Uitbreiding van NMBS Zones

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door TimJ36 »

De NMBS heeft een aantal zones waarbinnen onbeperkt gereisd kan worden met hetzelfde ticket of abonnement. Bijvoorbeeld met een ticket Kortrijk - Brugge, kan je niet alleen tot Brugge reizen maar ook naar Brugge Sint Pieters, en terug naar Brugge, zoveel je maar wilt gedurende de hele dag.

Op Wikipedia staat een lijstje van NMBS Zones. Tot mijn verbazing zijn binnen de Zone Brugge enkel de stations van Brugge en Brugge Sint Pieters opgenomen. Iemand die weet waarom Lissewege, Zeebrugge Dorp en Zeebrugge Strand niet zijn opgenomen binnen de "Zone Brugge" ? Al deze stations bevinden zich binnen het grondgebied van de stad Brugge.

Hetzelfde voor Zone Antwerpen, waar de zone zich tot in Noorderdokken uitstrekt, maar niet tot in bijvoorbeeld Ekeren of Mortsel.

Ik zou een pleidooi willen houden voor het uitbreiden van de zones tot het volledige grondgebied van de stad of gemeente.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door Steven »

Mortsel is zelf al stad en heeft zelf 4 stations 😉
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door thejay »

De stadsgrens of gemeentegrens is geen maat voor de "Zone" bij de NMBS.

Zo is Muizen toch ook een deelgemeente van Mechelen en echt niet ver gelegen van het hoofdstation of Nekkerspoel ook niet opgenomen in die zone.
De Zone Brussel bevat zowat het hele Hoofstedelijk gewest, dat is zelfs meer dan één gemeente.

Er is ook nog een aparte uitzondering voor Mortsel waarbij een ticket Mortsel Dorp / Deurnesteenweg / Liersesteenweg / Oude God ook geldig is naar de andere stations of omgekeerd maar zonder dat dit als een 'zone' wordt aangemerkt. Je mag dus niet de hele dag tussen de stations van Mortsel blijven toeren. Vereenvoudiging moet ergens beginnen, nietwaar? :?

Je hebt nu wel die City-Pass voor de grotere agglomeraties.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door Steve »

thejay schreef: 13 dec 2023, 19:16 De Zone Brussel bevat zowat het hele Hoofstedelijk gewest, dat is zelfs meer dan één gemeente.
Zeg zelfs gerust het héle gewest, 19 gemeenten in totaal. Grensgevallen à la Linkebeek, Buda of Groot-Bijgaarden liggen net erbuiten en zijn dus niet inbegrepen, al is er met Brupass XL tegenwoordig een zekere tariefintegratie.

Het is me verder overigens ook niet duidelijk op welke basis de zones precies zijn (en worden) vastgelegd, want er zit inderdaad niet altijd perfecte logica in.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door trainlovertje »

Zou dat in sommige gevallen niet te maken hebben met voormalige gemeentegrenzen? Muizen en Ekeren waren ooit zelfstandige gemeenten bvb. Lissewege (incl Zeebrugge) ook.
Vanaf wanneer zijn die zones eigenlijk ingevoerd? Misschien heeft men de zones gewoon niet aangepast aan de huidige gemeentegrenzen (bvb door wettelijke beperkingen?)
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door jan_olieslagers »

Steve schreef: 13 dec 2023, 20:12 Grensgevallen à la Linkebeek, Buda of Groot-Bijgaarden liggen net erbuiten en zijn dus niet inbegrepen, al is er met Brupass XL tegenwoordig een zekere tariefintegratie.
Buda is deel van Haren en behoort dus tot de 19 gemeenten, maar de twee andere liggen in Vlaanderen. Voor de drie man een een halve paardekop die er passeren maakt het ook niet zoveel uit wat de status van Buda nu precies is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door Steve »

Klopt niet helemaal: station Buda ligt volledig in Vlaanderen, grotendeels grondgebied Machelen. Buda is een historische plaatsnaam zonder administratieve betekenis vandaag de dag, het historische grondgebied (voor zover daar al sprake van was) strekt zich grotendeels uit over de hedendaagse (deel)gemeenten Haren en Neder-Over-Heembeek, maar dus ook Vilvoorde en Machelen. Linkebeek is nog specifieker doordat de gewestgrens pal over de perrons loopt, maar uiteindelijk gaat het over zo'n klein stukje dat beslist is dat het station niet bij de Zone Brussel hoort - wat af en toe trouwens wel eens betwist wordt uit politiek oogpunt. Groot-Bijgaarden heeft dan weer een iets grotere afstand tot de gewestgrens (al gaat het slechts over een goede 300 m), maar leidt soms ook tot verwarring doordat het net als de twee eerdere voorbeelden binnen de R0 ligt, er een MIVB-tramlijn vlakbij stopt enzovoort. De term "grensgevallen" was dus zeer bewust gekozen. :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door jan_olieslagers »

:) dank voor de uitvoerige en stevig onderbouwde reactie - het niveau van dit forum ligt flink boven het gemiddelde, dankzij dit soort berichten.

Maar het ging hem toch precies daarover? Is het de ligging van het station die bepalend is, of de ligging van de gemeente/lokaliteit?
Overigens grif toegegeven dat "Buda" geen enkele formele betekenis heeft, en vermoedelijk nooit heeft gehad.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 13 dec 2023, 22:10 Maar het ging hem toch precies daarover? Is het de ligging van het station die bepalend is, of de ligging van de gemeente/lokaliteit?
Als het erop aankomt de ligging van de perrons (er zijn echt hopen stations in België die niet (meer) op het grondgebied liggen van de plaats waar ze naar vernoemd zijn...), maar ik denk dat dit topic vooral duidelijk maakt dat er niet echt een vaste regel is. Een min of meer aaneengesloten stedelijk gebied in combinatie met gemeentegrenzen zoals die tientallen jaren geleden bestonden zijn misschien nog de belangrijkste rode draad. En dat beantwoordt ook alvast de openingsvraag: de vele koeien tussen Sint-Pieters, Lissewege en Zeebrugge zullen er bezwaarlijk akkoord mee gaan dat ze midden in een verstedelijkt gebied zitten.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door jan_olieslagers »

ik denk dat dit topic vooral duidelijk maakt dat er niet echt een vaste regel is
Quad erat demonstrandum :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door wbrm »

Het uitbreiden van de zones is vermoedelijk een centenkwestie. Door zones groter te maken dalen de ticketinkomsten (bij gelijk gebruik).
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door trainlovertje »

wbrm schreef: 15 dec 2023, 17:50 Het uitbreiden van de zones is vermoedelijk een centenkwestie. Door zones groter te maken dalen de ticketinkomsten (bij gelijk gebruik).
Niet per se, want als je een biljet wil kopen naar een van de 'perifere' stations van die zone, dan betaal je de prijs voor de hele zone. Iemand die bvb een ticket/abonnement van kanten Aalst naar Sint-Agatha-Berchem koopt ipv naar Groot-Bijgaarden kan dat serieus voelen...
Reizen binnen de zone is dan wel weer goedkoper, omdat je met een enkeltje binnen eenzelfde zone je ticket altijd mag gebruiken als dagticket binnen die zone. Een heen-en-terugticket binnen een zone bestaat namelijk niet.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door Portbou »

Mag ik nog eens opperen om die zones af te schaffen en de reizigers gewoon te laten betalen in functie van de afstand die ze afleggen ?

Onderstaande prijszetting is toch niet normaal
  • Groot Bijgaarden - Ternat : 2,50€ voor 7,8 km
  • Groot Bijgaarden - Sint Agatha Berchem : 3,20€ voor 1,3 km
  • Groot Bijgaarden - Bosvoorde : 3,20€ voor 21 km
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 15 dec 2023, 18:39 Mag ik nog eens opperen om die zones af te schaffen en de reizigers gewoon te laten betalen in functie van de afstand die ze afleggen ?

Onderstaande prijszetting is toch niet normaal
  • Groot Bijgaarden - Ternat : 2,50€ voor 7,8 km
  • Groot Bijgaarden - Sint Agatha Berchem : 3,20€ voor 1,3 km
  • Groot Bijgaarden - Bosvoorde : 3,20€ voor 21 km
En waarom wil je zones afschaffen? Ik ken geen enkel westers land waar men dit systeem niet gebruikt, misschien is het beter om duidelijkheid te hebben en brussel ipv 2 beter 3 zones geven (op basis van de huidige buitengrens brupass XL. Heel wat steden werken zo met 3 tot 4 ringen. Kan je nog iets meer doen aan prijszetting.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Uitbreiding van NMBS Zones

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 15 dec 2023, 19:43 En waarom wil je zones afschaffen? Ik ken geen enkel westers land waar men dit systeem niet gebruikt
In Nederland worden volgens mij nooit tickets naar een zone opgesteld, enkel naar een station of tickets die geldig zijn op het hele net. :wink:
Plaats reactie