NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door TimJ36 »

"Geen leuke boodschap", weet ook de NMBS "Maar de stijgende inflatie betekent ook voor ons een kost. Dat niet doorrekenen betekent minder inkomsten, die niet kunnen worden gebruikt en geïnvesteerd. We zijn dus genoodzaakt om de tarieven op te trekken", legt woordvoerder Bart Crols uit.
Worden die extra inkomsten daadwerkelijk geïnvesteerd vraag ik me dan af. Bij de vorige tariefverhoging sprak het adviescomité van de reizigers zich nog negatief uit over een tariefverhoging, net vanwege de verminderde dienstverlening.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jotie »

Overmorgen gaan de nieuwe tarieven in, maar nergens op de NMBS website vind ik een overzicht met de toekomstige tarieven voor producten met een forfaitaire prijs. Heeft iemand een idee waar die te vinden zijn?
Ook merkwaardig: de website geeft voor ritten aan standaardprijs een identiek resultaat op 31 januari en 1 februari. De app kent de tariefverhoging wél.
Bizar, toch?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS-tarieven

Bericht door FLV-FGSP »

De enige publieke bron is momenteel het persbericht van 8 december:
https://press.nmbs.be/nmbs-tarieven-2024

De prijzen van de passen worden (+5,9% plus afronding op hele euro's):
Local Multi 31,00
Youth Multi (digitaal) 60,00
Youth Multi 62,00
Standard Multi (digitaal) 99,00
Standard Multi 102,00
Youth Holidays 1 week 20,00
Youth Holidays 1 maand 33,00

Dat de website de prijzen nog niet toont is niet ok.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS-tarieven

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 30 jan 2024, 20:31 Dat de website de prijzen nog niet toont is niet ok.
Is het niet normaal je in de voorverkoop de prijs betaalt van de dag van aankoop? Is dacht ik altijd zo geweest.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Ja, ik heb vandaag nog een keycard en twee railpassen gekocht tegen de oude prijs.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS-tarieven

Bericht door FLV-FGSP »

rvdborgt schreef: 30 jan 2024, 20:50 Is het niet normaal je in de voorverkoop de prijs betaalt van de dag van aankoop? Is dacht ik altijd zo geweest.
Nu je het zegt ....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Trouwens, als je het nieuwe tarief wil kennen, kun je gewoon een reis simuleren op 1 februari... Eigenaardig genoeg heeft de pdf wel al 2024 in de naam, maar krijg je de oude tarieven te zien.
Met vriendelijke groet

overweg13
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jotie »

rvdborgt schreef: 30 jan 2024, 20:50
FLV-FGSP schreef: 30 jan 2024, 20:31 Dat de website de prijzen nog niet toont is niet ok.
Is het niet normaal je in de voorverkoop de prijs betaalt van de dag van aankoop? Is dacht ik altijd zo geweest.
Zou het niet transparanter zijn mocht beide prijzen worden getoond? Of tenminste op de openingspagina een informatiebericht?
Als in Duitsland het tarief van de Bahncard omhoog gaat, worden gebruikers daarvan máánden op voorhand verwittigd. Hier lijkt dat allemaal 'in den duik' te moeten gebeuren. Da's jammer.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Ondertussen zijn de nieuwe tarieven gepubliceerd op de website.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

En worden er al nieuwe aangekondigd. Zelfs zonder de details te kennen, staan de oudekraaienclubs al klaar om het project af te schieten, terwijl ik bijna instinctmatig aanvoel dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zullen zijn: geen tijdsbeperking, geen verplichte heen-en-terugreis en nog de mogelijkheid om een extra reductiekaart aan te kopen tegen een prijs die lager zal liggen dan het seniorenabonnement van De Lijn. Maar nee, ze moeten en zullen optreden.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef: 09 feb 2024, 15:50 En worden er al nieuwe aangekondigd. Zelfs zonder de details te kennen, staan de oudekraaienclubs al klaar om het project af te schieten, terwijl ik bijna instinctmatig aanvoel dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zullen zijn: geen tijdsbeperking, geen verplichte heen-en-terugreis en nog de mogelijkheid om een extra reductiekaart aan te kopen tegen een prijs die lager zal liggen dan het seniorenabonnement van De Lijn. Maar nee, ze moeten en zullen optreden.
Hm, een beetje onderbouwing zou geen kwaad kunnen. Bronnen, citaten, webpagina's?
Waar zijn die nieuwe aankondigingen?
Wie zijn de oude kraaien? en welke zijn hun clubs?
En waar is hun gemekker te lezen?

Let wel, ik neem grif aan dat er gemekkerd wordt, Belgie is zo vol en zo intolerant geworden dat niemand nog geen sch__t meer kan laten of er trekt wel iemand naar de Raad van State - bij wijze van spreken, dan, want ZO erg zal het hopelijk nog niet zijn, voorlopig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Bronnen: De Morgen van Vandaag - VRT radio 1 nieuwsbulletins en De Ochtend - reactie NMBS met voorlopige gegevens etc.
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS-tarieven

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 09 feb 2024, 16:15
overweg13 schreef: 09 feb 2024, 15:50 En worden er al nieuwe aangekondigd. Zelfs zonder de details te kennen, staan de oudekraaienclubs al klaar om het project af te schieten, terwijl ik bijna instinctmatig aanvoel dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zullen zijn: geen tijdsbeperking, geen verplichte heen-en-terugreis en nog de mogelijkheid om een extra reductiekaart aan te kopen tegen een prijs die lager zal liggen dan het seniorenabonnement van De Lijn. Maar nee, ze moeten en zullen optreden.
Hm, een beetje onderbouwing zou geen kwaad kunnen. Bronnen, citaten, webpagina's?
Waar zijn die nieuwe aankondigingen?
Wie zijn de oude kraaien? en welke zijn hun clubs?
En waar is hun gemekker te lezen?

Let wel, ik neem grif aan dat er gemekkerd wordt, Belgie is zo vol en zo intolerant geworden dat niemand nog geen sch__t meer kan laten of er trekt wel iemand naar de Raad van State - bij wijze van spreken, dan, want ZO erg zal het hopelijk nog niet zijn, voorlopig.
https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... MAIL_ID%5D
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

Dankuwel, @joverwimp, dat kan ik nalezen en overpeinzen. Lijkt mij dat NMBS wil terugkomen op het statuut van sociale instelling, en dat is misschien nog niet zo verkeerd. Ik heb tenslotte vaak en uitvoerig geklaagd over het weinig commercieel gedrag van NMBS, op een manier lijkt me dit een stap in de goede richting. Natuurlijk zijn er sommige derdeleeftijders die het met een mager pensioentje moeten stellen, maar daaraan heeft NMBS toch geen fout of verantwoordelijkheid? Als we als natie/gemeenschap vinden dat mensen die het niet breed hebben gunsttarieven moeten genieten voor het openbaar vervoer, dan is het aan de natie om dat te organiseren, niet aan de aanbieders van openbaar vervoer.

Tenslotte zijn er ook derdeleeftijders met een aanvaardbaar of zelfs meer dan behoorlijk pensioen - mezelf inbegrepen - ik zou het ongepast vinden als ik korting kreeg op mijn spoorticket, daar waar het spoorbedrijf het al lastig genoeg heeft. Daarentegen zijn er jongere mensen die het ook niet breed hebben maar die wel het volle pond mogen betalen.

Er was natuurlijk een tijd dat men redeneerde "die trein rijdt toch sowieso, beter dat er iemand opzit aan verminderd tarief dan helemaal niemand" maar dat gaat minder en minder op. Ik zie het er nog van komen dat men de vaste uurfrekwentie terug gaat afbouwen, bij gebrek aan materiaal en personeel en centen. Beter om de schaarse middelen in te zetten waar ze het meeste nut hebben, dat is te zeggen in de spits van het woon-werkverkeer. Ergens op vrtnws.be las ik dat nog steeds 75% van de Brusselpendelaars de auto gebruiken, daar is nog heel wat ruimte voor verbetering. Dat men daarbuiten dan een minimumdienst aanbiedt, dat is schoon waar en wanneer het kan, om een ruimer publiek aan te spreken (winkelen, recreatie, bezoek aan vrienden en familie...) maar niet meer dan dat.

Maar nu komen we wel in een eerder maatschappelijk-politieke discussie, natuurlijk. Is een discussie over tarieven dat niet sowieso?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS-tarieven

Bericht door trainlovertje »

Men zegt inmiddels al enkele jaren dat men grote veranderingen gaat doorvoeren, maar de grootste verandering bij de tarieven die ik in de laatste jaren gezien heb is de 'vereenvoudiging' van de productnamen.
Plaats reactie