Van Nederland (Delft) naar Brussel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Ambassador

Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door Ambassador »

Hoi,

Ik zou van Nederland (Delft) naar België (Aalst) moeten sporen. Voor België heb ik een kortingskaart 41 (Grote en jonge gezinnen).
Ik neem aan dat als ik mijn ticket hier in Nederland koop, deze korting niet verrekend zal worden?

Hoe moet ik dit dan doen? Moet ik eerst tot Roosendaal of Antwerpen sporen, en daar dan een nieuw ticket kopen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door Steven »

als je tot essen zou geraken en daar een ticket kopen, of je ticket online kopen kan je ook voor dat deel
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door rvdborgt »

Ambassador schreef:Ik zou van Nederland (Delft) naar België (Aalst) moeten sporen. Voor België heb ik een kortingskaart 41 (Grote en jonge gezinnen).
Ik neem aan dat als ik mijn ticket hier in Nederland koop, deze korting niet verrekend zal worden?

Hoe moet ik dit dan doen? Moet ik eerst tot Roosendaal of Antwerpen sporen, en daar dan een nieuw ticket kopen?
Je korting geldt vanaf de grens. Als het een korting van 50% is, dan kun je aan een Nederlands loket (niet aan de automaat) een ticket krijgen met 50% korting in België. Zeg aan het loket niet dat je een "kortingskaart 41" o.i.d. hebt, maar gewoon dat je 50% korting hebt in België. Helaas bestaat er wel een toeslag van EUR 3,50 voor kopen aan het NS-loket, die door de meeste lokettisten inmiddels ook geheven wordt.
Alternatief is, als je nog in België komt, om van tevoren aan een NMBS-loket het ticket te kopen. Verder kun je ook aan de NS-automaat een ticket naar Essen kopen (dat is goedkoper dan naar de grens aan het loket, wegens de lokettoeslag) en bij de NMBS-conducteur de rest met korting en zonder toeslag.

Groetjes,
Rian
Ambassador

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door Ambassador »

Bedankt voor de antwoorden :)

Met deze info raak ik er wel
Laatst gewijzigd door Ambassador op 14 feb 2008, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door Steven »

Ambassador schreef:Bedankt voor je antwoord :)

Volens de site van de NS kan ik maar in Essen raken door in Roosendaal over te stappen. Heeft er iemand een idee of het mogelijk in Roosendaal reeds een Belgisch ticket te kopen tot Aalst, met deze reductie?

aangezien roosendaal nog ns is vrees ik van niet
Ambassador

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door Ambassador »

Ik probeer de laatste tip van rvdborgt uit, aan automaat ticket tot Essen kopen, en vervolgens een ticket voor BE bij de conducteur.
Als die automaat ook cash slikt tenminste, want een "chipknip" heb ik nog niet... anders doe ik het toch maar via het loket.

Bedankt allemaal!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door rvdborgt »

Ambassador schreef:Ik probeer de laatste tip van rvdborgt uit, aan automaat ticket tot Essen kopen, en vervolgens een ticket voor BE bij de conducteur.
Als die automaat ook cash slikt tenminste, want een "chipknip" heb ik nog niet... anders doe ik het toch maar via het loket.
Er zijn automaten die contact geld lusten, maar niet allemaal. Verder accepteren alle nieuwe automaten (die met aanraakscherm) Maestro-bankpassen. De meeste Europese bankpassen zijn met die functie uitgerust, kijk even of er een Maestro-logo op je pas staat. Verder: als je onder de 26 bent, heb je recht op jongerenkorting (35%). Met de automatendemo kun je alvast "droog" oefenen. Het ticket vanaf Essen vraag je het beste al voordat je Essen voorbij bent.
Overigens: maak je ook een terugreis? En zo ja, wanneer reis je dan heen en terug? Dan zijn er misschien goedkopere opties.

Groetjes,
Rian
Ambassador

Re: Van Nederland (Delft) naar Brussel

Bericht door Ambassador »

Handige tip over de jongerenkorting :)
Ik maak geen terugreis... Maestro heb ik, dus daarmee zal het wel lukken.

Alvast reuze bedankt voor de info! :)

- edit-

Intussen zit mijn trip er dus op... ben in totaal 4 keer overgestapt:
Van Delft naar Rotterdam zat ik in een coupérijtuig, zo'n rijtuig met allemaal aparte hokjes dus... eens iets anders :)
Van Rotterdam nam ik de trein naar Brussel (dubbeldekker vd NS), maar in Roosendaal moesten we van trein wisselen. De trein die er stond van de NMBS was stukken kleiner, er moest dus serieus geduwd worden om er iedereen in te krijgen (vooral met dat de dubbeldekker vd NS een bezettingsgraad van bijna 100% had)... zelf stond ik tegen de deur gepropt, en kon voor geen meter bewegen, een conducteur aanspreken om een nieuw kaartje te kopen (had maar een ticket tot in Essen) was bijgevolg onmogelijk... daar heb ik dus een stukje zonder ticket gereisd :oops: (al voelde ik me eerlijk gezegd niet echt schuldig, het comfort was echt 0 opdat stuk)

In principe kon ik blijven zitten tot Brussel, maar ben in Antwerpen maar uitgestapt, was me wat téveel het sardientjes-in-blik-gevoel... in A'pen centraal dan een ticket gekocht (lang aanschuiven!) en de eerstvolgende trein naar Brussel genomen. Deze trein had M6-rijtuigen met nog redelijk wat plaatsen vrij, was dus blij dit gedaan te hebben :)
Tenslotte overgestapt in Brussel Noord, om dan na even wachten m'n aansluiting naar Aalst te hebben.
Plaats reactie