Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Kontich-Lint
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2024, 22:07

Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door Kontich-Lint »

Goeieavond

Op het gevaar af jullie een vraag te stellen die je hier af en toe eens voor de voeten krijgt:
hoe druk is het treinverkeer ter hoogte van het station Kontich-Lint?

Wij overwegen namelijk de aankoop van een huis in de buurt van het station daar.
Het huis (en, helaas, de tuin) bevindt zich zo goed als op de sporen, maar is uitzonderlijk charmant.
Bijgevolg vragen wij ons af hoe het nu eigenlijk zit met het treinverkeer daar.

Afgaande op de dienstregeling valt dit allemaal wel mee (vier treinen per uur tijdens de spits en 's avonds een stuk of wat goederentreinen),
maar in de praktijk leek daar toch echt wel veel meer passage.
Het gaat om de verbinding Antwerpen-Mechelen-Brussel, er liggen vijf spoorlijnen.

Graag zou ik hierover jullie professionele opinie raadplegen.
Wat denken jullie?

Dank bij voorbaat!
Laatst gewijzigd door Kontich-Lint op 20 mar 2024, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Daar is veel spoorverkeer, hoe je het ook draait of keert. 4 treinen per uur (2 per richting) die er stoppen en dus vrij weinig lawaai maken, maar ik tel ook een 14-tal doorgaande reizigerstreinen per uur (6 IC's, 1 Eurostar) en dan nog het nodige goederenverkeer dat ik moeilijk kan becijferen. Of dat daarentegen echt onoverkomelijk is, is heel persoonlijk. Heel wat mensen wonen vlak naast een spoorlijn en horen de trein al lang niet meer, reizigersmaterieel wordt ook steeds stiller maar natuurlijk nog steeds hoorbaar bij 120 à 160 km/h. Breng eens een paar uur door in de onmiddellijke omgeving (terrasje, park...?) en probeer het je zo in te beelden, dat is het enige dat ik kan verzinnen. Zeker zo dicht bij het station heb je ook een mooi OV-aanbod naar Antwerpen, Brussel en Mechelen waar veel mensen jaloers op zouden zijn.
Kontich-Lint
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2024, 22:07

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door Kontich-Lint »

Dag Steve. Bedankt voor je antwoord, dit is exact wat ik zocht!
Ik heb gisteren een twintigtal minuten in de tuin doorgebracht (binnen heb je er inderdaad eigenlijk geen last van) en schrok nogal van het aantal.

Dit zorgt ervoor dat de tuin in de praktijk eigenlijk niet bruikbaar is. Elke drie minuten je gesprek moeten onderbreken of uit je boek gehaald worden is me wat teveel van het goede.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door ovspotter_be »

Ik woon zelf al mijn hele leven op 500m van spoorlijnen 25 en 27 en op 5km van de start- en landingsbanen van Zaventem en ik kan je zeggen dat je na een tijd wel gewend geraakt aan dit geluid.
En in Kontich-Lint passeren inderdaad veel treinen aangezien deze aan één van de hoofdlijnen van het land ligt, maar je hebt wel een ideale, frequente en rechtstreekse verbinding met Antwerpen, Mechelen en Brussel, dus in een nadeel kan je ook de voordelen zien ;)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Het is natuurlijk wel een van die plaatsen waar de voordelen ("maar" 2 treinen per uur en per richting) niet per se opwegen tegen de nadelen (een van de drukste lijnen van het land met gemiddeld elke 3 minuten een doorkomende trein, de meeste op volle snelheid). In dat opzicht heb je een beter evenwicht in de middelgrote stations op die as (Mortsel-OG, Nekkerspoel, Vilvoorde...), waar je een pak meer stoppende treinen hebt (en dus OV-aanbod) die door de lagere snelheid van/naar het station ook nog eens minder lawaai zullen maken. Maar het blijft zoals gezegd erg persoonlijk en nota bene afhankelijk van hoe vaak je echt in je tuin vertoeft en daar rustige gesprekken wil hebben.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door wbrm »

Mortsel-Oude-God heeft evenveel stoppende treinen per uur dan Kontich-Lint.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door Dieselfreak »

ovspotter_be schreef: 20 mar 2024, 12:02 Ik woon zelf al mijn hele leven op 500m van spoorlijnen 25 en 27 en op 5km van de start- en landingsbanen van Zaventem en ik kan je zeggen dat je na een tijd wel gewend geraakt aan dit geluid.
Op 500 meter van spoorlijnen wonen is wel nog wat anders dan je tuin ingaan en enkele stappen later aan de sporen zijn. :shock:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Kontich-Lint: hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

wbrm schreef: 20 mar 2024, 20:24 Mortsel-Oude-God heeft evenveel stoppende treinen per uur dan Kontich-Lint.
Zeker, maar wel een stuk snellere treinen, minder doorgaand verkeer doordat enkel L25 er passeert, en in principe ook minder geluidsoverlast door de ligging in een sleuf in die omgeving. Toch een veel betere uitgangspositie.
Plaats reactie