier tienden geld worden? Het zal trouwens ook meer zijn dan 40%.
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS-tarieven

Bericht door joverwimp »

De NMBS wil 30% meer reizigers. Daarom zullen meer mensen goedkoper kunnen reizen.
Het senior biljet zal zeker geen 2 of 3x duurder worden; als het van Gilkinet afhangt wordt het geplafonneerd op het huidige niveau (+ index) :

https://www.rtbf.be/article/il-n-y-aura ... =RTBF_ACRM
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS wil 30% meer reizigers.
Naar ik op deze pagina's geleerd heb, is er daarvoor een tekort aan alles: spoorcapaciteit, rollend materiaal, personeel. Geen van de drie tekorten gaat opgelost zijn tegen de verkiezingen :) misschien zelfs niet tegen de volgende.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 13 feb 2024, 17:35
De NMBS wil 30% meer reizigers.
Naar ik op deze pagina's geleerd heb, is er daarvoor een tekort aan alles: spoorcapaciteit, rollend materiaal, personeel. Geen van de drie tekorten gaat opgelost zijn tegen de verkiezingen :) misschien zelfs niet tegen de volgende.
Jan, je vergeet de vierde component: visie op de lange termijn.
Maar goed, wie weet wat de verkiezingen brengen, maar ik ben zéér ontgoocheld in minister Gilkinet. Waar hij bij de vorige loketsluitingen nog van zich liet horen, is hij bij de huidige vermindering van openingsuren loketten, verhoging van de ticketprijzen en sluiten van wachtzalen niet meer te zien.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Niet helemaal waar: Gilkinet heeft een uitgebreide reactie gegeven op de rtbf.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 13 feb 2024, 22:47 Niet helemaal waar: Gilkinet heeft een uitgebreide reactie gegeven op de rtbf.
Minister van Mobiliteit Gilkinet krijgt lastige vragen over plannen NMBS om stationsloketten minder lang open te houden (VRT NWS, 25/01/2023)

"Waar volk over de vloer komt, moet er een loket zijn waar men terechtkan", vindt Franky Demon (CD&V). "Ik heb niet het gevoel dat u effectief de schouders zet onder beter openbaar vervoer", stelt Gaby Colebunders (PVDA) vast. "U mag de kwaliteit van de spoorwegen niet zo laten verloederen", houdt Chanelle Bonaventure (PS) de minister voor. Ze roept Gilkinet stappen te zetten om de inkorting van de openingsuren terug te draaien. Maar uit het antwoord van de minister blijkt dat hij dat niet van plan is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Ja maar, wat hebben die loketten met de tarieven te maken?
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 14 feb 2024, 16:34 Ja maar, wat hebben die loketten met de tarieven te maken?
Meer betalen voor minder dienstverlening.
Plaats reactie