Vlaanderen RaVelland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Trainspotterke

Vlaanderen RaVelland

Bericht door Trainspotterke »

De winter moet eigenlijk nog beginnen maar laten we toch al even uitkijken naar mooie fietstrips voor in de zomer of misschien zelfs in het voorjaar.

Wat voor interessante oude spoorbeddingen, zowel in Vlaanderen als (vooral vind ik) in Wallonië zijn wel eens het berijden waard? Misschien een klein woordje uitleg over de verschillende routes die de fietsers onder ons al eens ... befietst hebben! :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Gisteren heb ik het het spoorloze deel van L58 nog eens per fietst gedaan, namelijk tussen Brugge en Maldegem. Een zeer mooi fietspad dat begint in Steenbrugge, even voorbij de plaats waar de lijn vroeger het kanaal Gent-Brugge overstak door middel van een ophaalbrug type "Balgerhoeke". :P Vanaf de frituur begint de toch door de prachtige gemene weiden en chique wijken van Assebroek, door het bos van Ryckevelde en de velden van Sijsele. Eénmaal in Donk, de grens met Oost-Vlaanderen, loopt het fietspad officieel ten einde. Je kan nog verder fietsen over de bedding, maar dat is dan wel over zo'n weggetje waar je op de bandensporen van tractors moet rijden. Net voor Maldegem is het dan gedaan met over de bedding te rijden, want vanaf daar komen we het eerste spoor tegen, namelijk het smalspoor van Stoomcentrum Maldegem. :P

Verdere aanraders zijn "De groene 62", het fietspad genoemd naar de gelijknamige spoorlijn tussen Oostende en Torhout, dat vroeger zelfs nog deel uitmaakte van de internationale as Oostende - Parijs! :wink: Hier doorkruis je voornamelijk weiden, velden en landelijke dorpjes. Hier en daar nog een restant van de oude spoorweg zoals de de stationsgebouwen van Wijnendale en Moere. In Gistel werden er als aandenken aan de spoorlijn twee antieke slagbomen geplaatst op de vroegere overweg.

Wat zuidelijker in de provincie heb je de vroegere lijn 74 Diksmuide - Nieuwpoort, dat tussen de IJzertoren en Nieuwpoort-Stad omgevormd is tot een fietspad temidden de polders en doorheen dorpjes van tien huizen groot. Wel geen aanrader voor mensen die niet graag kilometers aan een stuk rechtdoor rijden en bang zijn van tegenwind. :P

De mooiste dat ik tot nu toe al gedaan heb vind ik toch wel de lijn 150 Houyet - Jemelle, omgevormd tot RaVel. Het grootste deel van de bedding is asfalt en betonnen platen voorzien, wat het aangenaam fietsen maakt. Je kronkelt er langsheen de Lesse en de Lomme, doorheen een prachtig heuvelend landschap. Het fietspad gaat op een bepaald moment zelfs door een oude spoorwegtunnel.

Deze zomer zullen er zeker nog een aantal oude beddingen uitgetest worden per fietst! :wink:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Pff, mijn plannen om de Ravel2 (Hoegaarden-Namen-etc) af te fietsen zijn onuitgevoerd gebleven.
Maar ik wil het wel nog altijd eens doen, hoor.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Op de vroegere bedding van lijn 82 (het stuk tussen Zottegem en Brakel) ligt al enkele decennia een fietspad (Mijnwerkerspad). Tot in Brakel is er onafgebroken een pad, Brakel gepasseerd ligt er nog enkele kilometers een pad dat ineens stopt en waar je met een trap van de bedding naar beneden moet komen (bedding eindigt daar door een wijk gebouwd na het opbreken van de lijn). Wat verder kan je nog een baanwachtershuis tegenkomen met opschrift "Opbrakel". Een pad is er echter niet meer. (Het schijnt trouwens dat in Ellezelles vele kilometers verder alles nog aanwezig is, seinhuis, stationsgebouw, ...)

Ook zijn er plannen om op wat ooit nog lijn 85 was, tot ergens in 2000 nog gebruikt om steenkool naar de centrale van Ruien te vervoeren (langs Oudenaarde en Leupegem), een pad aan te leggen van Leupegem tot Kluisbergen. De rails waren enkele maanden geleden al verdwenen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Bericht door am62 »

Dietrich schreef: (Het schijnt trouwens dat in Ellezelles vele kilometers verder alles nog aanwezig is, seinhuis, stationsgebouw, ...)
http://spoorvreter.be/blog/?page_id=84
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Spoorlijnen zijn ideal voor fietspaden, vooral in de Walen. Die zijn recht en dan moet je niet de hele tijd klimmen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Jonathan schreef:Spoorlijnen zijn ideal voor fietspaden, vooral in de Walen. Die zijn recht en dan moet je niet de hele tijd klimmen.
Spoorlijnen zijn vooral handig om een trein over te laten rijden. :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Was de oude spoorlijn Tilburg-Turnhout ook geen fietspad geworden?
Wover

Bericht door Wover »

Jep

En Aarschot - Herentals ook.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De RaVel2 heb ik een paar jaar geleden al eens gedaan van Hoegaarden tot in Mariembourg met een overnachting in de jeugdherberg van Namen.
Onderweg kom je nog veel oude stations, oude baanwachtershuisjes, hier en daar nog kilometerpalen en nog wat seinborden tegen. Het eerste stuk is zeer geleidelijk aan omhoog, maar dat merk je eigenlijk niet en dan rond ongeveer Ramillies gaat het bergaf richting Namen. De RaVel volgt steeds de oude spoorbedding buiten op één plaatske waar er zich ondertussen al een fabriek (precies een stort, maar het was er geen) op de spoorbedding had gevestigd en daar moet je efkes een vrij drukke baan volgen.
Van Namen tot Dinant volg je een rustig pad langs de Maas, maar vanaf Dinant moet je geregeld stukken langs de drukke baan fietsen. In Hermeton-sur-Meuse begint dan het fietspad op de oude bedding van lijn 156 en is het stijgen naar Mariembourg. In Mariembourg rij je dan langs de CFV3V en ga je op zoek naar het station, waar je op een reeks 41 wacht die je richting thuis brengt...

Voor de rest heb ik ook al de groen 62 gedaan van Oostende tot Torhout.

Hier in de buurt doe ik ook soms nog eens stukken van Leireken tussen Londerzeel (Steenhuffel) tot de kanten van Merchtem, maar hier is de bedding regelmatig omgevormd tot gewone woonstraten.
Plaats reactie