Moeilijk bereikbare stations

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Fles

Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Fles »

Er blijken in België een heleboel stations te zijn waar in het weekend nooit gestopt wordt, of waar zelfs alleen maar in de spitsuren enkele treinen per dag stoppen.

En nu wil ik het er niet over hebben hoe :evil: ik dat vind
of waarom dat zo is zoals het is,

Ik wil WEL graag weten of er ergens een overzicht te vinden is van stations die in het weekend wel en niet bediend worden, en een overzicht van stations die maar "per excuus" bediend worden (zoals bijv. Antwerpen-Haven). Dank u :)
OMC

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door OMC »

Goed voorbeeld is Mortsel-Liersesteenweg aan lijn 27. Dit "station" heeft vorig jaar omwille van saneringswerken een mini make-over gekregen maar desondanks dat stoppen geen treinen meer. Behalve wanneer er op de nabij gelegen lijn 25 A'pen-Brussel gewerkt wordt stoppen treinen hier wel ipv in Mortsel-Oude-God. Voor het overige passeren de goederentreinen richting Muizen hier. Gezellige sfeer wel
Fles

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Fles »

Dat soort stations inderdaad. Zoals bij sommigen wel bekend, maak ik er een sport van om op zo veel mogelijk verschillende stations het stationsnaambordje te fotograferen. Ik heb Nederland inmiddels compleet en Luxemburg bijna, en ik wil dit jaar eens werk gaan maken van België. Maar als de helft in het weekend niet bediend wordt, dan zal ik mijn strijdplan 8-) daar toch danig op dienen aanpassen. :!:
Wover

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Wover »

Wolfstee wordt enkel in de week bediend omdat het een P+R station is.

Het is hier 500m vandaan, als je wil ga ik er wel eens een foto trekken van het bordje :).
Afbeelding
Fles

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Fles »

Wolfstee ben ik inderdaad ook al eens misgelopen op een zaterdags rondje Essen - Neerpelt - Genk - Wezet :lol:

Heb ik ook eens voor terug moeten rijden op de vrijdagochtend dat ik terugkwam uit Zweden ;) Volgens mij is Buda ook zo'n geval (maar die heb ik dus ook al). Voor dat gedoe met Wolfstee was ik er gewoon vanuit gegaan dat alles minstens ieder uur bediend wordt, zoals in NL :oops:
Fles

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Fles »

Even een kaartje van hoe ver ik ben:

Kaartje

Zwart bolletje, naam weg = gedaan
Wit bolletje + naam = moet nog.

Dit gaat nog een hele tijd duren..
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Adler »

Fles schreef:Er blijken in België een heleboel stations te zijn waar in het weekend nooit gestopt wordt, of waar zelfs alleen maar in de spitsuren enkele treinen per dag stoppen.
Er zijn ook stations waar enkel in het weekend gestopt wordt zoals Zeebrugge-Strand.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Joris »

Hallo,
Bastenaken Noord en Zuid staan nog op je kaart, maar, ik weet niet of daar nog naambordjes hangen...
Bushaltebordjes wel, maar borden van de NMBS...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door overweg13 »

Fles schreef:Er blijken in België een heleboel stations te zijn waar in het weekend nooit gestopt wordt, of waar zelfs alleen maar in de spitsuren enkele treinen per dag stoppen.

En nu wil ik het er niet over hebben hoe :evil: ik dat vind
of waarom dat zo is zoals het is,

Ik wil WEL graag weten of er ergens een overzicht te vinden is van stations die in het weekend wel en niet bediend worden, en een overzicht van stations die maar "per excuus" bediend worden (zoals bijv. Antwerpen-Haven). Dank u :)
In het spoorboekje vind je deze gegevens moeiteloos. Te koop in elk Belgisch station voor amper € 10.00.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door treinbruno »

aalst-burst
EN
jemeppe sur sambre - gembloux : alleen tijdens de spitsuren enkele keren (tijdens de week)

en L26 is ook alleen maar tijdens de week.

bergen-quevy: alleen tijdens week.

en dan zijn er tussen doornik en bergen ook nog wat kleine stations die enkel door P treinen bediend worden...
Afbeelding
Dietrich

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Dietrich »

Op l.89: Sint-Denijs-Boekel, Hillegem (H), Terhagen (H), Ede en Welle (H). Ook volledig l.82 zoals hier eerder werd aangegeven.

Ik weet niet of je specifiek zoekt naar stations of ook gewone haltes.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Joris »

Hallo,
Op http://www.bahn.de, vervolgens Reiseauskunft-Tickets, en dan rechts Actuelle Ankunft/Abhahrt.
Daar kan je alle vertrek en aankomsturen zien per station uit heel Europa.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door overweg13 »

lijn 36: Bléret en Voroux
lijn 53: Baasrode-Zuid, Oudegem, Wichelen, Hambos, Hever
lijn 73: Aarsele
lijn 78: Ville-Pommeroeul, Harchies, Callenelle, Maubray
lijn 94: Froyennes
lijn 89: Welle, Ede, terhagen, Hillegem, Sint-Denijs-Boekel, Anzegem, Vichte
lijn 96: Neufvilles, Masnuy-Saint-Pierre, Ghlin
lijn 117: Marche-lez-Ecaussinnes, Familleureux
lijn 118: Obourg
lijn 122: Landskouter, Balegem-Zuid
lijn 124: Obaix-Buzet
lijn 125: Sclessin, Lrman
lijn 130: Couillet, le Caminaire, Ham-sur-Sambre
lijn 130A: Hourpes
lijn 132: Beignée, Pry
lijn 162: Florée
en de tussenstations van de lijnen 82 en 144.

Zoals gezegd: het papieren spoorboekje. Een kwartiertje bladeren, en je hebt het antwoord op al je vragen. Ik begrijp trouwens niet dat iemand die zichzelf treinliefhebber noemt en over het treinwezen wil meepraten, dat boekje niet koopt. En ik heb het nu niet bepaald over één iemand, maar over al diegenen die op diverse fora vragen posten die je met dit boekje zelf gemakkelijk kunt oplossen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Joris »

Hallo,
overweg13 schreef:lijn 36: Bléret en Voroux
Zoals gezegd: het papieren spoorboekje. Een kwartiertje bladeren, en je hebt het antwoord op al je vragen. Ik begrijp trouwens niet dat iemand die zichzelf treinliefhebber noemt en over het treinwezen wil meepraten, dat boekje niet koopt. En ik heb het nu niet bepaald over één iemand, maar over al diegenen die op diverse fora vragen posten die je met dit boekje zelf gemakkelijk kunt oplossen.
Ik vind dat niet enkel handig, maar ook een verzamelobject. Je kan zo het spoornet (de IC/IR/L/... verbindeingen) zien evolueren over de jaren heen. Ik zelf koop het boekje als sinds ze het voor de laatste ker gingen uitbrengen. Het boekje waar in staat: dit is het laatste spoorwegboekje, wel dat is mijn eerste boekje.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Moeilijk bereikbare stations

Bericht door Fles »

overweg13 schreef:lijn 36: Bléret en Voroux
lijn 53: Baasrode-Zuid, Oudegem, Wichelen, Hambos, Hever
lijn 73: Aarsele
lijn 78: Ville-Pommeroeul, Harchies, Callenelle, Maubray
lijn 94: Froyennes
lijn 89: Welle, Ede, terhagen, Hillegem, Sint-Denijs-Boekel, Anzegem, Vichte
lijn 96: Neufvilles, Masnuy-Saint-Pierre, Ghlin
lijn 117: Marche-lez-Ecaussinnes, Familleureux
lijn 118: Obourg
lijn 122: Landskouter, Balegem-Zuid
lijn 124: Obaix-Buzet
lijn 125: Sclessin, Lrman
lijn 130: Couillet, le Caminaire, Ham-sur-Sambre
lijn 130A: Hourpes
lijn 132: Beignée, Pry
lijn 162: Florée
en de tussenstations van de lijnen 82 en 144.

Zoals gezegd: het papieren spoorboekje. Een kwartiertje bladeren, en je hebt het antwoord op al je vragen. Ik begrijp trouwens niet dat iemand die zichzelf treinliefhebber noemt en over het treinwezen wil meepraten, dat boekje niet koopt. En ik heb het nu niet bepaald over één iemand, maar over al diegenen die op diverse fora vragen posten die je met dit boekje zelf gemakkelijk kunt oplossen.
Ah, dank je wel. Ik heb me gisteren inderdaad maar even dat spoorboekje aangeschaft ja. En daar staan de antwoorden op deze (en vle andere) vragen in, ergens. Gebruikersvriendelijkheid of overzichtelijkheid moet nog veel aan gebeuren, maar okee.

@Joris: Geen treinen in Bastogne meer? Spijtig. Dit is wel zo'n beetje de meest recente spoorkaart die ik kon vinden (1 juni 2007) :(
Plaats reactie