Naar Maastricht vanuit Antwerpen, en terug

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
zeemeeuw

Naar Maastricht vanuit Antwerpen, en terug

Bericht door zeemeeuw »

Hallo :)


Vrijdag heb ik een afspraak in Maastricht. Ik woon zelf in het Antwerpse, en wou met de trein gaan. Nu heb ik e.e.a. opgezocht en uitgepluisd en ben tot volgende gekomen :

Antwerpen-Centraal ---> Brussel-Zuid
vertrek 8u57 (IR) of 9u17 (IC)
aankomst: 9u54 (IR) of 10u06 (IC)

Brussel-Zuid --> Maastricht Centraal
vertrek 10u24 (IC)
aankomst 11u54

(In de vooravond van diezelfde dag, hetzelfde traject, maar dan terug)

Dan zou ik in Brussel een Superdagretour kaartje willen kopen.
En voor de verbinding tussen Antwerpen - Brussel een biljet heen-en-terug


Maar nu zijn mijn vragen/onzekerheden :

* Klopt mijn berekening een beetje ? Is dit de beste oplossing of zie ik ergens over, dat makkelijker (voor een stationsnewbie ) of voordeliger zou zijn) ?
* Het klopt toch dat zo'n Superdagretour ineens geldig is (binnen dezelfde dag) voor heen én terug ? Dus dat ik me over de terugreis Maastr.-Brussel geen zorgen hoef te maken om daar loket te zoeken of automaat en over betalen enz.. ? (je weet maar nooit dat je je portefeuille kwijtspeelt ofzo..dan heb je je retourtje toch nog om terug thuis te geraken)
* Ik zou de tickets graag ter plekke kopen in Antwerpen en Brussel, gaat dit ? evtl via zo'n automaat met je bankkaart ? Of zou ik ineens alles in Antwerpen al kunnen kopen (heen-en-terug voor zowel Antw--> Brussel als van Brussel --> Maastr en terug) ?
* Zo'n superdagretour is niet geldig op hogesnelheidstreinen, maar die trein tussen Brussel en Maastricht is -als ik het goed begrijp- een snellere (nieuwe?) verbinding, valt dit ook onder "HST" (sorry als het een erg onwetende vraag is) ? Of kan ik voor die "IC" gerust zo'n superdagretour gebruiken ? Of kan dat enkel voor IR treinen ?
* Als ik in Brussel aankom om 10u06, volstaat dit om om 10u24 de IC naar Maastricht te nemen (evtl ook met tickets enz.. als dat in Antwerpen niet gaat om ineens een daar te kopen van Brussel --> Maastricht) of is dat te krap ?
* Is er evtl een prijsverschil tussen IR en IC treinen ?


Het zijn nogal veel vragen ineens, maar ik benl niet echt gewend om alleen ergens naartoe te trekken, en dan zeker niet met de trein of met overstappen enz.. en zou niet graag voor onverwachte verrassingen komen te staan ofzo :oops:

Verder kan ik de online manier (tickets online bestellen en afdrukken) niet gebruiken. heb wel een bankkaart en als dat evtl het handigste zou zijn en zo'n automaat in de betreffende stations aanwezig is voor die verbindingen, is dat wschl de "makkelijkste" manier ?


Kan iemand me helpen / uitsluitsel geven over een aantal punten aub ? :)


Alvast bedankt !!


MvG,
zeemeeuw
Wover

Bericht door Wover »

* Klopt mijn berekening een beetje ? Is dit de beste oplossing of zie ik ergens over, dat makkelijker (voor een stationsnewbie ) of voordeliger zou zijn) ?

-> Beste oplossing ja ;)

* Het klopt toch dat zo'n Superdagretour ineens geldig is (binnen dezelfde dag) voor heen én terug ? Dus dat ik me over de terugreis Maastr.-Brussel geen zorgen hoef te maken om daar loket te zoeken of automaat en over betalen enz.. ? (je weet maar nooit dat je je portefeuille kwijtspeelt ofzo..dan heb je je retourtje toch nog om terug thuis te geraken)

--> Superdagretour is eigenlijk een biljet van de NS (Nederlandse Spoorwegen), daarom twijfel ik er hard aan of je die wel in Antwerpen kan kopen, maar dat zal je aan het loket in Antwerpen zelf dan moeten vragen, wat de goedkoopste oplossing is.

* Ik zou de tickets graag ter plekke kopen in Antwerpen en Brussel, gaat dit ? evtl via zo'n automaat met je bankkaart ? Of zou ik ineens alles in Antwerpen al kunnen kopen (heen-en-terug voor zowel Antw--> Brussel als van Brussel --> Maastr en terug) ?

--> Een ticket koop je altijd voor de hele reis, of dat nu met 5 overstappen is of met 1, dus gewoon in Antwerpen een kaartje naar Maastricht vragen.

* Zo'n superdagretour is niet geldig op hogesnelheidstreinen, maar die trein tussen Brussel en Maastricht is -als ik het goed begrijp- een snellere (nieuwe?) verbinding, valt dit ook onder "HST" (sorry als het een erg onwetende vraag is) ? Of kan ik voor die "IC" gerust zo'n superdagretour gebruiken ? Of kan dat enkel voor IR treinen ?

--> Er is geen prijsverschul tussen IR's en IC's, dit is gewoon een aanduiding voor comfort en snelheid eigenlijk. Alle treinritten, of dat nu IC, IR, L of P is, worden berekend op het aantal afgelegde kilometers.
En die nieuwe IC rijdt idd wel ergens 200kph, maar tegenwoordig is dat al zo snel niet meer, dus het is zeker geen HST :P

* Als ik in Brussel aankom om 10u06, volstaat dit om om 10u24 de IC naar Maastricht te nemen (evtl ook met tickets enz.. als dat in Antwerpen niet gaat om ineens een daar te kopen van Brussel --> Maastricht) of is dat te krap ?

--> Dat volstaat zeker hoor. Persoonlijk vind ik 10 minuten het minimum in Brussel, want daar moet je soms wel wat zoeken, maar jij hebt er 18, dus dan kan je nog gerust een koffietje gaan drinken :).

* Is er evtl een prijsverschil tussen IR en IC treinen ?

--> Nee, lees hierboven ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

even http://www.nmbs.be raadplegen geeft u het volgende

Reisweg van de trein 4530[IC] met bestemming: BRUSSEL ZUID
ANTWERPEN CENTRAAL 00:00 09:37
ANTWERPEN BERCHEM 09:41 09:44
MECHELEN 09:57 09:59
BRUSSEL NOORD 10:16 10:18

Reisweg van de trein 410[IC][HV I 11] met bestemming: MAASTRICHT (NL)
BRUSSEL NOORD --:-- 10:33
LUIK GUILLEMINS 11:24 11:26
BRESSOUX 11:32 11:33
WEZET 11:42 11:43
MAASTRICHT (NL) 11:54 --:--

je vertrekt in antwerpen best om in brussel noord over te stappen :-) waarom u tijd verdoen door naar brussel zuid te gaan (je zou aldoende twee keer langs brussel noord komen) je hebt in brussel noord met bovenstaande uurregeling 15 minuten overstaptijd, wat voldoende is, voor de terugreis is hetzelfde van toepassing

op deze link
http://www.b-rail.be/int/N/offers/borde ... /index.php
vind je de juiste prijzen en al, speciaal voor maastricht, de superdagretour kan je er niet meer voor nemen bijgevolg, de naam zal excursie zijn van het biljet, 24€ heen en terug tenzij je jonger dan 26 bent want dan kan je voor 16€ naar daar
zeemeeuw

Bericht door zeemeeuw »

Hallo :)


Heel erg bedankt voor de reacties !!

Brussel-Noord is dan idd een betere optie, helemaal niet opgekomen bij mij (had via een internationale planner oid gekeken en eerst gekeken van Brussel-Maastricht en dan aanhand daarvan van Antwerpen naar Brussel, ipv de logische volgorde :lol:)

Mooi dat je in Antwerpen het zo kan regelen voor de hele reis ! Dat valt goed mee :)

Die "excursie" optie van elk van die stations naar Maastricht, is me ook nieuw (heb zelf nog geen internet en had vorige week gekeken, denk dat dat er toen nog niet bijstond ook), dat is erg handig !


Ontzettend bedankt voor de reacties en informatie beide !! :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

graag gedaan :-)
Plaats reactie