nieuwe dienstregeling december 2023

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Er wordt blijkbaar gewerkt aan de website, meer bepaald in het deel waar je lijnfolders en spoorboekje kunt downloaden. Spijtig genoeg zijn beide op dit moment (08.12.2023 12:09) nog niet beschikbaar. En op de vereenvoudigde versie van de netkaart komt de (bus)lijn naar Bastogne nog altijd voor; spijtig genoeg is dat allang voltooid verleden tijd...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Ten laatste op 15.01.2024 zullen alle folders te downloaden zijn. Zo lang hebben we zelfs nooit op de papieren boekjes moeten wachten. Natuurlijk zijn er nu waarschijnlijk meer dan vroeger wijzigingen van het laatste moment omdat een of andere burgemeester nog wat wil wijzigen, maar het is toch wel veel: een hele maand vertraging...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Zo lang hebben we zelfs nooit op de papieren boekjes moeten wachten.
Dank zij de informatica gaat tegenwoordig alles veel vlotter en soepeler, ge ziet wel :(
Natuurlijk zijn er nu waarschijnlijk meer dan vroeger wijzigingen van het laatste moment
Dat is dan toch maar omdat NMBS het accepteert? Ja, natuurlijk is de druk van de politieke kant groot, wiens brood men eet, diens woord men spreekt, tenslotte. Maar volgens mij zou NMBS iets meer op de rem mogen staan, het effect op middel- en lange termijn lijkt me eerder beperkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door thejay »

De PDF van het volledige spoorboekje voor weekdagen staat inmiddels online:

https://www.belgiantrain.be/-/media/fil ... fdaa38b8f8
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Die van het weekend staan er ook al op, hoor! En ik heb net geen 10 minuten nodig gehad om het eerste foutje te ontdekken: 3107 rijdt voortaan van Binche naar Antwerpen-Centraal. De trein komt spijtig genoeg niet voor in de tabellen van lijnen 108 en 96. In de tabel van lijn 25staat bij de 3107 wel een vertrekuur in Binche vermeld, maar de volledige dienstregeling tussen Binche en Brussel-Zuid ontbreekt dus.
Met vriendelijke groet

overweg13
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door thejay »

Ah, super, bedankt. Ten tijde van mijn eerste post was dat nog de versie van juni :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

thejay schreef: 28 dec 2023, 17:00 Ah, super, bedankt. Ten tijde van mijn eerste post was dat nog de versie van juni :P
Het is inderdaad vandaag wel verrassend snel gegaan. (Ik heb de volledige bestanden afgedrukt en morgen laat ik ze inbinden, mijn manier om het ontbreken van echte papieren spoorboekjes op te vangen...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door Paul »

Ik vrees dat er wel weer fouten in staan.... De nieuwe IC Leuven - Charleroi bijvoorbeeld wordt niet weergegeven in de tabellen 139 en 140. En dat is nog maar het eerste waar ik naar zocht.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Dat is klassiek. Ik denk dat de meeste zo niet alle deelnemers aan dit forum bijna volledig op de hoogte zijn van de wijzigingen. Blijkbaar zijn ze dat op die dienst van de spoorboekjes niet. Het is inderdaad best om eerst naar de nieuwigheden te kijken. Overigens: ik heb al zo vaak contact opgenomen met die dienst, dat ze me daar al kennen. Dus, mochten er nog fouten ontdekt worden, meld het hier even; dan bundel ik ze en stuur ik ze half januari door.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 29 dec 2023, 16:43 Overigens: ik heb al zo vaak contact opgenomen met die dienst, dat ze me daar al kennen. Dus, mochten er nog fouten ontdekt worden, meld het hier even; dan bundel ik ze en stuur ik ze half januari door.
Van iemand anders (niet gecontroleerd):
lijn 4: in één richting ontbreekt station Luchtbal in de lijst van de haltes van de S35;
lijn 26: door de werken tot eind april 2024 rijdt bijna geen enkele trein zoals aangeduid in de tabel; alleen de S4 en S19 rijden zoals vermeld;
lijn 36c: de vertrektijden van de Benelux en IC 08 ontbreken;
lijn 37: de S-trein Luik-Aken staat in de tabel, maar de tweede S-trein naar Verviers ontbreekt;
lijn 40: slechts één trein per uur in plaats van twee en de tabel houdt op om resp. 15 en 16 uur;
lijn 139: de nieuwe IC Leuven-Charleroi ontbreekt;
lijn 140: idem
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

P8001 ontbreekt in het boekje van L50, nu dat die in Denderleeuw en Liedekerke stopt mag dat ook weergegeven worden in de boekjes.
P8320 ontbreekt op L35
De link naar L90 brengt je naar het spoorboekje voor L89
P8972 en 8977 staan verkeerd aangeduid als S6 1566 en 1567 bij L123
S4'en op L50 krijgen geen halte in Bockstaal aangeduid
Bij L54 ontbreken alle tussenliggende stations tussen Mechelen en Leuven, zij staan bij L53, technisch gezien correct maar ze zouden handiger zijn op L54 zodat de hele L trein in 1 boekje staat. In dezelfde genre kan het geen kwaad om Oostende toe te voegen aan L66, het zou plaats besparen en er ordelijker uitzien. De stations van L75A zou ik toevoegen aan L78 voor dezelfde reden, niet enkel L94. Jemappes en Quaregnon bij L97.
Bij L75 staat Ronse aangegeven, maar er staat geen enkele S51 of S53 trein in, deze rij moet eruit. Er ontbreekt ook een zwarte lijn tussen Brussel-Zuid en Antwerpen Centraal. Bij L140 staat Basse-Wavre aangegeven in 1 richting, er stopt geen trein. Bij L161 staat er het volgende Ottignies/Ottignies Louvain-La-Neuve/Louvain-La-Neuve Ottignies/Ottignies Dit is verwarrend en wordt nergens anders in het boekje gedaan, hierdoor komen de S8 treinen Louvain-La-Neuve-Ottignies 2x voor
S44's ontbreken bij L40
Iets anders maar toch aansluitend, vanaf 6 januari ontbreekt de spatie tussen S43 en het treinnummer in de routeplanner, vreemd, deze week staat die spatie er nog het tot zaterdag
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Het blijft onbegrijpelijk: ergens bestaan die gegevens toch in hun volledigheid, ze moeten in digitale vorm beschikbaar zijn om in de website en de apps te verwerken. Waarom er dan vanalles fout gaat als diezelfde gegevens onder de vorm van lijnfolders of integraal spoorboekje verwerkt moeten worden, is iets waar ik met mijn kleine non-digitale verstandje niet bij kan.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

Blijkbaar ben ik fout over de S6/P treinen uit Gent, die verandert van nummer vanaf Denderleeuw
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

Ik ben ook eens gaan kijken naar de IC en S brochures, aangezien die ook zijn aangepast:
IC01: Estetisch maar in de richting Eupen-Oostende worden alle haltes weergegeven, inclusief die op L36 die enkel door de eerste en laatste trein bedient worden, in de andere richting niet en staat er een annotatie bij. 1 Tienen 23.41, Landen... Hou het consequent, en sinds er in beide gevallen 2 tabellen per pagina passen zie ik het probleem niet eens om ze te vermelden.
IC04: In een richting ontbreken de stations Croix-l'Allumete en Croix-Wasquehal, zelfs niet vermeld via annotatie. De voorlaatste trein van de dag stopt overal op L75 en dit is wel vermeld in annotatie, hier ergert het me minder.
IC05 rijdt niet meer tot Luchtbal, dat lijntje en het vertreklijntje voor Antwerpen-Centraal mag eruit
IC06 bevat zowel IC06 en IC06A, dat is anders dan bij IC23 en 23A, ik zou het consequent houden en 2 aparte boekjes maken, ik zou dit niet doen voor IC04 of IC10
IC12 annotatie ontbreekt met vertrektijden Brugge, Zedelgem, Torhout, Lichtervelde, Roeselare, Izegem en Ingelmunster voor 408 en 440. De rij met Dolhain Gileppe moet ook verwijderd worden
IC13 het zou geapprecieerd worden als men erbij vermeld hoe die treinen naar Brussel-Zuid verder rijden als P trein, of die P treinen zelfs zien als een verlenging van de IC met de vertrektijden in de NZV meegegeven en de rest als annotatie van/tot Luik/Landen. Zoals de IC12's tot Oostende of de IC18's tot Doornik
IC14 IC1726 ontbreekt, hij rijdt op een ander moment en slechts een deel van de route maar is wel genummerd alsof hij bij de rest hoort...
IC16 er zitten hier P treinen bij die er niet direct uitzien als vervanging van de gewone IC?
IC18 heeft geen link naar zijn boekje, de treinen naar Doornik hebben ook geen annotaties voor hun haltes
IC23A balkje Oostende moet weg
IC25 balkjes tussen Luik en Flemalle-Haute moeten weg
IC31 3107 en 3137 hebben geen annotatie voor Brussel-Binche
IC35 balkje Den Haag HS mag weg
S Antwerpen
op de plannetjes (niet kaartje, de opsomming in kleur) ontbreekt het tekentje van de S35 bij Antwerpen-Centraal, S1 mag er ook bij in het plannetje van Antwerpen, P7206 komt uit Essen, wat doet die bij S35, en sinds wanneer stopt de S32 niet in Antwerpen Centraal of Luchtbal maar wel in Noorderkempen volgens het plannetje? S35 wordt ook vermeld op zijn eigen plannetje, dit gebeurt niet voor andere S treinen. S35 heeft rode balkjes aan de zijkant ipv gele. Op het kaartje staat er geen S35 naast Noorderkempen om een terminus aan te geven, de kleur is ook fout (lichtblauw a la S8) de verlenging van de S34 naar Dendermonde mag er ook op staan, zoals hoe de S5 naar Geraardsbergen erop staat ook al zijn dat 4 treinen... in het weekend mag naast de S1 ook de S53 erbij staan
S Brussel
op de kaart lijkt Mechelen het eindstation van de S1, hier hoort een pijl zoals bij de S9. Plannetje S1 toont nog S7 bij de stations tussen Mechelen en Vilvoorde ipv S4. S9 ontbreekt in Lillois en Nijvel. S1 1954, 1994, 1995, geen Annotaties voor de stations tussen Charleroi en Nijvel. plannetje S2 en S3 denkt dat S81 door NZV gaat ipv S10. Plannetje S4 denkt dat S6 nog in Aalst komt. Plannetje S3, S4, S6 en S10 weten niet dat de S8 tot in Zottegem komt. plannetje S4 en S3 denken dat S10 niet in Bockstael stopt. Geen enkel plannetje (buiten S9) erkent de S19. Er staat een leeg vierkantje naast Hofstade en Muizen bij de S4, dit moet een witte balk zijn. 7076 ontbreekt bij S4. S5 en S9 denken beide dat ze de enige zijn die in mouterij stoppen. S6 denkt dat S81 door de NZV gaat maar S8 niet. Hoe zijn de 7012 en 7014 verwant aan S6 treinen? De aankomsturen voor Schaerbeek zijn niet ingevuld bij S6. 1566 en 1567 vermelden niet dat ze uit Gent komen. Plannetje S7 denkt dat S4 in Haren stopt. 7658 en anderen staan vermeld als S8 ipv S81. 6567 komt uit Geraardsbergen, dit ontbreekt in de tabel van S8. plannetje S9 en S19 zijn de enige die andere S netten erkennen, S1 vermeld de Antwerpse niet en S5, S6 en S34 vermelden het Gentse niet. op plannetje S9 staat S19 vermeld tussen Nijvel en Sint Job, dit hoort tot Bordet te zijn, en de groene achtergrond staat niet achter de symbooltjes van de S19. Plannetje S10 denkt dat de S3 niet maar de S6 en S4 wel in Asse stoppen. S10 denkt dat enkel hij in Bockstael stopt. Ook bij S10 staan P treinen Gent-Schaarbeek en een P trein Aalst-Geraardsbergen? S19 heeft blauwe (S20) balken ipv roze. S3 in het weekend heeft gele balken
S Charleroi
Op de kaart ontbreken de symbolen voor S19 aan Charleroi-Centraal en op de pijl richting Brussel. S61 erkent S20, niet S19, de rest doet dit ook niet
S Gent
Op de kaart is S53 nog niet doorgetrokken tot Oudenaarde. De verlenging tot Oudenaarde van de S53 is ook niet vermeld op het plannetje S51. Plannetje S53 heeft niet eens door dat die in Oudenaarde komt. De Dampoort expres (in slechts 1 richting) verwant aan een S53 noemen, is een stretch. Plannetje S52 geeft incorrect aan dat hij in het weekend niet stopt in Balegem Zuid en Moortsele
S Luik
Op de kaart ontbreekt het symbool voor S43 bij Luik Guillemins. S41 vermeldt geen tussenstops ten noorden van Luik en doet alsof dit uitzonderingen op de regel zijn via het herkomst balkje. S41 plannetje toont diezelfde haltes niet. Plannetje S42 denkt dat S43 tot in Herstal komt en plannetje S43 denkt dat die nog uit Hasselt komt. balkjes S44 zijn niet rood maar blauw met een logo/tekst
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Dergelijke inconsequenties zijn schering en inslag en dat al jaren: vermelden van stops die niet ter zake doen, het niet vermelden van stops die wél ter zake doen, vermelden van treinen die niet ter zake doen (in lijn 94 staat bijv. een P-trein vermeld die van Ath naar Tournai rijdt, via Jurbise, Mons, Saint-Ghislain.) Ik heb de indruk dat de opstellers zelf niet zo goed weten hoe zo een spoorboekje eruit moet zien. Overigens meen ik te weten dat ze maar met hun tweeën zijn, multipele controle is dus eigenlijk zo goed als onmogelijk. Vermoedelijk droomt de NMBS ervan het spoorboekje en de bijhorende (lijn)folders zo snel mogelijk te kunnen opdoeken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie