Dagkaart?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Fles

Dagkaart?

Bericht door Fles »

Beste mede-geïnteresseerden,

Wij, in Nederland, hebben de mogelijkheid om een Dagkaart aan te schaffen. Daarmee kan je, je raadt het al, de hele dag naar believen per trein door het ganse land op en neer reizen. Aangezien ik op ons eigen vlakke landje echter lichtelijk uitgekeken begin te raken, zou ik graag eens onderzoeken of zoiets in België ook mogelijk is? Ik vind wel allerlei informatie over maand- en jaarkaarten met bemoeienis van werkgever en alles, maar gewoon, een dagkaart voor het Belgische net, dat wil ik graag.

Bestaat zoiets? :?:
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dagkaart?

Bericht door FLV-FGSP »

Fles schreef:Bestaat zoiets?
Normaal gezien niet, maar in het TTB-weekend (15 en 16 september) wel.
Fles

Re: Dagkaart?

Bericht door Fles »

FLV-FGSP schreef:
Fles schreef:Bestaat zoiets?
Normaal gezien niet, maar in het TTB-weekend (15 en 16 september) wel.
Oh, daar heb ik van gehoord ja, dan is het zo achterlijk druk in alle treinen, heel de dag door, toch? :?
Wover

Bericht door Wover »

Voor een kleine meerprijs kan je ook een 1e klasse ticket kopen ;).
groentje
Berichten: 7282
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Yup. Al zijn er wel extra treinen, en extra activiteiten.
Eigenlijk zijn er maar 2 alternatieven voor een dagkaart bij de NMBS: een treinkaart (abonnement in NMBS-iaans) van een week voor het net, kostprijs: €75,- in 2e klas. Je reis toch wat plannen, en met een Gopass proberen zover mogelijk te geraken.
Een Benelux-Tourrail is blijkbaar ook uit het verkoopsgamma verdwenen, ik vind hem in elk geval niet terug op de site.
Die Gopass is goed te doen, ik heb zo o.a. een rondreis kunnen maken met 3 lijntjes vanuit Deinze naar Mol, Mol naar Namen en Namen naar Deinze terug. Gepauzeerd hebben we in Antwerpen, Hasselt, Namen en Brussel, wat ook goed te doen was, telkens was er in die stations een ruime overstapmogelijkheid. De lijnen van Hasselt naar Luik, en van Luik naar Namen zijn m.i. trouwens zwaar onderschat. Enig nadeel: je bent toch iets meer gebonden, en kan niet beslissen om in het even welk station even halt te houden of de andere richting uit te reizen.
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dagkaart?

Bericht door rvdborgt »

Fles schreef:
FLV-FGSP schreef:
Fles schreef:Bestaat zoiets?
Normaal gezien niet, maar in het TTB-weekend (15 en 16 september) wel.
Oh, daar heb ik van gehoord ja, dan is het zo achterlijk druk in alle treinen, heel de dag door, toch? :?
Hangt ervan af waarheen je reist. 's Morgens is het druk naar de kust en in mindere mate naar de Ardennen; 's avonds natuurlijk in omgekeerde richting. Verder valt het wel mee.

Groetjes,
Rian
Fles

Bericht door Fles »

Ah hmm dat zal me dan een Railpass worden. Waar kan je die kopen? Gewoon op een groot station of zo?
Wover

Bericht door Wover »

Als je jonger bent dan 25 kan je een Go Pass kopen in elk station met loket of aan elke automaat voor €45. Een RailPass is hetzelfde, maar dan voor als je ouder dan 25 bent. Die kost (geloof ik) €65 of €70.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

groentje schreef:Een Benelux-Tourrail is blijkbaar ook uit het verkoopsgamma verdwenen, ik vind hem in elk geval niet terug op de site.
De Benelux-Tourrail kaart bestaat wel nog hoor. Is 1 maand geldig en gedurende 5 dagen naar keuze vrij reizen in de Benelux. Prijs: 139 euro, 99 euro voor jongeren tot en met 25 jaar.
Bij de Lijn (bussen en trams in Vlaanderen) kan je wel een dagpas kopen voor 6 euro waarmee u één dag onbeperkt kunt reizen op alle geregeld vervoer van De Lijn. U kunt ook een dagpas kopen die drie (12 euro) of vijf (18 euro) opeenvolgende dagen geldig is op het hele net (ook op de kusttram).
Fles

Bericht door Fles »

groentje schreef:Enig nadeel: je bent toch iets meer gebonden, en kan niet beslissen om in het even welk station even halt te houden of de andere richting uit te reizen.
Nou, jij kent me waarschijnlijk nog wel Groentje ;) het gaat mij om de stationsnaambordjes. Ik kan dus vrij nauwkeurig een ritje plannen wat overal langs komt met zo weinig mogelijk "enkeltjes" voor de Pass, en dat dan ook gewoon aanhouden. Dus dat hoeft op zich geen (groot) probleem te zijn. Alleen als je vanwege verstoringen eerder (en dus via een kortere route) terug naar huis moet, kan het lastig (lees: kostbaar) zijn...
groentje
Berichten: 7282
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Jahoor, Fles, ik ken je :wink:
Het hangt er natuurlijk allemaal wat van af, hé. Wil je bijvoorbeeld veel antennes doen (lijnen naar Eeklo, Genk, de kuststations, Turnhout...) Een combinatie met een Key Card kan dan interessant worden. Ik geloof dat je immers van Gent met 1 lijntje naar Eeklo geraakt.
Ik zou gaan voor de Gopass (of de Railpass). Mits een beetje planning geraak je daar toch behoorlijk ver mee, en de niet-gebruikte lijntjes zijn een jaar lang geldig. Je kan dus altijd nog eens terugkomen.
Enig idee waarheen je wil?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Het enige ambetante aan dat Go Pass-gedoe is dat je dus geen reisonderbreking mag maken en je dus in principe altijd moet reizen met de eerst mogelijke overstap.
Dat kan je echter wél doen als je niet gecontroleerd werd op de trein, want dan kan dit niet gechecked worden.

Een dagpas voor De Lijn is er overigens ook al voor € 5, als deze in voorverkoop wordt gekocht en is geldig op alle bussen en trams van De Lijn in gans Vlaanderen (+ lijn 2 van Veolia op het traject Brugge - Sluis).
Bij de MIVB is dit 4 euro en daarmee mag je op alle trams en bussen van de MIVB (uitgezonderd Airportlijnen) en op alle voertuigen van De Lijn, de TEC en de NMBS die zich binnen de Brusselse stadszone bevinden.
Bij de TEC kan je geen dagpassen kopen, voor zover ik weet, daar heb je bij mijn weten ook geen abonnement voor het hele net.

Bij de NMBS zou dit inderdaad wel handig zijn... Voor de prijs van een 15 à 20 euro zou men toch zoiets moeten kunnen aanbieden... Kunnen ze ineens uitpakken met nóg meer reizigers :mrgreen:.

Grtz,
Maikel
Fles

Bericht door Fles »

groentje schreef: Enig idee waarheen je wil?
Overal 8)

De Kaart

De zwarte hokjes zijn stations die ik al heb, de lichtgele hokjes moet ik nog :D
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

MaiKeg schreef:Bij de TEC kan je geen dagpassen kopen, voor zover ik weet, daar heb je bij mijn weten ook geen abonnement voor het hele net.
Bij de TEC kan je wel een dagpas kopen hoor (de pas "libre parcours d'un jour" ) voor 6,30 euro geldig in heel Wallonië.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

MaiKeg schreef: Bij de TEC kan je geen dagpassen kopen, voor zover ik weet, daar heb je bij mijn weten ook geen abonnement voor het hele net.

Bij de NMBS zou dit inderdaad wel handig zijn... Voor de prijs van een 15 à 20 euro zou men toch zoiets moeten kunnen aanbieden... Kunnen ze ineens uitpakken met nóg meer reizigers :mrgreen:.

Grtz,
Maikel
Dag,

Je kunt wel degelijk een "libre parcours d'un jour" kopen. De prijs is gewoon die van 2 x 6 zones van een Carte Inter zonder reductie. Je hebt er dus voordeel bij zodra je meer dan 2 keer de maximumprijs op een Carte Inter moet betalen.
Bovendien kun je ALLE abonnementen van de TEC tijdens het weekend als vrijkaart voor het hele net gebruiken.
Gek is wel dat alle abonnementen op maandag (voor de weekbiljetten) of op de eerste van de maand ingaan. Dat is gewoon onbegrijpelijk, en maakt de abonnementen een stuk minder aantrekkelijk.

De dagkaart (de B-tourrail) is enkele jaren geleden afgeschaft om de tarievenstructuur te vereenvoudigen. Alsof er iets eenvoudiger is dan een kaart met onbeperkte mogelijkheden. Een gelijkaardig abonnement (5 dagen te kiezen uit 17, dacht ik) dat geldig was op alle openbaar vervoer, is al veel langer verdwenen. Het prijsverschil met/zonder bus, tram, metro was zo hoog, dat je meestal beter afzonderlijke biljetten kon kopen. De kaart is dan ook afgeschaft bij gebrek aan belangstelling. Hoeft het gezegd dat er nauwelijks publiciteit rond gevoerd werd?

Het is waarschijnlijk wachten op de pensionering van de persoon die verantwoordelijk was voor het verdwijnen van de B-Tourrail. Misschien moeten we dan maar eens allemaal een briefje schrijven om ze opnieuw in te voeren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie